Антикорупційна стратегія нарешті втілилася в спеціальну програму, за якою належить відловлювати любителів хабарів на всіх рівнях влади. Але експерти відзначають, що запропонований метод оприлюднення результатів Антикорупційного бюро далекий від ідеалу.
В Україні стартував новий етап боротьби з корупцією. Прийнята спеціальна програма, створене Антикорупційне бюро, якому і належить відстежувати чиновників-хабарників.
Однак ключовим питанням залишається те, яким чином можна буде відстежити успішність або провальність роботи новоствореного органу. Експерти відзначають, що нова програма написана так, що навіть мінімальні зусилля чиновників можна буде вважати великим успіхом, але реальних результатів ніхто не дізнається.
Докладніше про те, наскільки ефективною буде система звітності боротьби з нечистими на руку чиновниками, радіостанції Голос Столиці розповів директор фонду «Відкрите суспільство» Іван Сікора.
У чому сутність нової антикорупціної програми?
— Антикорупційна програма має прийняти на виконання пакет антикорупційних законів, який був прийнятий ще в жовтні минулого року.Вцьому пакеті була затверджена антикорупційна стратегія. І програма — це план заходів протягом трьох років, щосаме має зробити уряддляреалізації цієї стратегії. Подібна програма вже була у нас за часів попередників, і була достатньо невдалою з точки зору впливу на корупцію, адже вона продовжує залишатися основною з проблемою для України. Якби ми проаналізували цю програму, яка зараз прийнята урядом, то побачили, що є багато проблем з точки зору формулювання показників, на які має вийти Україна. А ми розуміємо, що на програму мають виділятися відповідні кошти з державного бюджету, також кошти міжнародних донорів, фондів, які зараз надають підтримку Україні в впровадженні антикорупційної реформи. Ми оцінювали цю програму як аналітичний центр, надавали пропозиції, однак переважна більшість цих пропозицій, які дали б змогу чітко виміряти прогрес і результативні показники, на жаль, переважно були проігноровані.
Тобто звітувати про виконання програми немає сенсу, тому що відсутні чіткі критерії?
— Критеріями успішності програми є оцінювання процесу. Тобто в рамках програми передбачається створення превентивного органу по боротьбі з корупцією нового правоохоронного органу, Антикорупційного бюро. Оцінюватися буде те, наскільки набрана правильна кількість співробітників органів, наскільки вони навчені розслідувати справи, наскільки підготовлені різні методики, проведені навчання. Тобто щодо процесу боротьби з корупцією, у нас достатньо вже навчилися звітувати, і це не є великою проблемою. Якщо гроші виділяються, зрозуміло, що ці гроші треба освоїти. Але як це вплине в кінцевому рахунку на явище корупції? Наскільки покращиться позиція України в індексі Transparency International? Кожного року ця організація здійснює оцінювання, і це є достатньо вагомою підставою для класифікації країни щодо рівня корупції. Вона і покаже результат. Цікаво, що, наприклад, в стратегії президента, до 2020 року зазначений чіткий показник, що Україна до 2020 року має вийти на 50-те місце. Зараз ми нижче сотні.
Чи може бути критерієм оцінювання громадська думка?
— Громадська думка вимірюється або шляхом опитувань, або в результаті виборів. Але ми ж говоримо, що маємо оцінювати, наскільки ефективно витрачені кошти. А для того, щоб зрозуміти ефективність, ми маємо спочатку зрозуміти, якою є ситуація на період початку програми. І показати в динаміці, наскільки дійсно ситуація змінилася, чи є позитивні тенденції. Ці позитивні тенденції мають бути підтверджені певними статистичними даними: експертними, соціологічними, результатами економічної статистики.
Буде якийсь практичний результат, а не просто боротьба на папері?
— Ті заходи, які написані в програмі, будуть виконані. Тому що там в основному є заходи, які оцінюють процес боротьби з корупцією, тобто процес створення, розробки, підготовка, складання, звітування — все це функції державного апарату. Але ми, як платники податків і громадяни, хочемо розуміти, яких конкретних результатів буде досягнуто.