Аналітика. Публічні фінанси. Закупівлі за бюджетні кошти.

Уряд Азарова створює нову корупційну схему в сфері державних закупівель

понеділок, 15 квітня 2013 329
Символічно, що суб’єктом законодавчої ініціативи виступив Кабінет міністрів України на чолі з Миколою Азаровим, який мав би підвищувати ефективність витрат бюджетних коштів через розширення участі в конкурсах більшої кількості учасників. На думку експертів Фундації «Відкрите суспільство», і так незначну конкуренцію на ринку закупівель забюджетні кошти знову прагнуть обмежити за ініціативи уряду. Показово, що це відбувається на фоні декларування євроінтеграційних намірів України. Фактично урядом створюються додаткові перешкоди стосовно підписання Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

Прийнятий 4 квітня цього року під час виїзного засідання зборів групи народних депутатів України в будинку комітетів Верховної Ради України законопроект №0884 «Про внесення зміни до статті 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо зміни конкурсних умов)» несе корупційні ризики пов’язанні із обмеженням конкуренції на ринку державних закупівель та несе ознаки лобіюванням інтересів групи зацікавленихпостачальників товарів.

Оцінки експертів фундації «Відкрите суспільство» збігаються із позицією Народного депутата України, Голови Комітету Верховної Ради України з питань організованої злочинності і корупції Віктора Чумака, що ухвалений законопроект №0884 утвердить у сфері держзакупівель нову корупційну норму через запровадження нових кваліфікаційних вимог до учасників закупівель. На думку Віктора Чумака, тепер Міністерство охорони здоров’я, наприклад, завжди буде відмовляти в участі в тендерах іноземним виробникам ліків, оскільки учасники тендеру тепер повинні мати не лише необхідну матеріально-технічну базу, але і "власні виробничі потужності" в Україні. На практиці це означатиме торжество посередників, які імпортуватимуть іноземні ліки, пакуватимуть їх у коробки на "власних потужностях" і вдесятеро дорожче продаватимуть державі. 

Ще 17 січня 2013 року Фундація «Відкрите суспільство» у бюлетені №2 моніторингу проектів законодавчих актів у галузі державних закупівель зазначала наявність корупційних ризиків у вищезгаданому законопроекті і пропонувала його відхилити: «…зазначені зміни звужують поле конкуренції. Тому без чіткого юридичного визначення вищезазначених кваліфікаційних критеріїв і обґрунтування необхідності обмеження терміну дії закону, в даній редакції законопроект слід відхилити».

Експерти Фундації «Відкрите суспільство» переконані, що законопроект №0884 допускає неоднозначне розуміння його змісту і в разі підписання виникає загроза порушення правового регулювання сфери держзакупівель. Норми закладені в законопроекті №0884 не відповідають правовій позиції Конституційного Суду України щодо забезпечення у законах принципу юридичної визначеності як складової принципу верховенства права, гарантованого статтею 8 Конституції України. 

Фундація «Відкрите суспільство» вважає, що набуття чинності законопроекту №0884 створить додаткові перешкоди стосовно підписання Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

Сьогодні Фундація «Відкрите суспільство» ініціювала відкрите звернення громадськості до Президента України з вимогою не підписувати законопроект №0884 «Про внесення зміни до статті 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель (щодо зміни конкурсних умов)».