Події

Публікації

Аналітичний огляд (листопад 2017)

Тема номера: У фокусі - Державна допомога

Analitical Review No.4

Featuring: State Aid to Undertakings

Analitical Review No.3 (Octoner 2017)

Temporary import of vehicles with a foreign registration: an overview of the proposed legislative solutions

Аналітичний огляд (жовтень 2017)

Тема номера: Тимчасовий ввіз автомобілів з іноземною реєстрацією: огляд пропонованих законодавчих рішень

Впровадження в Україні прозорого місцевого бюджету: досвід та виклики

Видання підготовлено в рамках ініціативи «Громадянське суспільство та ЗМІ – за прозорі місцеві бюджети!», що виконується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України», Фундацією «Відкрите суспільство» та громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Будьте в курсі!

Підпишіться на розсилку, щоб залишатися в курсі останніх новин, публікацій і матеріалів Фундації «Відкрите суспільство».

Як збільшити надходження місцевих бюджетів на 100-200 млрд грн та забезпечити успіх реформи децентралізації?

24.03.2015

24 березня 2015 року в Українському кризовому центрі Фундація «Відкрите суспільство» провела прес-конференцію на тему: «Як збільшити надходження місцевих бюджетів на 100-200 млрд грн та забезпечити успіх реформи децентралізації?»

Досі є принаймні дві важливі перепони на шляху фіскальної децентралізації та підвищення відповідальності місцевих політиків –  існуючий порядок сплати ПДФО та податку на нерухомість. Взяті зобов’язання щодо фіскальної децентралізації мають бути виконаними в 1 кварталі 2015 року,  а отже,  фактично коаліціанти наближаються до фінішу. Однак досі  на місцевому рівні залишаються передумови для перекладання відповідальності на центральну владу оскільки невиконанні зобов’язання щодо зміни порядку плати ПДФО та не реформовано податок на нерухомість у відповідності до європейської практики.

Основне джерело надходжень місцевих бюджетів – ПДФО,  і далі сплачується за місцем реєстрації суб’єкта господарювання. Податок на нерухомість розраховується на основі мінімальної зарплати, а не оціночної вартості нерухомості попри різницю у ії вартості у багато разів в залежності від розміру населених пунктів. Саме невиконання та часткове виконання коаліціантами взятих зобов’язань змусило Фундацію «Відкрите суспільство» ініціювати Відкрите звернення до політичних сил щодо необхідності виконання зобов’язань щодо ПДФО, податку на нерухомість та встановлення чітких строки проходження всіх платіжних доручень місцевих бюджетів та зазначення відповідальності посадових осіб Держказначейства. Звернення було підтримане групою з питань децентралізації Реанімаційного пакету реформ.

Податок на нерухомість розраховується на основі мінімальної зарплати, а не оціночної вартості нерухомості, яка суттєво коливається залежно від розміру населених пунктів. «Ці недоліки дають підстави політикам на місцевому рівні перекладати відповідальність на центральну владу. Тому ми підготували відкрите звернення до політичних сил щодо необхідності виконання зобов’язань щодо ПДФО, податку на нерухомість та встановлення чітких строків проходження всіх платіжних доручень місцевих бюджетів та зазначення відповідальності посадових осіб Держказначейства», – заявив під час прес-брифінгу Іван Сікора, директор фундації «Відкрите суспільство», експерт Реанімаційного пакету реформ.

Директор Фундації «Відкрите суспільство», експерт Реанімаційного пакету реформ Іван Сікора вважає, що «збільшити надходження місцевих бюджетів на 100-200 млрд грн. можна за умови виконання взятих зобов’язань щодо  сплати ПДФО виключно за місцем здійснення діяльності працівника, податок з доходів якого сплачується, реформування податку на нерухомість увідповідності до європейської практики (оціночної вартості об’єктів), підвищення відповідальності та вимог до місцевих політиків, постійної участі громадян у роботі місцевих рад та підвищення їх впливу на формування бюджетів поряд із контролем за використанням бюджетних коштів, затвердження та дотримання містобудівної документації, галузевих реформ та невідворотність санкцій за корупцію». 

Тетяна Острікова, народний депутат (фракція «Самопоміч»), член комітету ВР із питань митної та податкової політики, зазначила, що зміна ставок та порядку адміністрування податку на нерухомість виявилася однією з найбільш дискусійних. «Встановлення ставок податку на нерухомість віддано на відкуп місцевих рад. Максимальній розмір податку – 24 гривень за метр квадратний. Але в Україні майже ніде його не встановлено у такому розмірі», – зазначила народний депутат.

Юрій Ганущак, головний експерт РПР із децентралізації, зі свого боку нагадав, що фіскальна децентралізація мала йти третьою – після адміністративної та територіальної реформ. Але сталося так, що вона стала першою. Відтак, аби стати драйвером означених реформ, недоліки на шляху її реалізації мають бути усунені. «Але без решти реформ – адміністративно-територіальної та розмежування повноважень між центральною і місцевою владою – реформа фінансової децентралізації буде недовершеною і не принесе очікуваних результатів», – зазначив Юрій Ганущак.

Іван Сікора проінформував про результати зустрічей із ініціативними групами антикорупційної ініціативи «Повернемо мільярди до місцевих бюджетів», що відбулися  в період із 10 по 18 березня в 6-ти містах Сходу та Півдня України (Харкові, Дніпропетровську, Запоріжжі, Херсоні, Миколаєві та Одесі). На його думку, високим є попит на знання та навики щодо підвищення впливу громадян на місцевих політиків як під час виборів, так і після їх обрання, що до значної міри забезпечують можливості участі в бюджетному процесі. Досвід групи для Києва Реанімаційного пакету реформ та Фундації «Відкрите суспільство» викликав не лише інтерес, але й потребу адаптації до умов  кожного із міст де відбулися зустрічі.  

Більше інформації на сайті Українського кризового медіа центру.

 

comments powered by Disqus