Парламент

Журнал “Депутат”

Аналітичний огляд (листопад 2017)

Тема номера: У фокусі - Державна допомога

Відео

"100 днів Верховної Ради України"

Леся Шевченко, про роботу парламентської коаліції на виконання Коаліційної угоди протягом 100 днів парламенту. Організатор: Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва»

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

Кличко досі є «голим королем»

06.06.2014
Іван Сікора

Виконання передвиборчої обіцянки Удару щодо «надання обраному киянами міському голові повноваження голови Київської міської державної адміністрації» вперлося у неготовність підтримати даний законопроект частиною членів фракції БЮТ у Верховній Раді під час голосування проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення ефективного функціонування столиці України - міста Києва (№ 4939). Законопроект був внесений депутатом від Удару В.Карпунцовим, що раніше був депутатом міськради Києва від Удару.

У Блозі газети По-Українськи від 06.06.2014 директор Фундації "Відкрите суспільство" Іван Сікора проаналізував позиції двох ключових політичних сил у парламенті (Батьківщини та УДАРУ) щодо обєднання посади міського голови та голови КМДА в контексті їх передвиборчих обіцянок та голосування по законопроекту № 4939.

Законопроект № 4939 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення ефективного функціонування столиці України - міста Києва був внесений депутатом від Удару В.Карпунцовим, що раніше був депутатом міськради Києва від Удару.

 Причини розділення посад міського голови та голови КМДА

 «Ручний» голова КМДА, що призначається Президентом України є не лише залежним від Президента України, але й фактично контролюється з Банкової через залежність бюджету столиці від трансфертів із державного бюджету. Причина - вилучення 50% податку на доходи фізичних осіб ( ПДФО), що збирається в Києві і є найбільшим джерелом доходів міського бюджету. «Голий король» на посаді голови КМДА булоосновою політичної конструкції, яка була закладена попереднім президентом України В.Януковичем. Причина банальна -   неможливість отримання Партією регіонів в Києві більше ніж 10% підтримки киян, а отже і мати «свого» мера в Києві. За існуючої політичної конструкції, від обраного киянами міського голови мало що залежало, а фактичне керівництво містом здійснювалося із Банкової. До 2010 року, президенти України за Законом України «Про столицю», були зобов'язані призначати головою столичної держадміністрації обраного киянами мера. Коли Президентом став Янукович, підконтрольну йому парламентську більшість проголосувала за зміну закону.

 Законопроект №4939 передбачав закріпити на рівні законів України обов’язок Президента України призначати на посаду голови КМДА виключно особу, обрану Київським міським головою. Пропонувалося також ліквідувати районні у місті Києві державні адміністрації та сформувати на їх основі представництва КМДА у районах міста Київ, які у субординаційних зв’язках з КМДА будуть забезпечувати державне управління, а випадку утворення районної у місті в місті Києві ради функції та повноваження органу місцевого самоврядування – виконавчого органу районної в місті Києві ради. Дивно, що в рамках цілком слушних пропозицій про посилення ефективності управління в м.Києві, у цей законопроект чомусь увійшли норми, які передбачали посилити адміністративну відповідальність за порушення правил паркування у столиці, що логічно мало бути предметом регулювання іншого законодавчого акту. Окремо варто зазначити, що висновок профільного комітету ВРУ чітко зазначає, що «законопроект, у частині внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, потребує суттєвого узгодження із цим Законом, який прийнятий Верховною Радою України 29 травня 2014 року».

Народний депутат фракції "УДАР", автор законодавчої ініціативи Валерій Карпунцов, представляючи законопроект на засіданні у вівторок, пояснив: "Даним законопроектом пропонується на рівні законів України закріпити обов'язок президента України призначати на посаду голови КМДА виключно особу, яка є київським міським головою". Фактично не призначення Київського міського голови головою КМДА позбавляє його можливості реалізовувати виконавчі владні повноваження та свою передвиборну програму, що порушує право киян як територіальної громади на місцеве самоврядування.

БЮТ не обіцяло виборцям розширення повноважень органів місцевого самоврядування

Варто зазначити що у передвиборчій програмі БЮТ відсутні чіткі обіцянки щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та немає жодної згадки про необхідність об’єднання посади міського голови та голови КМДА. Попри те, що зараз в.о. Президента О.Турчинов та представники БЮТ в уряді реагуючи на виклик федералізації підтримують прагнуть розширення повноважень органів місцевого самоврядування, БЮТ не брав чітких передвиборчих зобов’язань з цього питання, а отже, має поле для маневру.

Ще до травневих виборів голова КМДА В.Бондаренко, вочевидь навряд чи очікуючи нищівної поразки БЮТ на травневих виборах до Київради (отримавши по партійним спискам лише 3-й результат після Удару та Радикальної партії Олега Ляшка), в одному із інтерв’ю чітко висловився щодо доцільності поділу посади мера Києва та голови КМДА і аргументував про переваги поділу повноважень наступним чином: «мер і префект повинні виконувати кожен свою функцію. Префект - це фактично очі і руки президента на території столиці, його служба, яка виконує столичні функції і забезпечує зв'язок з державними установами. А мерія живе своїм життям - займається міським господарством, має свій бюджет, оперує ним, ділить землю, виділяє земельні ділянки, майнові комплекси. Сьогодні конфігурація неправильна. Я керівник виконавчого органу Київради. Але Київради сьогодні немає, я тут один господар, а такого бути не повинно». Чи була висловлена позиція В.Бондаренка позицією фракції БЮТ чи це була його особиста думка як голови КМДА, який очікував обратися міським головою, - невідомо.

Чи погодиться Порошенко відмовитися від призначення голові РДА в м. Києві ?

З огляду на пропоновану законопроектом В.Карпунцова конструкцію пов’язану із «ліквідацією районних у місті Києві державних адміністрацій та формування на їх основі представництва КМДА у районах міста Київ, які у субординаційних зв’язках з КМДА будуть забезпечувати державне управління, а у випадку утворення районної у місті Києві ради функції та повноваження органу місцевого самоврядування – виконавчого органу районної в місті Києві ради» виникає логічне питання яким чином Президент України буде контролювати ситуацію в районах м. Києва. Більше того, законопроект передбачав, що «у разі не утворення районної у місті Києві ради голова Київської міської державної адміністрації призначає на посади та звільняє з посад керівників представництв Київської міської державної адміністрації у районах міста Києва». Оскільки зараз районні ради відсутні в Києві, то повноваження голів РДА в м.Києві по їх призначенню мали б перейти до голови КМДА. Чи погодиться на це новобраний Президент України П.Порошенко?

 Сьогодні Київрада проведе перше робоче засідання. Вірогідно, що навряд чи новий міський голова В.Кличко погодиться бути «голим королем», оскільки на відміну від Попова, Макєєнка та Бондаренка, він отримав вотум довіри на виборах від більше 50% киян. Водночас, в тому разі, якщо БЮТ не вдасться знайти політичний компроміс щодо ситуації в Києві, вірогідно питання існування парламентської більшості у парламенті буде під великим питанням. Водночас, саме «Удар» зараз зацікавлений у дострокових парламентських виборах, а тому, виконання передвиборчої обіцянки «Удару» «надання обраному киянами міському голові повноваження голови Київської міської державної адміністрації» є лише питанням часу, адже новообраний Президент Порошенко вступить на посаду вже завтра. Оскільки, згідно чинного законодавства призначення голови КМДА є його компетенцією, то питання призначення В.Кличка головою КМДА є лише питанням часу. Водночас, чи готовий буде Президент Порошенко погодитися на призначення голів районних в м.Києві державних адміністрацій головою КМДА В.Кличком?

Водночас, варто усвідомлювати, що навіть призначений головою КМДА В.Кличко без внесення змін до Бюджетного кодексу щодо залишення в бюджеті Києві 50% ПДФО так і залишатиметься «голим королем», якими були його попередники починаючи із 2010 року.

Матеріал підготовлено на основі результатів моніторингу законопроектів парламентських політичних сил, що здійснюють експерти Фундації "Відкрите суспільство" www.osf.org.ua за кошти Національного Фонду Підтримки Демократії, США (NED).

 

Пов'язані статті:

«ГОЛИЙ КОРОЛЬ ?»,  опублікована в газеті "Дзеркало тижня" (українською мовою) та (російською мовою(30.08.2013) 

"Чорні діри" бюджету Києва-2014, опублікована в газеті "Дзеркало тижня" (українською мовою) та (російською мовою) (07.02.2014)

comments powered by Disqus