Події

Публікації

Аналітичний огляд (листопад 2017)

Тема номера: У фокусі - Державна допомога

Analitical Review No.4

Featuring: State Aid to Undertakings

Analitical Review No.3 (Octoner 2017)

Temporary import of vehicles with a foreign registration: an overview of the proposed legislative solutions

Аналітичний огляд (жовтень 2017)

Тема номера: Тимчасовий ввіз автомобілів з іноземною реєстрацією: огляд пропонованих законодавчих рішень

Впровадження в Україні прозорого місцевого бюджету: досвід та виклики

Видання підготовлено в рамках ініціативи «Громадянське суспільство та ЗМІ – за прозорі місцеві бюджети!», що виконується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України», Фундацією «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

Лобізм без корупції?

28.09.2016

Вийшов перший номер вісника проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу» під назвою «Лобізм без корупції?». Про те як завадити перетворенню демократії на роздачу “діжок із салом», 5 кроків на шляху до публічного та доброчесного лобіювання народними депутатами інтересів виборців та приклади «суспільних порядків денних» для виборчих округів.

Читайте у віснику про те як завадити перетворенню демократії на роздачу “діжок із салом», про явище політичну корупції, про розроблену методику оцінки внеску народного депутата у вирішення проблем виборчого округу шляхом лобіювання виділення фондів без корупційних ризиків, про сім спокус політичної корупції та «суспільні порядки денних» для народних депутатів та як їх формувати виборцям, ТОП-10 проблема та об’єктів волинського виборчого округу №19 та виборчого округу №97 на Київщині. Про партнерство «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» та можливості які відкриває така мережева партнерська співпраця громадських активістів, журналістів, місцевих депутатів, депутатів парламенту та експертів читайте у першому номері вісника.

Поширюєте вісник за посиланням: http://osf.org.ua/events/view/647 та робіть свій внесок у лобіювання народними депутатами вирішення Ваших проблем, які не можна вирішити на місцевому рівні через брак грошей або повноважень, вже зараз. Не очікуйте наступних виборів. 

 

Іван Сікора, керівник проекту, експерт з питань антикорупційної та бюджетної політики: «Розроблена нами методика дасть змогу сформувати порядок денний для виборчих округів народних депутатів, що буде максимально відповідати запитам виборців та пріоритетам розвитку територій». 

Вісник доступний за посиланням тут

Методика доступна за посиланняя тут

Якщо Ви заінтересовані у співпраці із командою проекту та хотіли б долучитися до формування порядку денного народного депутата від  мажоритарного виборчого округу  приєднатися до партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» можна за посилання.

Вісник підготовлений в рамках проектуПрограми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво». Програма  USAID «РАДА», що виконується Фондом Східна Європа та іншими організаціями, має на меті сприяти становленню відповідального, підзвітного і демократичного представницького органу – Парламенту України.http://radaprogram.org/www.facebook.com/radaprogram/ 

МЕМОРАНДУМ про створення партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» є засобом для інституалізації співпраці різних груп активістів, громадських організацій, що відстоюють права та інтереси громадян у різних сферах суспільного життя. Приєднання до МЕМОРАНДУМУ є свідченням готовності громадян до системного та постійного громадського контролю за діяльністю народного депутата, який або обраний в одномандатному виборчому окрузі, або закріплений фракцією за певною областю до складу якої входять різні виборчі округу. Приєднатися до партнертсва можуть народні депутати, які заінтересовані у налагодженні продуктивної співпраці із виборцями їх округу. Експертний супровід партнертсва здійснює Фундація "Відкрите суспільство".

Місія Фундації «Відкрите суспільство» – просування цінностей відкритого суспільства через вплив на формування порядку денного публічної політики і фінансів. Майже 15 років експерти Фундації «Відкрите суспільство»  здійснюють моніторинг та аналіз роботи Верховної ради України на предмет виконання передвиборчих обіцянок політичними силами, що представлені в парламенті. Також у фокусі уваги Фундації «Відкрите суспільство» є бюджетна та антикорупційна політика.

Довідка: «Громадський моніторинг виділення фондів для округу» — проект, покликаний підвищити доброчесність, прозорість та підзвітність депутатів, протидіяти політично мотивованим бюджетним витратам та озброїти виборців інструментами суспільного контролю за використанням коштів державного бюджету для попередження політичної корупції.  

Явище політичної корупції тісно пов’язане із політикою «діжок із салом» (pork barrel), що закордоном асоціюється із підкупом виборців за кошти державного бюджету, а в Україні має аналог у формі політичної технології «гречки», якою щедро можуть «посипати» народні депутати виборчий округ для забезпечення лояльності виборців після обрання до парламенту.

Методика пропонує 5 кроків для кожного народного депутата на шляху до прозорого та доброчесного лобіювання інтересів виборців без 7 спокус (ризиків) політично корупції. Ці 5 кроків включають формування суспільного порядку денного (ТОП-10 проблем та об'єктів виборчого округу), оцінку порядку денного депутата (передвиборча програма та звіти про діяльність) та його готовності до включення проблем суспільного порядку денного до власного, оцінку внеску народного депутата у вирішення проблем виборців округу та зрештою, оцінку 7 ризиків політичної корупції тобто того, яким чином здійснював лобіювання народний депутат. Ці сім ризиків політичної корупції включають окрім всім відомого «тушкування», ще й завищення вартості вирішення проблеми задля подальшого лобіювання «своїх» підрядників, конфлікт інтересів, що полягає у пов’язаності об’єкту лобіювання, що виступає інструментом вирішення проблеми, із  підприємницькою діяльністю депутата або пов’язаних із ним осіб, як то бізнес партнерів, родичів чи спонсорів його передвиборчої кампанії, тіньове або непрозоре лобіювання (поставити перед фактом без доведення пріоритетності об’єкту у суспільному порядку денному), маніпулювання внеском у вирішення проблеми, ігнорування та бездіяльність щодо проблем, які є в суспільному порядку денному та «правильне» голосування без «тушкування». 

Важливою складовою методики є визначення ТОП-10 («суспільного порядку денного») – це найбільш МАСШТАБНІ, ГОСТРІ, ВАЖЛИВІ проблеми та об’єкти, які відібрані на основі принципу субсидіарності. На жаль, депутати або вибірково ставляться до ТОП-10 проблем або просто не бачать масштабних, гострих та важливих об’єктів, які потребують фінансування із державного бюджету або  їх втручання  в межах виконання контрольних повноважень.

Методика кардинально міняє принцип оцінки діяльності депутата та головне – дозволяє визначати найважливіші проблеми та пріоритетні інфраструктурні об’єкти кожного округу, покликана сприяти зняттю масштабних та гострих суспільних проблем за рахунок коштів державного бюджету. В рамках пілотування методики «суспільний порядок денний» визначався на основі аналізу програм та діяльності народного депутата, оцінок аналітиків та аналізу ключових документів місцевого та регіонального розвитку з подальшим обговоренням бачення ТОП-10 із громадянами, які вже зараз можуть об’єднуватися навколо партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції». Важливою складовою методики є проведення консультацій з народними депутатами, які працюють в окрузі. Інтенсивна робота з формування узгодженого порядку денного місцевої та регіональної політики ще попереду і ми плануємо розгорнути цю активність спільно із народними обранцями та всіма зацікавленими сторонами як окремий напрямок діяльності. 

За даними  червневого звіту Рахункової палати за 2015 рік, у більшості регіонів України продовжувалася практика розпорошення коштів Державного фонду регіонального розвитку на фінансування значної кількості низьковартісних робіт. З усіх 763 об’єктів будівництва, реконструкції та капітального ремонту, що фінансувалися за рахунок коштів ДФРР, 356 об’єктів (47%) передбачали фінансування в обсязі менше 1 млн грн, з них 18 об’єктів –  менше 100 тис. грн. Якщо в рамках субвенції місцевим бюджетам з ДФРР маємо хоч якусь публічність та конкуренцію  проектів та критерії їх відбору, то на рівні не менш важливої субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій бракує як публічності, так і чітких критеріїв відбору проектів.

В разі виникнення запитань, просимо телефонувати: 050 382 4661 або писати: info@osf.org.ua,

Сайт Фундації: www.osf.org.ua

Фейсбук-сторінка Фундації «Відкрите суспільство»: https://www.facebook.com/OSF.UA

Якщо Ви заінтересовані у співпраці із командою проекту та хотіли б долучитися до формування порядку денного народного депутата від  мажоритарного виборчого округу  приєднатися до партнерства «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» можна за посилання.