Події

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

Лобізм без ризиків політичної корупції може стати реальністю на Київщині

17.08.2016

Інструменти громадського контролю за діяльністю народних депутатів опановували представники громад Броварів, Березані, Великої Димерки та Калинівки. Продовжуємо уточнювати зміст ТОП-10 проблем виборчого округу №97 та розпочинаємо системну роботу в рамках громадського партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції»

Публічність формування порядку денного народного депутата та громадський контроль за його діяльністю – шлях до лобізму без ризиків політичної корупції. Такий висновок можна зробити після ознайомлення із методикою оцінки внеску народного депутата у вирішення місцевих проблем та ризиків політичної корупції, що розроблена та презентована на тренінгу у м. Бровари Київської області 4-5 липня 2016 року. 

Як депутату парламенту лобіювати кошти державного бюджету для вирішення місцевих проблем без ризиків політичної корупції?

Чи може народний депутат зробити внесок у вирішення місцевих проблем та не піддатися спокусі політичної корупції?

Які є 7 спокус або ризиків політичної корупції та що потрібно робити народному депутату аби їх уникати?

Відповіді на ці та багато інших питань можна отримати у інноваційній методиці підготовленій Фундацією «Відкрите суспільство».

Учасники тренінгу«Як співпрацювати з народним депутатом для вирішення проблем округу та оцінювати його внесок у їх вирішення?» не лише навчилися працювати із лише нещодавно розробленою методикою Фундації «Відкрите суспільство», але й разом із експертами (Сергій Панцир, керівник Центру соціального партнерства та лобіювання НаУКМА, Леся Шевченко, президент Фундації «Відкрите суспільство» та Іван Сікора, керівником проекту, експерт з питань бюджетної та антикорупційної політики) обговорили пріоритетні проблеми в різних сферах суспільного життя мажоритарного виборчого округу №97.

Учасники тренінгу змогли ознайомитися із явищем політичної корупції та його зв’язком із  отриманням народним депутатом доступу коштів субвенцій із державного бюджету на будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів на території виборчого округу. Негласно такі субвенції часто називають «депутатським фондом». За рахунок цих коштів із державного бюджету народні обранці намагаються виконати свої передвиборчі обіцянки та звернення виборців щодо вирішення конкретних проблем на місцевому рівні. Ціна, яку платить народний депутат за «підгодовування» виборчого округу, може містити складові політичної корупції.  Ознаки політичної корупції було детального розглянуто та проаналізовано на конкретних прикладах.  

Отримання коштів на об’єкти на території виборчого округу із державного бюджету часто пов’язують із двома важливими факторами:

- лояльністю народного депутата до уряду та Президента України;

- забезпечення народним депутатом через своїх представників  «правильних» рішень у місцевих радах та у виконавчих органах на обласному, районному та місцевому рівнях.

Тренери Фундації ознайомили із переліком проектів, які підтримані за кошти державного фонду регіонального розвитку та субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій на території виборчого округу. Важливим завданням тренінгу було ознайомлення із розробленими методичними підходами до визначення проблем та об’єктів на території виборчого округу, що мали б отримати першочергову підтримку за кошти державного бюджету та бути в центрі уваги народного депутата.

Основана увага була зосереджена напроблемах, які є масштабними, гострими та важливими для виборців, та не можуть бути розв’язані на місцевому рівні в силу різних причин (передовсім через брак коштів чи повноважень). Проблеми які не можна або вкрай важко вирішити на місцевому та обласному рівнях мають перебувати у центрі уваги народного депутата. Основні питання в наступному:

-           Які це проблеми та які об’єкти є інструментами їх вирішення?

-           Чи бачить ці проблеми народний депутат у своїй діяльності?

-           Яким чином народний депутат робить внесок у вирішення цих проблем?

Передовсім, важливо аби перелік проблем, які мають перебувати в центрі уваги народного депутата був погоджений із громадськістю, лідерами думок, був включений до обласного, районного та місцевому порядків денних через відображення у відповідних стратегіях, планах їх впровадження та програмах соціального та економічного розвитку тощо. Лише публічність формування порядку денного народного депутата та громадський контроль за його діяльністю – шлях до лобізму без ризиків політичної корупції.

За результатами тренінгу  його учасники висловили заінтересованість у систематизації та інституалізації співпрацю між Фундацією «Відкрите суспільство» та місцевими активістами, місцевими депутатами, помічниками народного депутата та журналістами щодо формування порядку денного народного депутата та громадського контролю за його діяльністю. Вже зараз  всі охочі можуть долучитися до громадського партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» шляхом підписання тексту Меморандуму.  Метою партнерства стане посилення спроможності представників інститутів громадянського суспільства у формуванні порядку денного народного депутата, оцінювати внесок народних депутатів України у вирішення проблем на місцевому рівні та здійснювати громадський контроль за ризиками політичної корупції в діяльності народних депутатів України.

 Формуємо разом ТОП-10 проблем/обєктів для КАРТИ проблем округу №97

Під час тренінгу, що проходив у Броварах, було вирішено провести уточнення переліку об’єктів, які є інструментами вирішення проблем шляхом он-лайн. За результатами голосування буде сформовано остаточну КАРТУ проблем виборчого округу №97. Всі із визначених проблем та об’єктів буде запропоновано включити до порядку денного  народного депутата Павла Різаненка.

Позиція виборців є вкрай важливою для відповіді на одвічне питання виборця: «Чи те що зробив народний депутат справді є важливим для мене як виборця та мешканця округу і чи не можна було вирішити проблему на місцевому чи обласному рівнях?».

І головне, чим більшою є відповідність між тим, що є важливим та пріоритетним для виборців і тим що робить народний депутат, тим вищою є довіра до народного обранця. До цього варто додати оцінку ЯК депутат оминає ризики політичної корупції в рамках роботи із вирішення проблем виборців.

Більше того, маючи КАРТУ проблем території із чітким обґрунтуванням пріоритетних проблем та об’єктів  народний депутат  отримує «карт-бланш» для правомірного застосування наданих  йому повноваження та інструментів  для вирішення проблем виборців.

 

Серед ТОП-10 проблем та об’єктів, які поставлені на он-лайн голосування є  наступні:

1.   Проблема «Порушення вимог земельного та містобудівного та природоохоронного законодавства (об’єкти, які будуються чи використовуються із ознаками порушень чинного земельного та містобудівного законодавства), що сформульована в рамках вирішення подальшої долі об’єкту, а саме, земельної ділянки державного підприємства «Радіопередавальний центр» (РПЦ) (м. Бровари, 94 га), що була раніше відчужена та має бути передана у комунальну власність та визначення майбутнього розвитку території. Цей об’єкт визначений  як найбільш пріоритетним для учасників тренінгу. Серед об’єктів на які варто звернути увагу народному депутату є об’єкт, що мають ознаки незаконного будівництва в м. Бровари (житловий масив на місці озера Свідловщина).

2.   Другою найбільш пріоритетною проблемою, що визначена як «специфічна локальна проблема, що має міжсекторальний характер» є проблема, пов’язана з відсутністю побутової та дощової каналізації, хаотичною забудовою та особливостями території: «підтоплення мікрорайону Старе місто міста Бровари та ІІ мікрорайону м. Броварів (80 га)».

3. Третьою за пріоритетністю проблемою  є «Неналежна якість житлово-комунальних послуг (незадовільний технічний стан і зношеність значної частини основних фондів систем водопостачання та водовідведення, інженерних мереж  у житлово-комунальному господарстві)», що представлена об’єктом «Реконструкція каналізаційних очисних споруд, розташованих на землях Красилівської сільської ради Броварського району Київської області, зі збільшенням потужності з 22000 м3 до 37000м3 (кошторисна вартість об’єкту складає 137 млн грн).

4.  Четвертою за пріоритетністю проблемою є «Низька ефективність та конкурентоздатність виробництв, безробіття, несприятливий бізнес клімат для розвитку підприємництва та створення нових та модернізація існуючих галузей економіки». Ця проблема представлена 2-а об’єктами, які стосуються відновлення роботи промислових підприємств, що мають місто утворюючу роль:

Державний племзавод «Плосківський»;

-  Завод порошкової металургії.

5. П’ятою за пріоритетністю проблемою учасниками тренінгу визначена «Несприятлива екологічна ситуація та негативний вплив на навколишнє природнє середовище», що представлені 2-а об’єктами:

- Система водопостачання та водовідведення для забезпечення населення якісною питною водою (м.Березань та Баришівський район);

-  Сміттєзвалище поруч із  м.Березань.

6.  Шостою за пріоритетністю проблемою є «Неналежне  впровадження енергоефективних та енергозберігаючих технологій», що представлено проектом «Фінансування проекту вирощування енергетичної верби та виробництво паливних брикетів (місто Березань), що дало б змогу вирішити проблему забезпечення енергетичною сировиною комунальних котельнь міста». В разі існування вагомих проблем у цій сфері, що не можуть бути вирішенні на місцевому рівні, було запропоновано їх зазначити після тренінг     

7.  Сьомою за пріоритетністю проблемою визначено «Незадовільний стан транспортної інфраструктури та вулично-дорожньої мережі», що представлена 2-а об’єктами:

Капітальний ремонт 2-х відрізків ділянок вул. Київської, що є центральною в м. Бровари (гостра проблеми полягає у завершенні масштабного будівництво новобудов поруч із центральною трасою в м. Бровари та відповідно прогнозоване збільшення транспортного потоку)

-  «Будівництво об'їзної дороги (м. Березень)».

Більшість учасників тренінгу схилялася до більшої пріоритетності об’єкту, що пов'язаний із капітальним ремонтом 2-х відрізків ділянок вул. Київської.

8. Восьмою за пріоритетністю проблемою є «Неналежний стан об’єктів соціальної інфраструктури(закладів освіти та охорони здоров’я, культури та історико-культурної спадщини). Серед пріоритетів відзначено наступні об’єкти:

- Завершення будівництва центральної районної поліклініки на 1000 відвідувань Броварської ЦРЛ в м. Бровари (12, 5 млн грн)

- Реконструкція дитячого садка "Мялятко" в с. Семенівка Баришевського району Київської області (9,4 млн грн)

9.  Дев’ятою за пріоритетністю проблемою визначено«Неналежний стан об’єктів публічного простору (об’єкти благоустрою та рекреації)». Серед об’єктів, які можуть вирішити цю проблему попри те що оцінки учасників тренінгу розділилися,  можуть бути наступні:

- реконструкція центрального міського парку «Перемоги» в Броварах (18,2 млн. грн).                          

- зовнішне електропостачання, вуличне освітлення в с. Мокрець, с. Бервиці Броварского району Київської області (1,1 млн грн).

10.   Десятою за пріоритетністю проблема визначено «Порушення вимог природоохоронного законодавства (об’єкти, які будуються чи використовуються із ознаками порушень чинного природоохоронного законодавства). Таким об’єктам на території виборчого округу визначено «незаконний видобуток піску в с.Погреби та с.Пухівка».

 

100% співпадіння порядків денних свідчить про роботу народного депутата в інтересах виборців

Максимальна відповідність порядку денного народного депутата суспільному порядку денному є  важливою складовою оцінки. Для цього, після погодження змісту ТОП-10 суспільного порядку денного народному депутату офіційно буде запропоновано провести КОНСУЛЬТАЦІЇ щодо включення проблем виборців до його порядку денного. 

Чим більше проблем, що хвилюють виборців та визначені учасниками партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» як такі, що мають бути включені до порядку денного народного депутата, тим краще.

100% співпадіння порядків денних свідчить про роботу народного депутата в інтересах виборців. На думку Івана Сікори «погодження проблем, які хвилюють виборців та не можуть бути вирішенні на місцевому чи обласному рівні, із тим що робить народний депутат у парламенті та працюючи із виборцями на території виборчого округу є вкрай важливим для обґрунтованості та адекватності діяльності  члена парламенту. Більше того, консультації із виборцями, які попередньо структурували проблематику, її обговорили та визначили перелік пріоритетних проблем робить діяльність народного депутата більш прозорою та підзвітною, що зрештою підвищує довіру на народного обранця". 

Всі учасники тренінгу першими зможуть оцінити пріоритетність проблем виборчого округу. Мешканці виборчого округу, які не змогли взяти участь у тренінгу, але бажають долучитися до формування суспільного порядку денного зможуть долучитися шляхом заповнення відповідної форми он-лайн та приєднавшись до МЕМОРАНДУМ про створення партнерства«Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції».

Заповніть ФОРМУ для округу №97, щоб проголосувати за об’єкти, які мають стати найбільш важливими та пріоритетними у діяльності народного депутата Павла Різаненка, що погодився взяти участь в проекті: 

Завантажить //Tablitsya_okrug_97.doc

Приєднатися до МЕМОРАНДУМУ про створення партнерства«Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» можна за цим посиланням

Більше про те, як буде здійснюватися оцінка внеску народного депутата у вирішення проблем суспільного порядку денного, а також про:

- важливість відповідності порядку денного народного депутата та суспільного порядку денного,

- важливість готовності народного депутата до консультацій із виборцями щодо включення проблем та питань, які є у суспільному порядку денному до його порядку денного

- 7 спокус політичної корупції та як їх уникнути народному депутату при вирішення проблем суспільного порядку денного

- Партнерство «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» та МЕМОРАНДУМ про його створення

 А також, про всі складові методики оцінки внеску народного депутата у вирішення проблем виборців читайте тут. 

***

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу», що виконуєтьсяФундацією "Відкрите суспільствов рамках Програми USAID  «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво» за фінансової підтримки Фонду Східна Європа.

Метою проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу» є підвищення доброчесності, прозорості та підзвітності депутатів парламенту перед виборцями щодо інформування про лобіювання ними виділення коштів для їхніх виборчих округів.

Проект також покликаний налагодити ефективну взаємодію із громадянським суспільством та іншими заінтересованими сторонами на виборчих округах із народними депутатами, які їх представляють або закріпленні за виборчими округами. Така взаємодія можлива на умовах делегування народному депутату повноважень вирішувати ті місцеві проблеми, які можуть бути вирішені тільки на національному рівні.

Більше про тренінги у 8 модельних виборчих округах, які відбулися в червні-липні 2016 року на сайті Фундації «Відкрите суспільство» у розділі «ПОДІЇ».

Контактна інформація:

сайт Фундації «Відкрите суспільство»: www.osf.org.ua

Електронна адреса: info@osf.org.ua.

Контактний телефон організаторів:  +38044-425-77-09

Фейсбук сторінка Фундації «Відкрите суспільство»: https://www.facebook.com/OSF.UA

Фейсбук сторінка тренінгу: https://www.facebook.com/events/1092429814152847

Про Фундацію «Відкрите суспільство»:

Місія Фундації – просування цінностей відкритого суспільства через вплив на формування порядку денного публічної політики і фінансів.

Майже 15 років експерти Фундації «Відкрите суспільство»  здійснюють моніторинг та аналіз роботи Верховної ради України на предмет виконання передвиборчих обіцянок політичними силами, що представлені в парламенті. Більше за посиланням. Ми прагнемо щоб виборці були проінформованими про діяльності політичних сил, які вони підтримали на виборах. Також у фокусі уваги Фундації «Відкрите суспільство» є бюджетна та антикорупційна політика.

Рік тому, Фундація «Відкрите суспільство» разом із одеською організацією «Комітету виборців України» координує роботу місцевих громадських ініціатив спрямованих на підвищення прозорості та участі громадян у місцевій політиці (наприклад,  партнерство «За прозорі місцеві бюджети!», що об’єднує більше 40 громадських організацій та журналістів у 17 містах України). Учасники партнерства вперше в Україні комплексно оцінили місцеву соціально-економічну та бюджету політики на основі методології Індексу ПУД (Прозорості-Участі-Доброчесності), що була розроблена Фундацією «Відкрите суспільство».

Основний наш пріоритет у сфері бюджетної політики є  місцеві бюджети. Більше 5 років ми здійснюємо моніторинг та оцінювання бюджету м. Києва, міських цільових програм та зараз здійснюємо методологічно-експертний та консультативний супровід та є співкоординаторами громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!». Учасники партнерства здійснювали оцінювання  17 місцевих бюджетів з точки зору дотримання критеріїв  прозорості, участі та доброчесності на основі методики розробленої Фундацією «Відкрите суспільство».

Основний пріоритет у сфері антикорупційної політики є  антикорупційна політика та програми. Експерти організації брали участь у моніторингу та оцінювання державної антикорупційної програми, обласної та міської антикорупційної політики. Також експерти Фундації «Відкрите суспільство» брали активну участь у розробці державної антикорупційної програми на 2015-2017 рр. та рамкової антикорупційної програми для м. Києва у 2015-2016 рр. Напрацювання Фундації «Відкрите суспільство» лягли в основу численних рекомендацій та відкритих звернень спрямованих на попередження корупційних ризиків (наприклад, рішення про бюджет Києва на 2015 р. та проект положення щодо проведення інвестиційних конкурсів в м. Києві), відміни рішень, які прийнятті і порушеннями вимог чинного законодавства та містять корупційні ризики (наприклад, будівництво на Микільській Слобідці в Києві, зонінг центральної частини Києва) та проектів нормативно-правових актів (законопроект щодо консультацій із громадянами, цільові програми в м. Києві тощо).