Фундація. Наші новини.

Контроль за деклараціями публічних службовців: міф чи реальність?

середа, 24 квітня 2013 910
23 квітня, в ІА RegioNews відбувся круглий стіл та прес-конференція на тему "Контроль за деклараціями публічних службовців: міф чи реальність?", в якому, крім представників ГО "Фундація "Відкрите суспільство", взяли участь Гриценко Анатолій Степанович, народний депутат України, Якимюк Богдан, голова правління Антикорупційної Ради України, Животовський Кирило, голова правління ГО "Європейський вибір".

Днями Верховна Рада України ухвалила закони щодо запровадження "спеціальної конфіскації", яка має дозволити вилучати майно родича публічного службовця, якщо суд доведе, що воно було придбане за хабар, а також - щодо введення кримінальної відповідальності за пропозицію неправомірної вигоди (хабара) та прийняття такої вигоди. З одного боку, це розглядається як крок у напрямку виконання Україною вимог Стамбульського плану дій проти корупції та рекомендацій GRECO. А з іншого - ставить під загрозу арешту понад половину населення України, адже згідно соціологічних досліджень кожен другий українець сьогодні вимушений давати хабарі. Визначення членів сімей, відмінне від визначенняблизьких осіб, надане Законом України "Щодо запобігання і протидії корупції".

Під час круглого столу представники ГО "Фундація "Відкрите суспільство" висловили позицію, що система декларування видатків повинна бути спрямована на запобігання ситуаціям, за яких у певних осіб виникає «конфлікт інтересів - суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи невчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень;….» (стаття 1 Закону України від 7 квітня 2011 року № 3206-VІ «Про засади запобігання і протидії корупції»).

Дарма, що можна витрачати суми, співрозмірні з відсотками ВВП країни, а в декларації, що подається на виконання вимог статті 11 Закону України від 7 квітня 2011 року № 3206-VI «Про засади запобігання і протидії корупції» та Указу Президента України від 25.01.2012 № 33, можна заповнювати лише п. 49 Розділу V «Розмір внесків до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації» на суму, наприклад, 1 грн . Частину першу статті 52 Закону України від 19 вересня 1991 року N 1576-XII «Про господарські товариства», яка містила вимоги щодо мінімального статутного капіталу холдингового товариства з обмеженою відповідальністю у вигляді суми, не меншої суми, еквівалентної 100 мінімальним заробітним платам, було скасовано, а згідно закону № 3263-VI від 21.04.2011 р. законодавча установка мінімального розміру статутного капіталу ТОВ не передбачена.

У багатьох випадках для виявлення конфлікту інтересів треба було б аналізувати фінансову звітність суб’єктів господарювання, кінцевими бенефіціарами (вигодонабувачами) корпоративних прав яких є державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування та пов'язані особи, за П(С)БО, затвердженими наказами Міністерства фінансів України.

А для тих державних службовців, членів сімей та близьких осіб, які не здійснюють господарську діяльність, запропоновано внести зміни до наказу Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1395 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи» у частині необхідності декларування витрат, з наданням можливості, відповідно до форми, розробленої на виконання статті 179 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI у частині видатків. Натомість, Законом України від 24 квітня 2012 року № 4661-VI, який набрав чинності 28 квітня 2012 року, було внесено зміни, зокрема, щодо відміни подання державними службовцями або особами, які претендують на зайняття посади державного службовця, додатку 7 до Податкової декларації про майновий стан і доходи.

Додатково: ЗАПОБІГАННЯ ВИНИКНЕННЮ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ, АБО АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ ЗА ВИТРАТАМИ ОСІБ, УПОВНОВАЖЕНИХ НА ВИКОНАННЯ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВИ АБО МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ.