Антикорупційна політика

Відео

Іван Сікора про проблему незаконних забудов в Києві для «Київського рингу з Реною Назаровою»

Директор Фундації «Відкрите суспільство» Іван Сікора для «Київського ринг у з Реною Назаровою» про проблему незаконних забудов у столиці. Іван Сікора неодноразово стверджував, що реальна боротьба із корупцією в Києві має початися із незаконних будівництв.

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

НАЗК та проблеми із антикорупційними програмами органів державної влади

31.03.2017

Леся Шевченко, президент Фундація «Відкрите суспільство» на сторінках «Української правди» розповіла про те, що відбувається з антикорупційними програмами міністерств, центральних органів влади (ЦОВВ) та облдержадміністрацій. Чого саме бракує НАЗК для того щоб розробники антикорупційних програм нарешті перестали симулювати боротьбу з корупцією?

Згідно Державної програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015-2017 роки органи виконавчої влади повинні до 1 березня 2017 року (і подалі так щороку):

  • розробити власний проект антикорупційної програми, 
  • погодити у НАЗК 
  • та оприлюднити проекти цих програм для громадського обговорення на своїх Інтернет сторінках.

Такий крок має засвідчити реальні наміри вдосконалити галузеві, регіональні та місцеві антикорупційні політики.

Для якісної та вчасної підготовки важливого для органів влади документу, НАЗК розробило Методологію оцінювання корупційних ризиків у діяльності органів влади (оприлюднено 2 грудня 2016 року) та Методичні рекомендації щодо підготовки антикорупційних програм органів влади (19 січня 2017 року).

Кожен орган влади має сформувати "антикорупційну комісію". Остання за порадами від НАЗК оцінює, де в роботі відомства може виникнути корупція. Після такого аналізу комісія складає антикорупційну програму: план дій, як попередити корупційні явища у виявлених "зонах ризику".

Ми переглянули офіційні веб-сторінки міністерств. Тільки чотири міністерства спроміглися оприлюднили такі антикорупційні програми для громадського обговорення – Мінприроди, МВС, Мінфін та Міненергетики.

І тільки на восьми офіційних порталах міністерств є інформація щодо тематичних внутрішніх наказів, які передбачають формування Комісій з оцінки корупційних ризиків, які і мають оцінювати галузеві корупційні ризики та розробляти заходи антикорпрограми.

Жодної іншої інформації про участь громадськості в оцінці ризиків чи плануванні антикорупційних заходів виявити не вдалося.

На сайті НАЗК сьогодні доступні до обговорення антикорупційні програми на 2017 рік 11 з 18 міністерств, 25 із 44 ЦОВВ та лише 8 із 25 облдержадміністрацій та міста Києва (інформація постійно оновлюється).

Виявленні слабкі місця у методології та методичних рекомендаціях підготовки антикорупційних програм засвідчили необхідність більш активного залучення інститутів громадського суспільства та  українських громадських експертів до процесу як підготовки методичних матеріалів, так і до  розробки самих антикорупційних програм органами державної виконавчої влади. Раніше, Фундація «Відкрите суспільство», як аналітичний центр, що багато років займається моніторингом, оцінкою та розробкою антикорупційних програм органів державної влади, офіційно запропонувала НАЗК у проекті стратегії роботи агентства до 2020 року окремо виділити сферу «РОЗВИТОК ТА КООРДИНАЦІЯ ГАЛУЗЕВИХ, РЕГІОНАЛЬНИХ ТА МІСЦЕВИХ АНТИКОРУПЦІЙНИХ ПОЛІТИК ТА ПРОГРАМ». Ситуація із антикорупційними програмами вчергове підвередила необхідність та актуальність більшої уваги  НАЗК до галузевих та регіональних антикорупційних політик та програм. Більше інформації про пропозиції Фундація «Відкрите суспільство» тут.

Попри складнощі, спроба НАЗК запропонувати єдині підходи до формування антикорупційних програм органів влади – одна зі сходинок до запровадження ефективних стандартів державного управління. Проте виявлено ряд очевидних проблем, які негативно відобразилися на формі та змісті проектів антикорупційних програм органів державної влади. 

Існуюча ситуація лише підказує НАЗК очевидно необхідність більшої уваги до роботи із розробниками антикорупційних програм та більш чітких процедур залучення до цього процесу інститутів громадського суспільства та експертного середовища. 

Повний текст статті доступний на цих сторінках «Української правди».