Аналітика. Публічні фінанси. Бюджет Києва. Статті.

"Секретні матеріали" бюджету Києва

вівторок, 20 грудня 2016 1328
Автор: Іван Сікора
Іван Сікора про "секретні матеріали" бюджету столиці 2017, які так і залишилися недоступними для громадян навіть за запитом публічної інформації на сторінках "Української правди".

"Секретні матеріали" бюджету столиці 2017 так і залишилися недоступними для громадян навіть за запитом публічної інформації. І це попри те, що лише нещодавно міська рада прийняла рамкову антикорупційну програму, яка б мала впроваджувати нові принципи управління містом, які мінімізують корупційні ризики.

Чи не прозорість та покращення доступу до публічної інформації є тим одним із основних антикорупційних принципів, про які говорили очільники міста, презентуючи програму?

Чому міська влада Києва, навіть по запиту публічної інформації, боїться надати пояснення головних розпорядників бюджетних коштів до міського бюджету? Адже бюджет Києва на 2017 рік вже прийнятий. Інформація про обґрунтованість запланованих видатків не повинна б приховуватися від киян.  

Вибіркова прозорість по-київськи, або Гра під назвою "здогадайся, що стоїть за цифрами бюджету"

Вірогідно, непрозорість такої інформації лежить у площині її значення для обґрунтування цифр видатків у столичному бюджеті.

За цифрами та рядками у бюджеті стоять інтереси конкретних людей та компаній. Вартість питання – від десятків до сотень мільйонів гривень киян, що будуть профінансовані в рамках тих чи інших статей бюджету.

Пояснення головних розпорядників бюджетних коштів (звично, це різні департаменти КМДА) дають змогу зрозуміти громадянам, чому КМДА обрала ті чи інші пріоритети у бюджеті на 2017 рік. Чи не тому так бояться оприлюднення такої інформації посадовці КМДА та Київради?

Фінансування вирішення конкретних проблем через фінансування конкретних об’єктів, кількість отримувачів вигоди та ступінь вирішення проблеми, відповідність пропозицій щодо фінансування визначеним соціально-економічним пріоритетам та оцінка вигоди платників податків є квінтесенцією бюджетного процесу. Очевидно, що все це мало б бути обґрунтованим в рамках пояснень головних розпорядників бюджетних коштів.

З цих пояснень кияни би зрозуміли, що стоїть за тими чи іншими цифрами бюджету столиці. Не маючи їх, процес прийняття бюджетних рішень стає політично мотивованим та підвищує ризики політичної корупції. 

Вірогідно, небажання міської влади дати можливість киянам розібратися у тому, що стоїть за прийнятим бюджетом столиці на наступний рік, і є поясненням закритості такої інформації.

Що ховають від киян і чому?

Відсутність доступу громадян до пояснень головних розпорядників бюджетних коштів не дає їм можливості зрозуміти, чому на транспортну інфраструктуру було вирішено витрати більше чи менше коштів у міському бюджеті на наступний рік ніж на житлово-комунальне господарство.

Чому вирішили профінансувати будівництво школи чи дитячого садка у одному районі та відмовилися в іншому. Перелік можна продовжувати.

Також не зможуть кияни зрозуміти, як запропоновані обсяги витрачення бюджетних коштів узгоджується із довгостроковими та середньостроковими пріоритетами розвитку столиці.

Така ситуація відкриває широкі можливості для "ручного" визначення бюджетних пріоритетів більшістю в Київраді, тобто того, чому мають фінансувати такий перелік об’єктів, а не інший.

Попри те, що аргументи меншості в Київраді можуть бути цілком обґрунтованими, їх можна банально ігнорувати без аргументації. А як відомо, "ручне" управління та визначення, які програми та об’єкти будуть профінансовані та в якому обсязі, і є основою для корупційних ризиків.

Парадоксальність ситуації із приховуванням пояснень головних розпорядників бюджетних коштів полягає ще й в тому, що саме покращенням доступу до публічної інформації обіцяла боротися з корупцією міська влада у нещодавно прийнятій рамковій антикорупційній програмі. 

Другий раз на ті ж граблі

Уже другий рік поспіль, Фундація "Відкрите суспільство", як учасник коаліції "За прозорі місцеві бюджети" та розробник методології Індексу прозорості, участі та доброчесності (Індекс ПУД) місцевих бюджетів, на основі якої учасники коаліції оцінювали 17 місцевих бюджетів у 2015-2016 рр., фіксує практику приховання від платників податків пояснень головних розпорядників бюджетних коштів.

Такі пояснення, згідно зі статтею 76, подаються комісії з питань бюджету місцевої ради разом із проектом рішення про бюджет.

На жаль, як і  минулого року, у переліку документів, які додавалися до проекту рішення про бюджет Києва на 2017 рік, такі пояснення були відсутні. І це попри те, що раніше Фундація "Відкрите суспільство" звернулася до міського голови щодо необхідності оприлюднення таких пояснень в рамках проекту рішення про бюджет.

Приховування пояснень головних розпорядників бюджетних коштів до проекту бюджету Києва та їх не оприлюднення разом із переліком додатків до рішення про бюджет на 2017 рік вже має ознаки усталеної практики вибіркової прозорості оприлюднення публічної інформації, що безперечно є суспільно значимою.

5 грудня 2016 року Фундація "Відкрите суспільство" звернулася із запитом публічної інформації до міського голови Віталія Кличка з проханням надати всі пояснення головних розпорядників бюджетних коштів до рішення про "Про бюджет міста Києва на 2017 рік.

Лише 15 грудня ми отримали відповідь на запит. Але не від КМДА, яка б мала мати та надати пояснення головних розпорядників бюджетних коштів, а від керуючого справами Київради.

Відповідь міських очільників була досить лаконічна і самої відповіді не містила. Суть "відписки" зводиться до того, що Бюджетним кодексом України не визначено вимог щодо порядку, форми та змісту пояснень головних розпорядників бюджетних коштів.

Так, це справді має місце, але чи означає це, що громадяни не можуть навіть по запиту публічної інформації отримати пояснень головних розпорядників бюджетних коштів, які є суспільно важливою та публічною інформацією? 

Принагідно зазначимо, що міські посадовці вказали, що запитувані матеріали ми можемо відшукати в протоколах засідань профільної бюджетної комісії. Правда, забули чомусь вказати, що протоколи – це навіть не стенограми, і тому ознайомитися із текстами пояснень головних розпорядників бюджетних коштів там просто неможливо.

Варто відати належне міській раді, що хоч щось можна дізнатись із записів відеотрансляцій засідань бюджетної комісії міської ради, які нещодавно почалися розміщуватися на її сайті.

Але ж треба розуміти, що одна справа посилатися на пояснення головних розпорядників бюджетних коштів, які були озвученні на засіданні бюджетної комісії, та які можуть містити узагальнення або неповну інформацію, а зовсім інша справа, мати доступ до їх текстів на сайті КМДА чи КМР.

Нещодавно Фундація "Відкрите суспільство" звернулася до міністра фінансів із необхідністю чіткого врегулювання питання оприлюднення пояснень головних розпорядників бюджетних коштів до проекту рішення про місцеві бюджети.

Принагідно звертаємося до політичних сил, які представлені в Київраді з пропозицією надати Фундації "Відкрите суспільство" пояснення головних розпорядників бюджетних коштів до проекту рішення "Про бюджет Києва на 2017 рік", які подавалися до комісії з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.

Оприлюднення цих пояснень є одним із індикаторів бажання боротися із корупцією у столиці не на словах, а на ділі, як з боку КМДА, так і з боку апарату Київради.

Посилання на публікацію на УП тут:  http://kiev.pravda.com.ua/columns/585666ade7ca6/