Таблиця (Ексель таблиця) - фракційні заліки до кожної з пунктів угоди.
Виконання коаліційної угоди: як депутати роблять «косметичний ремонт». Аналіз законотворчої діяльності за 100 днів Парламенту
Брак конкретності та вимірюваності в обіцянках політичних сил під час парламентських виборів 2014 року логічно привів до необхідності їх конкретизації в тексті Коаліційної угоди. Саме угода про створення парламентської більшості лягла в основу діяльності уряду А.Яценюка та є невід’ємною складовою Програми діяльності Кабінету Міністрів України (постанова Парламенту №26-VIII від 11.12.2014).
Можемо стверджувати, що Коаліційна угода закріпила політичні обіцянки «Блоку Петра Порошенка», «Народного фронту», «Самопомочі», «Радикальної партії» та «Батьківщини» у формі конкретного документу. Завдяки Коаліційні угоді за перші 100 днів роботи нового парламенту можемо підбити перші підсумки виконання обіцянок в різних сферах та оцінити досягнення та камені спотикання.
В цьому дослідженні взято до уваги лише законодавчі ініціативи народних депутатів - членів Коаліції.
Період дослідження: 27 листопада 2014 року - 21 лютого 2015 року
Депутатами політичних сил-членів коаліції було запропоновано 443 законопроекти спрямовані в тій чи іншій мірі на виконання коаліційної угоди.
Блок Петра Порошенка запропонував 388 законопроектів, з яких 224 стосуються угоди.
Політична партія «Народний фронт» запропонував 159 з 263
Об’єднання «Самопоміч», - 62 зі 100
Радикальна Партія Олега Ляшка, - 62 з 89
Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», - 81 зі 150.
Таким чином «ККД» (коефіцієнт корисної дії) законотворчості щодо досягнення цілей угоди за 100 днів роботи, порахований як відношення кількості запропонованих політичними силами законодавчих ініціатив спрямованих на досягнення цілей коаліційної угоди до загальної кількості законопроектів, коливається в межах від 54% до 70% .
Детальне ознайомлення з запропонованими законопроектами змушує констатувати той факт, що реальна результативність роботи законотворців над досягненням запланованого набагато нижча.
Ознайомлення з переліком законопроектів, які були запропоновані членами коаліції (а нами взялися до уваги тільки законотворчі ініціативи депутатів коаліції від початку її утворення і до 21.02.2015) свідчить про невисокий рівень готовності депутатського корпусу до реформування країни.
В більшості випадків депутати пропонують фрагментарні «косметичні» поправки до існуючого законодавства (про це також свідчить величезна кількість запропонованих та не розглянутих законопроектів), замість неухильного виконання пунктів Коаліційної угоди.
Детальний аналіз дивіться тут.
Під час дослідження ми користувалися методикою Фундації «Відкрите Суспільство».
Зафіксовані у коаліційній угоді цілі та напрямки діяльності було проаналізовано на предмет їх чесності − певний нормативний критерій, який поєднує у собі морально-етичні засади з принципами відповідальності влади перед громадянами. Критерій чесності угоди включає наступних три якісних і кількісних показники (індикатори):
РЕАЛІЗМ: уникнення цілей, які коаліція свідомо не може виконати. У дослідженні вочевидь утопічні (нездійсненні) або надто абстрактні обіцянки позначаються як нереальні.
ЩИРІСТЬ: ухилення від досягнення цілей. Цьому критерію не відповідають, зокрема, ті цілі коаліційної угоди , які не отримали формального вираження принаймні у вигляді законопроекту;
ПОСЛІДОВНІСТЬ: уникнення цілей, які суперечать одна одній. Винятком для цього критерію є непередбачувані обставини, з-поміж іншого військові дії , що дозволяє владі не дотриматися власного слова.
СТАТУС: характеризує стан і обсяги виконання зобов'язання, задекларованого у коаліційній угоді.
У фокусі дослідження перебували законодавчі акти, ініційовані народними депутатами коаліції у Верховної Ради України. Враховувалися і аналізувалися законодавчі ініціативи, серед ініціаторів яких є хоча б один депутат коаліції.
Статус реалізації цілей визначається скорочено:
В – виконано (якщо конкретна ціль була досягнута в повній мірі, вона отримує статус «виконано»).
ЧВ – частково виконана (якщо здійснювалися зусилля й наміри хоча б частково виконати взяте зобов'язання і, при цьому, обіцяні результати досягалися, однак повної реалізації не відбулося, – така обіцянка характеризується як «частково виконана»).
НВ – невиконана обіцянка (якщо не виявлено жодних намірів і намагань реалізувати заплановану ціль вона набуває статусу «не виконана». Цей показник включає додаткові підсумкові характеристики.
Матеріал підготовлено на основі результатів моніторингу законопроектів парламентських політичних сил, що здійснюють експерти Фундації "Відкрите суспільство" за кошти Національного Фонду Підтримки Демократії, США (NED).