Фундація. Наші новини.

Лобізм без ризиків політичної корупції може стати реальністю на Волині

четвер, 11 серпня 2016 464
Інструменти громадського контролю за діяльністю народних депутатів опановували представники громад Володимир-Волинська, Нововолинська, Любомля та Іваничів. Продовжуємо уточнювати зміст ТОП-10 проблем виборчого округу №19 та розпочинаємо системну роботу в рамках громадського партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції»

Публічність формування порядку денного народного депутата та громадський контроль за його діяльністю – шлях до лобізму без ризиків політичної корупції. Такий висновок можна зробити після ознайомлення із методикою оцінки внеску народного депутата у вирішення місцевих проблем та ризиків політичної корупції, що розроблена та презентована Фундацією «Відкрите суспільство» нещодавно у Володимир-Волинському.

Як депутату парламента лобіювати кошти державного бюджету для вирішення місцевих проблем без ризиків політичної корупції?

Чи може народний депутат зробити внесок у вирішення місцевих проблем та не піддатися спокусі політичної корупції?

Які є 7 спокус або ризиків політичної корупції? та що потрібно робити народному депутату аби їх уникати?

Відповіді на ці та багато інших питань можна отримати у інноваційній методиці підготовленій Фундацією «Відкрите суспільство».

 

Методика оцінки внеску народного депутата у вирішення місцевих проблем та ризиків політичної корупції була представлена для громадських активістів та журналістів нещодавно у Володимир-Волинському.

Учасники тренінгу«Як співпрацювати з народним депутатом для вирішення проблем округу та оцінювати його внесок у їх вирішення?» не лише навчилися працювати із лише нещодавно розробленою методикою Фундації «Відкрите суспільство», але й разом із експертами (Сергій Панцир, керівник Центру соціального партнерства та лобіювання НаУКМА, Леся Шевченко, президент Фундації «Відкрите суспільство» та Іван Сікора, керівником проекту, експерт з питань бюджетної та антикорупційної політики) обговорили пріоритетні проблеми в різних сферах суспільного життя мажоритарного виборчого округу №19.

Учасники тренінгу змогли ознайомитися із явищем політичної корупції та його зв’язком із  отриманням народним депутатом доступу коштів субвенцій із державного бюджету на будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів на території виборчого округу. Негласно такі субвенції часто називають «депутатським фондом». За рахунок цих коштів із державного бюджету народні обранці намагаються виконати свої передвиборчі обіцянки та звернення виборців щодо вирішення конкретних проблем на місцевому рівні. Ціна, яку платить народний депутат за «підгодовування» виборчого округу, може містити складові політичної корупції.  Ознаки політичної корупції було детального розглянуто та проаналізовано на конкретних прикладах.  

Отримання коштів на об’єкти на території виборчого округу із державного бюджету часто пов’язують із двома важливими факторами:

-          лояльністю народного депутата до уряду та Президента України;

-          забезпечення народним депутатом через своїх представників  «правильних» рішень у місцевих радах та у виконавчих органах на обласному, районному та місцевому рівнях.

Учасники тренінгу ознайомилися із переліком проектів, які підтримані за кошти державного фонду регіонального розвитку та субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій на території виборчого округу. Важливим завданням тренінгу було ознайомлення із розробленими методичними підходами до визначення проблем та об’єктів на території виборчого округу, що мали б отримати першочергову підтримку за кошти державного бюджету та бути в центрі уваги народного депутата. 

Основана увага була зосереджена на проблемах, які є масштабними, гострими та важливими для виборців, та не можуть бути розв’язані на місцевому рівні в силу різних причин (передовсім через брак коштів чи повноважень). Проблеми які не можна або вкрай важко вирішити на місцевому та обласному рівнях мають перебувати у центрі уваги народного депутата. Основні питання в наступному:

-  Які це проблеми та які об’єкти є інструментами їх вирішення?

-  Чи бачить ці проблеми народний депутат у своїй діяльності?

-   Яким чином народний депутат робить внесок у вирішення цих проблем?

Важливо аби перелік проблем, які мають перебувати в центрі уваги народного депутата був погоджений із громадськістю, лідерами думок, був включений до обласного, районного та місцевому порядків денних через відображення у відповідних стратегіях, планах їх впровадження та програмах соціального та економічного розвитку тощо. Лише публічність формування порядку денного народного депутата та громадський контроль за його діяльністю – шлях до лобізму без ризиків політичної корупції.

За результатами тренінгу  його учасники висловили заінтересованість у систематизації та інституалізації співпрацю між Фундацією «Відкрите суспільство» та місцевими активістами, місцевими депутатами, помічниками народного депутата та журналістами щодо формування порядку денного народного депутата та громадського контролю за його діяльністю. Вже зараз  всі охочі можуть долучитися до громадського партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» шляхом підписання тексту Меморандуму.

Метою партнерства стане посилення спроможності представників інститутів громадянського суспільства у формуванні порядку денного народного депутата, оцінювати внесок народних депутатів України у вирішення проблем на місцевому рівні та здійснювати громадський контроль за ризиками політичної корупції в діяльності народних депутатів України.

Формуємо разом ТОП-10 проблем/обєктів для КАРТИ проблем округу №19

Під час тренінгу, що проходив у Володимир-Волинському, було вирішено провести он-лайн голосування для уточнення переліку об’єктів, які є інструментами вирішення проблем. За результатами голосування буде сформовано остаточну КАРТУ пріоритетних проблем виборчого округу №19. Всі із визначених проблем та об’єктів буде запропоновано включити до порядку денного  народного депутата Ігоря Гузя.

Позиція виборців є вкрай важливою для відповіді на одвічне питання виборця: «Чи те що зробив народний депутат справді є важливим для мене як виборця та мешканця округу і чи не можна було вирішити проблему на місцевому чи обласному рівнях?».

І головне, чим більшою є відповідність між тим, що є важливим та пріоритетним для виборців і тим що робить народний депутат, тим вищою є довіра до народного обранця. До цього варто додати, що в разі якщо депутат вирішує проблеми виборців без ризиків політичної корупції.

Більше того, маючи КАРТУ проблем території із чітким обґрунтуванням пріоритетних проблем та об’єктів  народний депутат  отримує «карт-бланш» для правомірного застосування наданих  йому повноваження та інструментів  для вирішення проблем виборців. Серед проблем та об’єктів, які поставлені на голосування є  проблеми заборгованості з виплати заробітної плати шахтарям (проблема №1) табудівництво шахти №10 «Нововолинська» (проблема №2).

Проблема №3 "незадовільний стан транспортної інфраструктури, вулично-дорожньої мережі та громадського транспорту" складається із 3-х об’єктів.  Пріоритетність із цих 3-х об’єктів має бути обрана учасниками он-лайн голосування. А це:

- Покращення доступу до українсько-польського прикордонного регіону шляхом реконструкції автомобільної дороги державного значення M-07 «Київ-Ковель-Ягодин» на ділянці 487 + 500-496 + 500, км 496+500-505+286» (Любомльський район, від Любомльського перехрестя до режимної зони міжнародного автомобільного пункту пропуску «Ягодин»),

- ремонт дороги «Устилуг-Луцьк-Рівне» (за половину коштів від перевиконання надходжень Волинської митниці)

- об’їзна дорога у м. Володимир-Волинський.

Проблема №4  «несприятлива екологічна ситуація та негативний вплив на навколишнє природнє середовище промислових та комунальних підприємств через утворення твердих побутових відходів» потребує вибору між 5-ма із запропонованих об’єктів, які знаходяться на території виборчого округу №19, зокрема, це будівництво та реконструкція полігонів у одному із 3-х запропонованих об’єктах (м. Нововолинськ, с.Стара Лішня Іваничівського р-ну – вартість 7129 тис.грн.)- третя черга, м. Любомль та сусідні сільські ради (вартість - 2500 тис.грн.), смт. Іваничі (вартість - 1800 тис. грн.) Серед інших 2-х альтернативних об’єктів вирішення проблеми  є  накопиченнявідходівна території шахтних відвалів м.Нововолинська.  Загальна площа яких становить більше 100 га, за даними статистичного управління накопичено більше 13,7 млн. т відходів вуглевидобутку (кількість розміщених твердих побутових відходів становить 443,48 тис. м3) та побудова у м. Володимир-Волинському заводу із роздільного сортування сміття.

В рамках проблеми №5, що сформульованої як «порушення вимог земельного, містобудівного та природоохоронного законодавства (земельно-містобудівні  та природоохоронні проблеми), довгобуди та незаконні забудови та землевідведення» вирішено визначити пріоритетним об’єкт у м. Володимирі-Волинському, а саме, завершення будівництва 44-ри квартирного будинку для військовослужбовців. Разом із учасниками тренінгу домовлено визначити інші пріоритетні об’єкти (незаконні забудови та землевідведення, довгобуди), що можуть стати пріоритетними об’єктами у подальшому при формуванні порядку денного народного депутатав рамках цієї проблеми.

В рамках проблеми №6 «неналежна якість житлово-комунальних послуг, що пов’язана із неналежною якістю послуг з постачання тепла, газу,  холодної та гарячої води для приватних споживачів та бюджетних установ, зношеність систем водопостачання та водовідведення, високою вірогідністю аварійних ситуацій» учасники тренінгу мають визначитися щодо переліку із  об’єктів «Капітальний ремонт зовнішніх водогінних мереж від Південного водозабору до м. Нововолинська, Волинської області (діаметр 426 мм довжиною 6 км (введений в експлуатацію в 1963 році, стан зношеності 100 відсотків) (вартість - 21,2 млн грн)»,  «Реконструкція теплопостачання Південно-Східного району м. Нововолинськ (вартість - 6,5 млн грн)», «Реконструкція каналізаційних насосних станцій, м. Нововолинськ. Технічне переоснащення КНС № 1 (вартість - 1,7 млн грн)», «Реконструкція очисних споруд потужністю 1000 м3/добу повної біологічної очистки каналізаційних стічних вод міста Любомль Любомльського району Волинської області (вартість - 16,6 млн грн)».

Для вирішення проблеми №8, що сформульована як «неналежне впровадження енергозберігаючих та енергоефективних технології на об’єктах соціальної та житлово-комунальної  інфраструструктури, заміщення природного газу на альтернативні відновлювальні види палива, затримка з освоєнням коштів міжнародних інституцій на проекти енергозбереження» вирішено визначитися між наступними 2-ма об’єктами: «Реконструкція котельні смт.Жовтневе з встановленням твердопаливних котлів потужністю 5 МВт в смт.Жовтневе Волинської області» та «Побудова гідроелектростанції (Зимівська об’єднана громада)».

В рамках проблеми №9 «безробіття та тіньова зайнятість населення» було вирішено звернути народного депутата Ігоря Гузя на вжиття заходів щодо створення нових робочих місць на території м. Нововолинськ та селищі Благодатному  шляхом відновлення в тій чи іншій формі скасованого у березні 2005 року пільгового режиму оподаткування для м. Нововолинськ та селище Благодатного або шляхом виділення коштів із держаного бюджету на перенавчання та працевлаштування звільнених шахтарів або ж фінансуванням із державного бюджету інших інфраструктурних об’єктів (перелік необхідно уточнити разом із місцевою владою).

В рамках проблеми №10 «незадовільний стан та недоступність якісних медичних, освітніх та соціально-культурних послуг» необхідним є визначення між 2-а об’єктами, а саме, «Завершенням будівництва приймального відділення Іваничівської центральної районної лікарні (вартість - 2,4 млн. грн)» та «Створенням госпітального округу на базі Володимир-Волинського територіального медичного об'єднання з включенням до складу округу міста Володимира-Волинського, Володимир-Волинського, Локачинського та Турійського районів на підставі звернення депутатів міської ради Володимир-Волинського».

100% співпадіння порядків денних свідчить про роботу народного депутата в інтересах виборців

Максимальна відповідність порядку денного народного депутата суспільному порядку денному є  важливою складовою оцінки. Для цього, після погодження змісту ТОП-10 суспільного порядку денного народному депутату офіційно буде запропоновано провести КОНСУЛЬТАЦІЇ щодо включення проблем виборців до його порядку денного. 

Чим більше проблем, що хвилюють виборців та визначені учасниками партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» як такі, що мають бути включені до порядку денного народного депутата, тим краще.

100% співпадіння порядків денних свідчить про роботу народного депутата в інтересах виборців. На думку Івана Сікори «погодження проблем, які хвилюють виборців та не можуть бути вирішенні на місцевому чи обласному рівні, із тим що робить народний депутат у парламенті та працюючи із виборцями на території виборчого округу є вкрай важливим для обґрунтованості та адекватності діяльності  члена парламенту. Більше того, консультації із виборцями, які попередньо структурували проблематику, її обговорили та визначили перелік пріоритетних проблем робить діяльність народного депутата більш прозорою та підзвітною, що зрештою підвищує довіру на народного обранця". 

Всі учасники тренінгу першими зможуть оцінити пріоритетність проблем виборчого округу. Мешканці виборчого округу, які не змогли взяти участь у тренінгу, але бажають долучитися до формування суспільного порядку денного зможуть долучитися шляхом заповнення відповідної форми он-лайн та приєднавшись до МЕМОРАНДУМ про створення партнерства«Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції».

Натисніть на посилання для того щоб проголосувати за об’єкти, які  мають стати найбільш важливими та пріоритетними у діяльності народного депутата Ігоря Гузя: 

Форма он-лайн голосування ТУТ.

Інформація про МЕТОДИКУ на підставі якої здійснюється оцінювання ТОП-10 проблем та обєктів виборчого округу ТУТ

Приєднатися до МЕМОРАНДУМу про створення партнерства«Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції»

Більше про те, як буде здійснюватися оцінка внеску народного депутата у вирішення проблем суспільного порядку денного, а також про:

- важливість відповідності порядку денного народного депутата та суспільного порядку денного,

- важливість готовності народного депутата до консультацій із виборцями щодо включення проблем та питань, які є у суспільному порядку денному до його порядку денного,

7 спокус політичної корупції та як їх уникнути народному депутату при вирішення проблем суспільного порядку денного,

- Партнерство «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» та МЕМОРАНДУМ про його створення

 А також, про всі складові методики оцінки внеску народного депутата у вирішення проблем виборців читайте тут. 

***

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу», що виконується Фундацією "Відкрите суспільство в рамках Програми USAID  «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво» за фінансової підтримки Фонду Східна Європа.

Метою проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу» є підвищення доброчесності, прозорості та підзвітності депутатів парламенту перед виборцями щодо інформування про лобіювання ними виділення коштів для їхніх виборчих округів.

Проект також покликаний налагодити ефективну взаємодію із громадянським суспільством та іншими заінтересованими сторонами на виборчих округах із народними депутатами, які їх представляють або закріпленні за виборчими округами. Така взаємодія можлива на умовах делегування народному депутату повноважень вирішувати ті місцеві проблеми, які можуть бути вирішені тільки на національному рівні.

Більше про тренінги у 8 модельних виборчих округах, які відбулися в червні-липні 2016 року на сайті Фундації «Відкрите суспільство» у розділі «ПОДІЇ».

 

Матеріали тренінгу та матеріали, які лягли в основу формування ТОП-10 проблем та об’єктів виборчого округу №19

Виборчий округ №19 (Волинська область)

Матеріали, що лягли в основу тренінгу

«Як співпрацювати з народним депутатом для вирішення проблем округу та оцінювати його внесок у їх вирішення?»

м. Володимир-Волинський, 25-26 липня 2016 р.

 

Паспорт виборчого округу та загальна інформація про діяльність Ігоря Гузя

 

ОцінюваннявнескународногодепутатаІгоряГузяувирішенняТОП-10 проблемтаризиківполітичноїкорупціївиборчогоокругу19.

 

Передвиборча програма кандаидата у народні депутати Ігоря Гузя

Звіт народного депутата Ігоря Гузя за рік роботи (2014-12.2015)

Законопроекти, депутаьскі запити та інша активність народного депутата  (станом на квітень 2016 р.). Актуальний перелік законодавчих ініціатив, депутатських запитів та іншої інформації щодо діяльності народного депутата Ігоря Гузя на його офіційні сторінці: http://itd.rada.gov.ua/mps/info/page/14674

Персональний веб-сайт Ігоря Гузя:  www.guz.in.ua

 

Додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2015 р. № 543, РОЗПОДІЛ субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами (Волинська область та об’єкти на території виборчого округу №19)

Додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України
від 24 червня 2016 р. № 395 РОЗПОДІЛ  у 2016 році обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам  на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку  окремих територій між місцевими бюджетами (Волинська область та обєкти на території виборчого округу №19)

Додаток 3 до постанови Кабінету Міністрів України
від 24 червня 2016 р. № 395
ПЕРЕЛIК об’єктів (заходів), що фінансуються у 2016 році на території Волинської області за рахунок субвенції  з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій

Проекти, що стосуються території виборчого округу №19 та які подано до Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР)

Документи соціально-економічної та бюджетної політики на регіональному та місцевому рівнях та інвестиційні програми та проекти області та виборчого округу №19

-          Стратегія Волинської області на період до 2020 року

http://volynrada.gov.ua/session/34/7-0

-          План заходів на 2015 – 2017 роки з реалізації Стратегії Волинської області на період до 2020 року

Структура стратегічних, операційних цілей та завдань Стратегії розвитку Волинської  області до 2020 року

Орієнтовний фінансовий план та територія, на яку інвестиційні проекти матимуть вплив

Каталог проектних карток Волиньскої області

 

-          Рішення "Про обласний бюджет на 2016 рік"

Обласний бюджет Волинської області

Перелік об’єктів, видатки на які у 2016 році будуть проводитись за рахунок коштів бюджету розвитку

Додаток №6 рішення "Про обласний бюджет на 2016 рік"

-          Програма економічного та соціального розвитку м. Володимир-Волинський на 2016-2017 роки

Перелік інвестиційних проектів суб’єктів господарювання м. Володимира-Волинського, які планується реалізовувати у 2016 році  (додаток 2)

-    Перелік цільових програм (за пропозиціями структурних підрозділів виконавчого комітету міської ради ) (Додаток 3)

-    Рішення «Про бюджет міста Володимир-Волинський на 2016 рік»

Перелік об’єктів, видатки на які у 2016 році будуть проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку у м. Володимирі-Волинському

-          Програма економічного і соціального розвитку міста Нововолинська на 2016-2017 роки.

Додаток 3 до Програми економічного і соціального розвитку  міста Нововолинська на 2016-2017 роки

Потреба у фінансуванні об’єктів (інвестиційних проектів) комунальної власності у 2016-2017 роках

 

 

Ознайомитися із деталізованим описом матеріалів, які були використанні в рамках тренінгу.

Контактна інформація:

сайт Фундації «Відкрите суспільство»: www.osf.org.ua

Електронна адреса: info@osf.org.ua.

Контактний телефон організаторів:  +38044-425-77-09

Фейсбук сторінка Фундації «Відкрите суспільство»: https://www.facebook.com/OSF.UA

Фейсбук сторінка тренінгу: https://www.facebook.com/events/1092429814152847

 

Про Фундацію «Відкрите суспільство»:

Місія Фундації – просування цінностей відкритого суспільства через вплив на формування порядку денного публічної політики і фінансів.

Майже 15 років експерти Фундації «Відкрите суспільство»  здійснюють моніторинг та аналіз роботи Верховної ради України на предмет виконання передвиборчих обіцянок політичними силами, що представлені в парламенті. Більше за посиланням. Ми прагнемо щоб виборці були проінформованими про діяльності політичних сил, які вони підтримали на виборах. Також у фокусі уваги Фундації «Відкрите суспільство» є бюджетна та антикорупційна політика.

Основний пріоритет у сфері бюджетної політики є  місцеві бюджети. Більше 5 років ми здійснюємо моніторинг та оцінювання бюджету м. Києва, міських цільових програм та зараз здійснюємо методологічно-експертний та консультативний супровід та є співкоординаторами громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!». Учасники партнерства здійснювали оцінювання  17 місцевих бюджетів з точки зору дотримання критеріїв  прозорості, участі та доброчесності на основі методики розробленої Фундацією «Відкрите суспільство».

Основний пріоритет у сфері антикорупційної політики є  антикорупційна політика та програми. Експерти організації брали участь у моніторингу та оцінювання державної антикорупційної програми, обласної та міської антикорупційної політики. Також експерти Фундації «Відкрите суспільство» брали активну участь у розробці державної антикорупційної програми на 2015-2017 рр. та рамкової антикорупційної програми для м. Києва у 2015-2016 рр. Напрацювання Фундації «Відкрите суспільство» лягли в основу численних рекомендацій та відкритих звернень спрямованих на попередження корупційних ризиків (наприклад, рішення про бюджет Києва на 2015 р. та проект положення щодо проведення інвестиційних конкурсів в м. Києві), відміни рішень, які прийнятті і порушеннями вимог чинного законодавства та містять корупційні ризики (наприклад, будівництво на Микільській Слобідці в Києві, зонінг центральної частини Києва) та проектів нормативно-правових актів (законопроект щодо консультацій із громадянами, цільові програми в м. Києві тощо).

Фундація «Відкрите суспільство» як аналітичний центр працює вже майже 15 років досліджує роботу українського парламенту. Останні 5 років  Фундація є провідним українським аналітичним центром, що досліджує місцеву та регіональну соціально-економічну та бюджету політики крізь призму корупційних практик та ризиків, експерти організації беруть активну роль у здійснення моніторингу та оцінювання державної, регіональної та місцевих антикорупційних програм, формуванні державної антикорупційної програми на 2015-2017 рр. та рамкової антикорупційної програми для м. Києва в 2015-2016 рр.

Фундація «Відкрите суспільство» разом із одеською організацією «Комітету виборців України» координує роботу місцевих громадських ініціатив спрямованих на підвищення прозорості та участі громадян у місцевій політиці (партнерство «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує більше 40 громадських організацій та журналістів у 17 містах України). Учасники цього партнерства вперше в Україні комплексно оцінили місцеву соціально-економічну та бюджету політики на основі методології Індексу ПУД (Прозорості-Участі-Доброчесності), що була розроблена Фундацією «Відкрите суспільство».

 

 

Фундація «Відкрите суспільство» як аналітичний центр працює вже майже 15 років досліджує роботу українського парламенту. Останні 5 років  Фундація є провідним українським аналітичним центром, що досліджує місцеву та регіональну соціально-економічну та бюджету політики крізь призму корупційних практик та ризиків, експерти організації беруть активну роль у здійснення моніторингу та оцінювання державної, регіональної та місцевих антикорупційних програм, формуванні державної антикорупційної програми на 2015-2017 рр. та рамкової антикорупційної програми для м. Києва в 2015-2016 рр.

Фундація «Відкрите суспільство» разом із одеською організацією «Комітету виборців України» координує роботу місцевих громадських ініціатив спрямованих на підвищення прозорості та участі громадян у місцевій політиці (партнерство «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує більше 40 громадських організацій та журналістів у 17 містах України). Учасники цього партнерства вперше в Україні комплексно оцінили місцеву соціально-економічну та бюджету політики на основі методології Індексу ПУД (Прозорості-Участі-Доброчесності), що була розроблена Фундацією «Відкрите суспільство».