Децентралізація поряд із боротьбою із корупцією була найпопулярнішою обіцянкою політичних сил, які пройшли до парламенту України. Брак конкретності та вимірюваності в обіцянках політичних сил під час парламентських виборів 2014 року логічно привів до необхідності їх конкретизації в тексті Коаліційної угоди. Саме угода про створення парламентської більшості лягла в основу діяльності уряду А.Яценюка і закріпила політичні обіцянки «Блоку Петра Порошенка», «Народного фронту», «Самопомочі», «Радикальної партії» та «Батьківщини». Обіцянки в сфері фінансової децентралізації мали бути виконанні в 1 кварталі 2015 року згідно підписаного тексту Коаліційної угоди. Як виконуються обіцянки політичних сил в сфері фіскальної децентралізації та чи стало більше фінансових можливостей в місцевих бюджетів?
Основа фіскальної децентралізації була закладена напередодні 2015 року шляхом прийняття змін до Податкового та Бюджетного кодексів, що свідчить про виконання взятої обіцянки. Однак можемо стверджувати про існування різного розуміння учасниками коаліції «належного ресурсного забезпечення місцевого самоврядування». Найбільшим опонентом урядової реформи виступає «Батьківщина».На думку ії представників, від децентралізації найбільше втратять представники сіл, селищ та міст районного підпорядкування, яких стимулюють до об’єднання громад шляхом переважно обмеження доступу до трансфертів та нульовим нормативом ПДФО.Саме на них орієнтований нещодавно підписаний Президентом України урядовий закон про добровільне об’єднання територіальних громад, який змушує їх або об’єднуватися, або поступово вмирати. Нові законодавчі ініціативи дають підстави стверджувати, що політичні сили в парламенті знову зосередилися на перекроюванні нормативів відрахування ПДФО, але чомусь забули про обіцянку «забезпечення сплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) виключно за місцем здійснення діяльності працівника, податок з доходів якого сплачується». Виконана лише частково обіцянка регламентації діяльності органів Держказначейства в частині проведення платіжних доручень місцевих бюджетів.
Директор Фундації «Відкрите суспільство» Іван Сікори звернув увагу на виконану обіцянку, яка полягала в застосуванніпринципу вирівнювання бюджету за доходами, а не видатками.На його думку, це є значним досягненням парламентської більшості оскільки відкриває шлях не лише до участі громадян у бюджетному процесі, але й впливу на прогнозні показники місцевого бюджету. Однак він зазначив, що досвід участі в бюджетному процесі на рівні столиці, який має Фундація «Відкрите суспільство» та експерти Реанімаційного пакету реформ – Київ, засвідчує проблематичність впливу на зміст бюджету попри можливість участі. Для того аби громади могли належним чином скористатися нормою участі в бюджетному процесі та ефективно попереджали корупцію на місцевому рівні, була започаткована громадська антикорупційна ініціатива «Повернемо мільярди до місцевих бюджетів», яка розпочинає роботу в Запоріжжі.
Фіскальна децентралізація покладає великі надії на збільшення надходжень місцевих бюджетів за рахунок місцевих податків (податку на майно до складу якого увійшли податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плата за землю та транспортний податок). Однак саме земля та майно є чи не найбільшими джерелами корупції на місцевому рівні. Ціна корупції – мільярди, які не надходять до місцевих бюджетів.
На думку директора Фундації «Відкрите суспільство» Івана Сікори саме за рахунок належного оподаткування нерухомості та землі, на якій вона розташована, можна було б знайти можливості для не лише значного збільшення надходжень місцевих бюджетів, але й в разі сплати ПДФО за місцем ведення господарської діяльності суб’єктом господарювання, надати стимул для економічної активності на місцях. На заваді виконанню урядового прогнозу по збільшенню у 2-3 рази надходжень місцевих бюджетів стоїть невиконання обіцянки в частині порядку сплати ПДФО, корупція та брак галузевих реформ.
Реформа в сфері децентралізації навряд чи буде успішною, якщо не вдасться вивести із тіні основні надходження бюджетів, стимулювати економічну активність, управляти землею згідно розробленої містобудівної документації (зонінгу та ДПТ), забезпечити можливості участі бюджетному процесі та реального контроль і впливу громадян на місцеву виконавчу владу та депутатів.