Аналітика. Парламент. Статті.

Партія УДАР: успіхи на реформаторському «рингу» 2013-2014

четвер, 16 жовтня 2014 563
Автор: Леся Шевченко
«Ми об’єднуємося заради перетворення України», – такими словами розпочинається програма політичної партії УДАР (Українського демократичного альянсу за реформи). Від самого початку вона позиціонувала себе як партія реформаторів, що вбачають свою місію у побудові нового типу відносин між громадянином і державою.

З такої ідеї бере початок і головнаполітична програма цієї політичної сили, і передвиборна програма, з якою партія УДАР ішла на вибори у Верховну Раду в 2012 році. Очевидно, саме тому в передборній програміУДАРу політичні зобов'язання, пов’язані з зі сферами державотворення та інституційних реформ і сферою забезпечення прав людини є базовими і найбільш чисельними: включають відповідно 20 і 21 обіцянки. Щоправда, поза увагою передвиборної програми-2012 залишилися зовнішньополітичні орієнтири.

Головна стратегічна політична програма партії УДАР побудована на символіці 20-ти основних ударів, яких обіцяє завдати ця політична сила по старій системі і добитися обіцяних реформ. Ці обіцянки частково були відображені і у тактичному документі партії – її передвиборній програмі.

Фундація "Відкрите суспільство" ретельно проаналізувала передвиборну програму УДАРу 2012 року та її зв'язок з усіма поданими законопроектами.

Ми спробували прослідкувати, куди ж насправді била партія УДАР протягом своєї каденції у Верховній Раді. Для зручності, ми узагальнили усі обіцянки в три умовних категорії: гроші (питання бюджету, фінансів, промисловості, підприємництва), людина (соціальні, гуманітарні, культурні, екологічні питання) та держава (питання державного будівництва, системи права, судової реформи, боротьби з корупцією).

Гроші: 16 пунктів обіцянок

Не виконано15, Частково виконано 0, Виконано 1

З усього фінансово-економічного блоку передвиборних обіцянок партії УДАР її парламентській фракції вдалося повністю виконати лише одну: забезпечити прозорість системи державних закупівель. Законопроект №2207 (В.Кличко, В.Чумак у складі депутатів інших фракцій) щодо підсилення прозорості закупівель підприємств було прийнято в цілому 25.03.2014р. і зазначена ініціатива стала законом. Оскільки ініціаторами цього законопроекту були також О.Тягнибок (ВО «Свобода), Л.Оробець (ВО «Батьківщина»), М.Головко (ВО «Свобода»), зазначене досягнення необхідно пропорційно розділити між трьома політичними силами.

Всі інші 14 пунктів економічного блоку програми УДАРу залишилися невиконаними. Фактично одного етапу не вистачило для виконання обіцянки щодо створення системи обов’язкової публічної бюджетної звітності. Законопроект №2012а про відкритість використання публічних коштів, поданий від УДАРу В.Чумаком, прийнятий за основу і очікує на друге читання.

В окремих пунктах передвиборної програми сформульовано абстрактні і нереалістичні обіцянки, що передбачають системні зміни, яких не можливо досягти окремими законодавчими ініціативами і законами. Тож і не дивною є відсутність законодавчих ініціатив з їх виконання.

У той же час, існує іціла група передвиборних обіцянок, які передбачають досить чіткі і вимірювані очікувані результати (наприклад, скорочення кількості податків, запровадження податкових преференцій для певних груп тощо). Проте і у цьому випадку депутати фракції УДАР не проявили жодної парламентської ініціативи, яку можна було б вважати спробою виконання таких обіцянок.

Ймовірно, ці обіцянки могли бути виконані в умовах кризи та жорсткої економіки. Але подібні ризики мають оцінюватися під час підготовки передвиборної програми. Якщо ж за програму проголосували виборці і партію з такою програмою обрано до парламенту – надані виборцям обіцянки мають виконуватися бодай на рівні чесних спроб і намагань дотриматися слова, яке є, до речі, головним знаряддям політика.

У пункті 16 блоку «Гроші» своєї передвиборної програми партія УДАР пообіцяла виборцям стимулювати інвестиції у комунальну, транспортну, інформаційну, медичну інфраструктури у громадах. Але, всупереч наданим партією обіцянкам, депутатом від УДАРу В.Пинзеником ініційовано законопроекти (№№1228, 1227), які з метою усунення дискримінації одних інвесторів порівняно з іншими передбачають повну ліквідацію існуючого на сьогодні пільгового оподаткування інвестиційних проектів. Негативні наслідки й корупційні загрози застосування індивідуальних пільг і преференцій не підлягають сумніву. Питання у тому, що парламентською політичною партією, яка позиціонує себе як альянс за реформи, не запропоновано на рівні законодавчої ініціативи інший, більш дієвий і ефективний механізм стимулювання суспільно важливих інвестицій, яке згадується у передвиборній програмі УДАРу аж у4-х обіцянках.

Людина: 20 пунктів обіцянок

Не виконано 19, Частково виконано 1, Виконано 0

УДАРу вдалося частково виконати обіцянку забезпечити реальну рівність доходів, можливостей працевлаштування і кар’єри для жінок і чоловіків. Законопроект №1179 (І.Геращенко від УДАРу) (щодо забезпечення рівності прав одиноких матерів і одиноких батьків на житлове забезпечення і працевлаштування) прийнято в цілому 15.05.2013 р..

Всі інші обіцянки в цьому блоці залишаються невиконаними, хоча по деяких з них депутати фракції УДАРу проявляли досить високу законотворчу активність.

У той же час, за окремими соціально важливими обіцянками цього блоку не було виявлено намагань їх реалізувати і законодавчих ініціатив задля хоча б частково їх виконання.

Деякі з таких обіцянок відзначаються чіткістю і конкретністю очікуваних результатів і стосуються питань, які успішно вирішуються в розвинених державах світу за усталеними практиками. Зокрема, це стосується квотування робочих місць для молоді, надання гарантій першого робочого місця і стимулювання роботодавців, які беруть на стажування і працевлаштовують молодих спеціалістів, а також запровадження адресної соціальної допомоги і медичного страхування.

Реалізація таких заходів не потребує особливих витрат з бюджету, а вимагає лише підбору і комбінації комплексних заохочувальних і регулюючих соціально-економічних заходів, розроблених з урахуванням кращих міжнародних, насамперед, європейських практик. Не зважаючи на це, не було виявлено намагання з боку депутатів партії УДАР спробувати виконати такі передвиборні обіцянки хоча б частково на рівні законотворчих ініціатив.

В окремих випадках законодавчі ініціативи «ударівців» суперечили положенням передвиборної програми їхньої партії і не узгоджувалися з тим, що вони публічно пообіцяли виборцям. Зокрема, це стосується стимулювання й державної підтримки соціально значущих інвестицій.

Партія УДАР публічно взяла на себе передвиборні зобов'язання стимулювати створення робочих місць в регіонах. В той же час, депутат від УДАРу В.Пинзеник 10.01.2013 р. реєструє законопроект №1226, яким пропонує повністю скасувати діючий на сьогодні Закон України від 6.09.2012р. №5205-VI «Про стимулювання інвестиційної діяльності у пріоритетних галузях економіки з метою створення нових робочих місць», не пропонуючи, при цьому, іншого, більш ефективного механізму стимулювання й підтримки інвестицій з метою забезпечення зайнятості населення.

У той же час, ударівцями подано декілька конструктивних законопроектів (№3268, 3496), що передбачають удосконалення державного бюджетного фінансування реалізації місцевих інвестиційних програм (проектів), в тому числі їх підтримки за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку. Ці проекти перебувають на розгляді і, враховуючи їх досить високу нормотворчу і регуляторну якість, є високі шанси того, що згодом їх буде прийнято і успішно реалізовано. Однак на сьогодні такі передвиборні обіцянки партії УДАР залишаються невиконаними.

Держава: 21 пунктів обіцянок

Не виконано 18, Частково виконано 2, Виконано 1

УДАРу вдалося повністю виконати обіцянку провести антикорупційну люстрацію чиновницького апарату шляхом проведення відповідної перевірки. Законопроект №4359а «Про очищення влади», що передбачає люстраційну процедуру на підставі публічної перевірки за чіткими критеріями, був прийнятий у цілому 16.09.2014р. Окрім прийнятого проекту, депутатами партії УДАР було подано ще 8 законопроектів на тему люстрації влади.

Рекордною можна вважати законотворчу активність у сфері виконання обіцянки зробити систему судів простою і зрозумілою. У цій сфері ударівцями ініційовано аж 14 законопроектів з різних процедурних питань, жоден з яких поки що не дійшов до прийняття. Тому згадану передвиборну обіцянку не можна вважати виконаною навіть частково.

Частково виконано інші два пункти програми УДАРу: запровадити прозорі і єдині для всіх правилата повернути киянам право на самоврядування (пункти 1, 6 блоку «Держава»). Поданий 44-а депутатами від партії УДАР законопроект №1075 про внесення змін до Закону України «Про статус народного депутата України» (щодо скасування пільг) був прийнятий у цілому 28.02.2014р. Також партія УДАР упродовж 2013-2014 років докладала багато зусиль для того, щоб добитися проведення дострокових виборів київського міського голови і Київради. Її обіцянка щодо повернення у такий спосіб киянам права на самоврядування частково виконана в цій частині, не зважаючи на те, що дострокові вибори в м.Києві були призначені Верховною Радою шляхом прийняття постанови, поданої депутатом від ВО «Батьківщина» В.Яворівським (№4198-6).

Всі інші 18 передвиборних обіцянок УДАРу в блоці «Держава» можна вважати невиконаними. Частина таких обіцянок сформульовані надто абстрактно і без чіткого окреслення очікуваних результатів  є нереалістичними щодо їх практичної реалізації або визначені не зовсім коректно.

Зокрема, партія УДАР пообіцяла виборцям запровадити механізм відкликання депутатів всіх рівнів, не зважаючи на те, що весь процедурний механізм відкликання депутатів місцевих рад вже тривалий час як запроваджено і досить чітко врегульовано Законом України від 11.07.2002 р. №93-IV «Про статус депутатів місцевих рад».

У блоці «Держава» залишається низка передвиборних обіцянок (5 пунктів), стосовно яких не було виявлено документально підтверджених фактів, що демонстрували б наміривиконати такі публічні обіцянкихоча б частково.

---

Як бачимо, ані в опозиції, ані при владі УДАР не наблизився до виконання своїх передвиборних обіцянок. Так само далекою від виконання лишається і офіційна програма партії, яке відображає стратегічне бачення ударівців на розвиток країни. Після зміни революційних барикад на владні кабінети, реформаторський запал УДАРу значно зменшився.

Сьогодні УДАР входить до основи (30%) Блоку Петра Порошенка, який з відривом лідирує в усіх соціологічних опитуваннях. Відповідно збільшується і рівень вимог, які ставляться перед партією.

У умовах глибокої економічної кризи та військової агресії сусідньої країни, немає часу ані для провальних прогнозів та нереалістичних оцінок, ані для пустих декларацій та популізму. Програми, які існують не для того, щоб виконуватись, мають стати пережитком минулого.

Завжди можна знаходити виправдання, чому не вдалося виконати ті чи інші передвиборні обіцянки і точно спланувати діяльність партії. Як казав лідер УДАРу Віталій Кличко: «Не кожен сьогодні може дивитися в завтрашній день». Але якщо цього не можуть і депутати від партії УДАР, навіщо виборцю віддавати їм свій голос?