Події

Публікації

Аналітичний огляд (листопад 2017)

Тема номера: У фокусі - Державна допомога

Analitical Review No.4

Featuring: State Aid to Undertakings

Analitical Review No.3 (Octoner 2017)

Temporary import of vehicles with a foreign registration: an overview of the proposed legislative solutions

Аналітичний огляд (жовтень 2017)

Тема номера: Тимчасовий ввіз автомобілів з іноземною реєстрацією: огляд пропонованих законодавчих рішень

Впровадження в Україні прозорого місцевого бюджету: досвід та виклики

Видання підготовлено в рамках ініціативи «Громадянське суспільство та ЗМІ – за прозорі місцеві бюджети!», що виконується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України», Фундацією «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

Експерти обговорили можливості удосконалення механізму виконання Угоди про асоціацію

14.09.2015

Сьогодні у співпраці з Комітетом Верховної Ради України з питань європейської інтеграції було обговорено можливості удосконалення механізму виконання Угоди про асоціацію, зокрема щодо проходження законопроектів в парламенті.

14 вересня на круглому столі у Комітеті ВРУ з європейської інтеграції народні депутати та експерти обговорили системні ризики у законотворчій діяльності для виконання Угоди про асоціацію та підкреслили важливість прийняття законопроекту 2046а щодо перевірки всіх законопроектів, що вносяться до парламенту, на відповідність праву ЄС та зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Голова Комітету ВРУ з европейскої інтеграції Ірина Геращенко відзначила важливість співпраці з експертами, зокрема з Парламентською експертною групою (ПЕГ) в контексті річниці ратифікації угоди про асоціацію, та наголосила на необхідності проаналізувати ефективність виконання Угоди усіми гілками влади.

Перший заступник голови Комітету ВРУ з європейскої інтеграції Остап Семерак зауважив, що проходження законопроекту 2046а може стати іспитом для Верховної ради на здатність виконувати Угоду про асоціацію для отримання кінцевого результату - стати повноправним суб'єктом Європейського Союзу.

На підтвердження важливості вдосконалення парламентських механізмів, есперти у сферах наближення законодавства України до права ЄС та європейської інтеграції відзначали системні ризики у законотворчій діяльності для виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом та ініціювали підписання Резолюції з пропозицією щодо мінімізації цих ризиків, яку було прийнято за основу.

Проект Резолюції

Завантажити//resolution_draft.pdf

Затверджена Резолюція 

Завантажити //resolution_14_09_2015_UKR.pdf

Цю Резолюцію українські експерти планують направити до Голови Верховної Ради України, головам депутатських фракцій і груп з пропозицією щодо мінімізації цих ризиків.

Список учасників круглого столу 

Завантажити //list_of_participants_14_09_2015.pdf

Також на круглому столі було розглянуто дослідження, яке висвітлює більшість актуальних питань у законодавчих рамках виконання Угоди про асоціацію. Рекомендації, сформульовані в цьому дослідженні, можуть стати основою нових законодавчих ініціатив. 

Довідково:

У Верховній Раді восьмого скликання наразі зареєстровано понад 2000 законопроектів, внесених народними депутатами України, 90% яких спрямовано на внесення змін до чинних законів України.  Майже 250 законодавчих ініціатив стосується змін до Податкового кодексу України, майже 100 – до Бюджетного кодексу. Понад тисяча законопроектів мають на меті вирішення питань галузевого та економічного розвитку, майже 400 – врегулювання питань правової політики. Для порівняння: у парламенті Польщі сьогодні розглядається 1200 законопроектів, включаючи урядові, у парламенті Великої Британії – 340 законопроектів.

При цьому, за даними веб-порталу Верховної Ради України, лише 6% від загальної кількості законопроектів було прийнято і спрямовано на підпис Президентові України. Така статистика свідчить про низьку ефективність законотворчого процесу, адже лише незначна частина від загальної кількості зареєстрованих законопроектів стає законами. Водночас велика кількість зареєстрованих законопроектів створює навантаження для Апарату Верховної Ради України та унеможливлює якісний аналіз усіх законопроектів народними депутатами.

Крім того, відсутній ефективний контроль за відповідністю законопроектів міжнародно-правовим зобов’язанням України, зокрема Угоді про асоціацію між ЄС і Україною. Чинний механізм контролю, а саме розгляд Комітет Верховної Ради України з питань євроінтеграції законопроектів перед першим читанням є недостатнім, адже після першого читання законопроект може бути суттєво доопрацьований і навіть може бути змінена його концепція.

Причинами ситуації, що склалася, є:

 1)      Відсутність у Регламенті Верховної Ради України норм, які б передбачали пошук розробниками законопроектів їх мінімальної підтримки серед депутатського корпусу або комітетів Верховної Ради на етапі до реєстрації законопроекту.

 2)      Відсутність у Регламенті Верховної Ради України норм, які б передбачали дієвий контроль за відповідністю законопроектів міжнародно-правовим зобов’язанням України, а саме положенням Угоди про асоціацію.

 3)      Відсутність аналітичної роботи у міністерствах та центральних органах виконавчої влади, яка повинна визначати проблеми у різних сферах державної політики та пропонувати варіанти їх вирішення, з урахуванням зобов’язань України у сфері європейської інтеграції. Наявність багатьох таких варіантів сприяла би більш раціональному вибору політичних рішень і зменшила би обсяг законопроектної роботи.

* * *

Роботу Парламенської експерної групи з євроінтеграції підтримує Міжнародний Фонд "Відродження".

Експертне обговорення у Комітеті ВРУ з євроінтеграції підтримало Представництво Фонду Фрідріха Еберта в Україні.