Аналітика. Публічні фінанси. Бюджет Києва. Статті.

Резюме "Дорожної карти для київської влади у сфері бюджетної та антикорупційної політики"

середа, 25 червня 2014 260
За оцінками експертів Фундації «Відкрите суспільство» ЛИШЕ завдяки належному попередженню корупційних ризиків від ПДФО та плати за землю бюджет Києва може отримати 19-52 млрд грн або 1,6-4,5 млрд дол.


Резюме створено на підставі громадського моніторингу та експертизи бюджетної політики в м. Києві

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Прозорий та відкритий бюджет Києва – крок до ефективного витрачання публічних фінансів», що реалізується Фундацією «Відкрите суспільство» за підтримки за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

Зараз в середньому річний бюджет Києва складає 18-20 млрд грн. За рахунок належного адміністрування плати за комунальну землю, що є найдорожчою в Україні, міський бюджет міг би отримати  14-42 млрд грн, а за рахунок детінізації ПДФО ще плюс  5-10 млрд грн. І це без врахування попередження корупційних ризиків при здійсненні закупівель за бюджетні кошти, оптимізації роботи комунальних підприємств, передачі в оренду або продаж майна міста, яке неефективно використовується тощо.

 

ПРОБЛЕМА

РІШЕННЯ

ДОХОДИ МІСЬКОГО БЮДЖЕТУ

Дохідну частину бюджету Києва-2013 виконано на 84,4%, через це недоотримано понад 3 млрд грн.

 

 

Забезпечити належне виконання БКУ в частині:

ст. 116 та 118 БКУ щодо застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства

«визначення недостовірних обсягів бюджетних коштів при плануванні бюджетних показників» та «прийняття рішення про місцевий бюджет БКУ чи закону про Державний бюджет України…»

ст. 121 БКУ щодо відповідальність за порушення бюджетного законодавства.

ПДФО ТА ЙОГО АДМІНІСТРУВАННЯ

ПДФО складає з майже 50% доходів міського бюджету.

Ціна втрат: 5 – 10 млрд грн

  • Вилучення до державного бюджету
  • Перерозподіл через трансферти
  • Голова Києва як заручником уряду
  • Недонадходження від ПДФО через несприятливий діловий клімат
  • Нав'язування “правильних” переможців тендерів   з боку уряду

Внести зміни до ст. 29 і ст. 65 БКУ щодо перерахування 100% ПДФО до бюджету м. Києва

ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ

Київська земля є найдорожчою в державі

Плата за землю 11-13% доходів

Ціна втрат:  14-42 млрд грн за рахунок того, що майже 75 % земель у комунальній власності є не облікованими і по ним неоформлені правовідносини, доступ до інформації про вільні земельні ділянки та їх цільове призначення є обмеженим, домінують неконкурентні та непрозорі процедури виділення земельних ділянок,  процедура аукціонів не застосовується.

  • 3,6 млрд грн від плати за землю в 2013 році - 15% усіх надходжень від плати за землю в Україні. 
  • хоча план виконано на  52,7%,  не надійшло 1,7 млрд грн.
  • Фізичні особи не сплатили  72 млн грн,

юридичні особи  1600 млн грн (у 23 разу більше).

Оціночна вартість 42 000 га землі за середньоринковою ціною (32,6 млн грн/га) 1369 млрд грн.  При стягненні плати за землю за ставкою 1% надходження  сягнули б 13,69 млрд грн на рік.

Суттєвою є різниця між нормативно-грошовою та експертною оцінкою земель. Рішення Київради від 25.12.2013 №713/8997 «Про проведення нормативної грошової оцінки земель міста Києва». 

Процедура продажу земельної ділянки згідно з законодавством може тривати до 19 місяців.

Земельні ділянки в м. Києві досі виділяються без застосування процедури аукціонів, що відкриває широкі можливості для зловживань.

Програма використання та охорони земель міста Києва на 2011-2015 роки  виконується незадовільно:

  • немає паспорту Програми;
  • не визначено ініціатора Програм;
  • невідомо, чи Програма проходила експертизу;
  • не розміщено детального звіту про виконання програми за 2011-2013 роки, а є лише інформація про використання бюджетних коштів станом на  01.01.2014 рік порівняно з відповідним періодом минулого року.

Згідно з БКУ влада повинна була це виконати до 25 березня року, який йде за звітним та звіт за перше півріччя до 25 вересня.

Департамент земельних ресурсів обмежився розміщенням 15.04.2014р. на сайті «Інформації про використання бюджетних коштів станом на  01.01.2014р. порівняно з відповідним періодом минулого року» (розділ «Використання бюджетних коштів»  http://kievcity.gov.ua/news/13296.html

  • низькі темпи інвентаризації земельних ресурсів і, відповідно, укладання договорів оренди з власниками земельних ділянок, занижена нормативно-грошова оцінка землі;
  • план надходжень до бюджету від плати за землю не виконується.

Розмістити на сайті КМДА детальний звіт про виконання Програми.

Підготувати паспорт програми та розробити показники вимірювання та оцінки результатів/впливів Програми згідно з вимогами програмно-цільового методу та відповідних методичних рекомендацій Мінекономіки.

Забезпечити залучення громадськості до оновлення та звітування щодо виконання Програми.

Оприлюднити списки юридичних і фізичних осіб, які відмовляються укладати договори про оренду землі з КМДА (і, відповідно,  не сплачують 3-12% від її нормативної оцінки до бюджету).

Впровадити Рішення Київради  №89/9146 від 28 лютого 2013 року щодо застосування ст. 288 Податкового кодексу що укладання договорів оренди із власниками земельних ділянок.

 

 

 

БОРГОВІ ЗОБОВЯЗАННЯ

Борг Києва

Граничний обсяг на 31.12.2014:

10,031 млрд  грн (40% доходів)

Вжити дієві заходи щодо зменшення вартості обслуговування боргу та надати чітку та прозору інформацію про боргові зобов’язання міського бюджету та їх адміністрування.

ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ

Значні витрати на комунальні послуги та енергоносії (1 млрд грн в 2014 році)

Розпорядження КМДА №254 від 27.02.2013р.

(захід 2.2 «Зменшення видатків на енергоспоживання на 3%).

 

Розпорядження КМДА №828 від 31.05.2013

Збільшення енергоспоживання на 11%

(на 132 млн грн).

Скоротити видатки на 10% в 2014 році та розглянути можливості для збільшення відсотку  економії.

 

Запровадити стимулювання заощаджень бюджетних коштів на комунальні послуги та енергоносії

(половина заощаджених коштів залишається підрозділу КМДА або КП, інша половина перераховується до бюджету м. Києва).

 

Широкі діапазони варіювання показників ефективності для підрозділів КМДА:

  • теплопостачання - від 0,027

(мінімум) до 0,232 (максимум) Гкал на 1 м2 опалювальної площі.

     Департамент суспільних комунікацій має право споживати тепла у 8,6 рази більше, ніж департаменти житлово-комунальної інфраструктури або земельних ресурсів.

  • водопостачання – від 0,125 до

3,623 м3 води на 1 м2 загальної площі.

    Управління у справах жінок, інвалідів, ветеранів війни та праці має право  споживати води в 29 разів більше, ніж  департамент культури.

  • електроенергія – від 11,264 до 137,01

кВт/год на 1 м2 загальної площі.

 Департамент містобудування та архітектури може споживати електроенергії в 12,2 рази більше, ніж департамент культури.

 Фонд заробітної плати КП «Київводоканал» розраховано на 9000 працівників, а реально працює 6500 працівників.

Інвентаризація площ та їх аудит.

Внесення змін до застарілих нормативних актів.

Усунення зловживань, які пов’язані із переплатою комунальні послуги  комерційного підприємства, яке орендують комунальні площі.

 

 

КОМУНАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ

Понад 11 млн кв.м площ в комунальній власності. Питання ефективності використання.

Передача в оренду або продаж майна, яке використовується неефективно.

Запровадження прозорості в інформуванні підприємств і організацій про наявність вільних площ.

КОМУНАЛЬНІ ПІДПРИЄМСТВА

Делегування повноважень КП часто приводить до приховування грошових потоків від громадського контролю, посилаючись на непублічність інформації господарюючого суб’єкта.

КП використовуються фактично для зменшення надходжень до міського бюджету. Наприклад, ініціатива попереднього керівництва КМДА щодо укладення договорів власниками МАФів через підприємство-прокладку (КП "Світоч") продовжує практику "рейдерства" і "ручного" керування, призводить до тінізації ринку.

Аудит роботи КП та звіт про результати роботи відповідної комісії створеної попереднім складом Київради.

 Чітке визначення чисельності КП та необхідної кількості працюючих.

Прозоре та публічне звітування керівників КП щодо результатів роботи за рік та півріччя.

Формування показників роботи КП у відповідності до міських цільових програм.

ВАДИ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ

16.01.2014р. прийнятий Державний бюджет України. Розгляд та затвердження бюджету сесією ради. Проект подається на розгляд депутатів та депутатських комісій не пізніше тижнядо розгляду на сесії ради (БКУ, ст.77).

 

Відповідь КМДА від 20.01.2014: проект бюджету Києва-2014  відсутній у відкритому доступі, не обговорювався у профільних комісіях Київради

 Порушення  ст. 77 БКУ. Депутати отримали проект бюджету напередодні голосування.

Забезпечення належного виконання вимог БКУ в частині забезпечення публічності та участі громадськості на всіх стадіях бюджетного процесу.

Програмно-цільовий метод.

На впровадження витрачено понад  8 млн грн.

Впроваджено формально.

Не дотримуються терміни звітності, різні формати подання даних, частина програм розроблені  з порушеннями вимог програмно-цільового методу.

Неузгодженість Програм з потребами бенефіціарів.

Уніфікація програмного забезпечення і звітності.

Підготовка всіх міських цільових програм та звітування про їх виконання із виконанням вимог  програмно-цільового методу

 

МАЛЕ ТА СЕРЕДНЄ ПІДПРИЄМНИЦТВО

1,35 гривні витрачається на одного суб'єкта малого та середнього підприємництва столиці.

Програма сприяння розвитку малого та середнього підприємництва не в повній мірі відповідає потребам ії бенефіціарів.

 

Проведення обговорення стану виконання Програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013-2014 р. та врахування результатів громадської експертизи, що була надана КМДА в 2013 році.

Розроблення  Програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2015-2016 рр. силами аналітичних центрів та бізнес асоціацій.

АНТИКОРУПЦІЙНА ПОЛІТИКА

До цього часу відсутня міська антикорупційна програма та звіти про виконання планів заходів  щодо запобігання проявам корупції в КМДА.

Розроблення Програми  та річного плану заходів разом із громадськістю та аналітичними центрами.

Оприлюднення звітів про виконання річних планів заходів  щодо запобігання проявам корупції в КМДА на веб-сайті КМДА.

Забезпечення належного реагування відповідних підрозділів КМДА та правоохоронних/контролюючих  органів на факти та ознаки корупції.