Річний звіт

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

Річний звіт 2015: "У напрямку підвищення впливу громадськості на рішення органів влади"

Тільки цифри і факти.

Основні події 2015 року

ГО «Фундація «Відкрите суспільство» (Open Society Foundation (OSF) – це українська неурядова громадська організація, створена та зареєстрована в березні 2001 року. ГО «Фундація «Відкрите суспільство» працює як незалежний аналітичний центр, що аналізує політику у сферах ключової компетенції (відповідальність парламентських політичних партій за взяті передвиборчі обіцянки, державний та місцеві бюджети та бюджетна політика, антикорупційна політика). Місією Фундації є утвердження принципів та цінностей відкритого суспільства в Україні через вплив на формування порядку денного публічної політики та фінансів.

За 14 років роботи ми стали експертами в сфері аналізу публічної політики та фінансів. В 2015 році нам вдалося досягти цілісності процесу вироблення та провадження політичних рекомендацій:

-  наші експерти продовжують аналітично-дослідницьку роботу у галузях, пріоритетних для Фундації: аналіз роботи парламенту, публічні фінанси та антикорупція;

-  наші аналітичні документи не створені для бібліотечних полиць - основі ґрунтовного аналізу ми виробляємо практично-орієнтовані політичні рекомендації;

-  на власних звітних прес-конференціях, а також через постійну співпрацю із провідними засобами масової інформації України (газетами та Інтернет-ресурсами  - Дзеркало тижня, Українська правда, Інсайдер, Тиждень, Ліга, Газета по-українськи, радіо станціями ЕРА-ФМ, Голос Києва, Свобода та ТВ каналами) ми розкасуємо про аналітичні розробки та рекомендації, таким чином посилюючи інтерес ( і тиск) громадськості для впливу на формування та зміну державної та місцевої політики;

-  рекомендації не залишаються на шпальтах преси - через співпрацю із органами влади (Урядом, Комітетами Верховної Ради України, Київською міською державною адміністрацією та Київською міською радою, Київською обласною радою), які отримують відповідні пропозиції, ми налагоджуємо двосторонній діалог з метою покращення та впровадження них розробок, і таким чином покращення якості вітчизняної політики.

2015 рік став для нас:

12-м роком аналізу роботи Верховної Ради України та роком підвищення впливу пропозицій на формування суспільного порядку денного.

2-м роком аналізу політики бюджетної підтримки Європейським Союзом уряду України.

1-м роком аналізу відповідності вітчизняного законодавства праву ЄС.

2-м роком аналізу впливів та ризиків політики децентралізації на стан місцевих бюджетів та виконання передвиборчих обіцянок політичними силами в сфері децентралізації.

5-м роком аналізу бюджету м. Києва.

3-м роком аналізу мыських цільових програм м. Києва.

2-м роком аналізу корупційних ризиків на рівні державного бюджету.

3-м роком аналізу доброчесності державних закупівель.

3-м роком аналізу реалізації національної антикорупційної стратегії та участь в розробці нової антикорупційної стратегії.

2-м роком аналізу антикорупційної політики на місцевому рівні.

У 2015 ми приєдналися до роботи Коаліції підтримки спрощеної системи оподаткування.

 

1. АНАЛІЗ ПОЛІТИКИ

Аналіз роботи Верховної Ради України

Прозорість та підзвітність виборцям парламенту є однією з ключових умов для розбудови демократичного суспільства. Діяльність Фундації спрямована на те, щоб надати виборцям інформацію щодо діяльності політичних сил, які вони підтримали на виборах. Формування середовища ,яке б змушувало з однієї сторони політиків дотримуватися передвиборчих обіцянок, а з іншої сторони дозволяло виборцю критично оцінити діяльність політичної сили – запорука становлення нової якості української політики.

Більше 14 років експерти Фундації здійснюють моніторинг та аналіз роботи Верховної ради України на предмет виконання передвиборчих обіцянок політичними силами, що представлені в парламенті.

В 2015 році основна увага була приділена виконанню Коаліційної угоди її підписантами. Досліджено стан виконання коаліційної угоди всіма гілками влади: Парламентом, Кабінетом Міністрів та Президентом.

Зокрема було детально проаналізовано:

Політика бюджетної підтримки з боку ЄС для уряду України

Фундація другий рік поспіль провадить дослідження ефективності бюджетної підтримки наданої з боку ЄС урядам Грузії, Молдови та України. Взявши за основу методологічні напрацювання та отриманий в минулому році досвід наша експертна група проаналізувала інституційні, правові і програмні аспекти державної координації допомоги ЄС у відповідь на зростаючі очікування підвищення обсягів підтримки, а також того як вони вбудовані в загальну систему політики, як вони сприяють прозорості, підзвітності та участі громадянського суспільства. Фундацією було розроблено методологію дослідження, забрано звіти від експертів трьох країн, вироблено ряд спільних рекомендацій які попередньо обговорено з ключовими стейкхолдерами.

Координація допомоги Європейського Союзу: національний рівень (Україна, Молдова, Грузія)

Парламентська експертна група

В цьому році Фундацією у співпраці з Комітетом Верховної Ради України з питань європейської інтеграції створена незалежна експертна група ПЕГ, створена з метою сприяти виконанню Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, впливаючи на якість законотворчого процесу. За час діяльності Парламентською експертною групою з травня 2015 року було проведено експертизу 300 законопроектів.

Для донесення отриманих результатів до широкого загалу, Фундація розпочала спільний з виданням «Європейська правда» проект «Ідеї з Ради», в рамках якого опубліковано вже 3 дослідження відповідності резонансних законопроектів на предмет їх відповідності нормам права ЄС («Ідеї з Ради: мораторій на перевірки бізнесу, що зриває виконання Угоди про асоціацію»,  «Ідеї з Ради: чи відповідає нормам ЄС законопроект про легалізацію букмекерів?», «Ідеї з Ради: конфіскація майна Януковича&Co. Що скаже Європа?»).

В рамках тематики проекту у співпраці з Європейським інформаційно-дослідницьким центром програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво експерти Фундації дослідили проблему апроксимації національного законодавства до законодавства ЄС. Результати лягли в основу аналітичного документу «Як забезпечити належну євроінтеграційну експертизу у вітчизняному законодавчому процесі

2. ПУБЛІЧНІ ФІНАНСИ

Аналіз та вплив на формування публічних фінансів є важливою складовою відповідальної політики. Підвищення прозорості та участі громадськості в бюджетному процесі, забезпечення доступності інформації про бюджети всіх рівнів є дієвим засобом впливу на підвищення ефективності та результативності бюджетної політики. Мільярди коштів щороку витрачаються неефективно на фоні зростання дефіциту бюджету та недофінансування соціальної, освітньої та сфери охорони здоров’я.

Аналіз ризиків реформи фіскальної децентралізації

Експертами Фундації продовжено діяльність з дослідження ризиків пов’язаних з реформуванням місцевих бюджетів України. Фундацією ініційоване Відкрите звернення щодо необхідності виконання взятих політичними силами зобов’язань щодо реформи в сфері фіскальної децентралізації, яке було підтримане групою із питань децентралізації Реанімаційного пакету реформ.

Поруч з тим експертами Фундації було проведено зустрічі з ініціативними групами в шести обласних центрах Сходу та Півдня України (Харкові, Дніпропетровську, Запоріжжі, Херсоні, Миколаєві, Одесі) присвячених пошуку шляхів наповнення місцевих бюджетів після запровадження реформи з бюджетної децентралізації та створено громадську ініціативу «За прозорі місцеві бюджети!».

Аналіз доброчесності місцевих фінансів

В рамках проекту «Громадянське суспільство та медіа за прозорі місцеві бюджети», який реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» та Фундацією «Відкрите суспільство» експертами фундації було розроблено методологію моніторингу 1го українського Індексу прозорості, участі та доброчесності місцевих бюджетів. На основі методології Фундація разом із партнерами у 15 містах в рамках громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» проаналізувала місцеві бюджети 17ти міст України. Проміжні результати, презентовані на прес-конференції, ляжуть в основу відповідних рекомендацій.

Бюджет Києва

Найбільший місцевий бюджет – бюджет м. Києва з року в рік не виконується.  Корупційні ризики коштують мільярдів грн., які залишаються в тіні, поза бюджетом, або витрачаються неефективно та не результативно.

Фундація послідовно відстоює інтереси киян та протягом 2015 року закликала міську владу до співпраці та звертала увагу міської влади на існуючих  корупційних практиках. Протягом року у численних Відкритих Зверненнях, частина з яких була підтримана Реанімаційним пакетом реформ, ми наполягали на необхідності вжити дієвих заходів щодо виведення із тіні бюджетних коштів.

Фундація  за запитом депутата міської ради від партії «Самопоміч» надала експертну підтримку по підвищенню ефективності міських цільових програм. Проведено дослідження виконання програми Віталія Кличка.

Фундація продовжує громадську та експертну дискусію щодо бюджету Києва. Так наші експерти разом з Реанімаційним пакетом реформ для Києва провели експертну дискусію «Бачення бюджету Києва на 2016 рік». В листопаді Фундація звернулася до міського голови м. Києва В.Кличка з приводу оприлюднення проекту рішення про Бюджет Києва на 2016 рік та Програми економічного і соціального розвитку м. Києва на 2016 рік з метою організації консультацій з громадськістю.

Експерти фундації інформували громадськість про потенційні корупційні ризики бюджету Києва в 2015 році, шляхом чисельних публічних заходів, публікацій у провідних газетах та на Інтернет-ресурсах. Зокрема серед основних публікацій:

 3. АНТИКОРУПЦІЙНА ПОЛІТИКА

Громадський моніторинг антикорупційної політики на національному та місцевому рівнях є важливим інструментом громадського контролю. Корупційні ризики часто закладаються на рівні проектів нормативно-правових документів, що регулюються формування, здійснення, моніторинг та звітування щодо виконання державних цільових програм та планів заходів. Формальне реагування на корупційні ризики в рамках антикорупційних програм та планів заходів є звичною практикою.  

Антикорупційна політика на національному рівні

Експерти Фундації взяли участь у формуванні дієвого плану зниження рівня корупції в Україні під час національної дискусії практиків 31 січня 2015 року та у обговоренні проекту Державної антикорупційної програми.

Протягом року нами неодноразово піднімалося питання на відкритих заходах щодо неефективності прийнятої нової урядової антикорупційної програми. Позиція Фундації слугувала основою для розробки «Відкритого звернення щодо ризиків, які закладені в Державній програмі щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015 – 2017 роки, та пропозицій відносно їх усунення».

Президент Фундації Леся Шевченко була обрана до складу Конкурсної комісії з відбору членів Нацагентства з питань запобігання корупції.

Позиція Фундації була неодноразово оприлюднена у ЗМІ, зокрема :

Антикорупційна політика на рівні Києва

У 2014 розпочалась адвокаційна кампанія разом з Реанімаційним пакетом реформ - Київ щодо створення нової міської програми по боротьбі з корупцією. У звітному році Фундація продовжила діяльність у даному напрямку. Напрацювання експертів фундації взято за основу для розробки Антикорупційної програми м. Києва. Задля збільшення відкритості та прозорості діяльності органів влади м. Києва експертами Фундації  та Реанімаційного пакету реформ надано пропозиції до проекту Положення про громадські слухання в місті Києві.

Експерти Фундації інформували громадськість про корупційні ризики у численних публікаціях у ЗМІ, зокрема головні з них:

Фундація  продовжила розпочату в 2014 році успішну адвокаційну кампанію проти прийняття  Генерального плану Києва 2025, який намагається легалізувати земельні махінації, втрати від яких за підрахунками експертів становлять більше ніж 50 млрд грн. Протягом звітного року наші експерти продовжили діяльність з адвокасі та інформування громадськості щодо випадків відведення земельних ділянок чи забудови з корупційними ознаками. Зокрема слід відмітити успішну кампанію ,яку провела ініціативна група при участі експертів Фундації, щодо недопущення незаконної забудови по вул. Микільсько-Слобідській, 1а. Задля поширення успішного досвіду антикорупційної боротьби громадських активістів Фундацією проведено тренінг «Як зупинити земельні та пов’язані із ними землею махінації: що потрібно знати активістам щоб впливати на вирішення місцевих проблем?»

Підготовлені публічні звернення та опубліковано  ряд  статей у провідних ЗМІ, зокрема:

 

 

Фінансовий звіт 2015

 

№ п/п

Назва донора

Назва проекту

Сума по проекту (грн.)

Відсоток

1

Представництво ЄС в Україні

ЄС: Вибір молодого покоління України

1 501 140

51%

2

Міжнародний Фонд «Відродження»

Парламентська експертна група з європейської інтеграції

570 000

19%

3

Представництво ЄС в Україні, Посольство Фінляндії в Україні

Громадянське суспільство та медіа за прозорі місцеві бюджети

188 332

6%

4

Форум громадянського суспільства Східного Партнерства

Координація технічної допомоги ЄС на національному рівні: Україна, Молдова, Грузія

317 075

11%

5

PACT, UNITER

Децентралізація: краще зрозуміти обіцянки політиків та контролювати їх кроки після виборів

323 919

11%

6

Благодійні внески на розвиток організації

Статутна діяльність

27 394

1%

 

ВСЬОГО

927862

100%