Фундація. Наші новини.

Декларація доброчесності публічної особи

понеділок, 28 квітня 2014 950
Декларація доброчесності публічної особи підготовлена Фундацією «Відкрите суспільство» як координатором Коаліції «За доброчесну публічну службу»

ДЕКЛАРАЦІЯ доброчесності публічної особи[1] покликана:

-          сприяти  доброчесності, попередженню та протидії конфлікту інтересів та пов’язаних із цим корупційних ризиків в діяльності політиків, державних службовців та посадовців органів місцевого самоврядування;

-          сприяти чіткому визначенню норм доброчесності та поведінки, яких повинні дотримуватися публічні особи, допомагати  їм у  дотриманні  цих  норм,  інформувати  широку  громадськість  про  те,  якої поведінки слід очікувати від публічних осіб;

-          покращити виявлення  ризику  та  врегулювання конфлікту  інтересів в діяльності публічних осіб.

 

ДЕКЛАРАЦІЯ ґрунтується на принципах відкритості, прозорості, підзвітності публічних осіб перед суспільством, верховенства права, пріоритетності запобіжних заходів, участі громадськості у заходах щодо запобігання і протидії корупції, забезпечення відновлення порушених прав і законних інтересів, відшкодування збитків, шкоди, завданої корупційним правопорушенням.

 

Фактом підписання ДЕКЛАРАЦІЇ публічні особи  засвідчують:

-          підтримку принципів Декларації;

-          готовність сприяти громадськості у попередженні та протидії фактам конфлікту інтересів на публічній службі та при прийнятті політичних рішень;

-          важливість покращення інформування виборців про фінансування виборчих фондів та політичних партій;

-          важливість вдосконалення механізму декларування доходів та майна публічними особами;

-          готовність докладати зусиль до виявлення, управління та врегулювання ситуацій конфлікту інтересів, які можуть створювати ризик для доброчесності організацій та окремих осіб;

-          готовність спільно із громадськістю виявляти ситуації конфлікту інтересів, управляти нами та їх врегульовувати;

-          готовність до оприлюднення на веб-сторінках органів влади декларацій публічних осіб про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру;

-          готовність вживати додаткових заходів щодо контролю за діяльністю посадовців, які працюють у зоні високих корупційних ризиків,  та  співпрацювати  із громадськістю щодо проведення громадських розслідувань,  аналізу та вдосконалення політики з урегулювання конфліктів.

 

 

 

 

Що означає  приєднання до Декларації ?

 

  1. Політики, що є підписантами даної Декларації, засвідчують публічно свою готовність до   відкритості,   підзвітності   та  прозорості під час президентських виборів, виборів міського голови Києва та депутатів міської ради  і беруть на себе наступні зобов’язання:

 

1.1. оприлюднити інформацію про тих, хто фінансує їх  виборчу кампанію, а саме, надають інформацію про назви фізичних та юридичних осіб, які зробили пожертвування до виборчого фонду та оплатили заставу в розмірі 2,5 млн. грн.;

1.2. оприлюднити інформацію про назви фізичних та юридичних осіб, які одержували кошти із виборчих фондів із зазначенням сум та призначення платежу;   

1.3. Політики фактом підписання Декларації демонструють готовність надати за першим запитом чи зверненням вичерпні та оперативні (протягом не більше як 5 календарних днів для запиту та 10 календарних днів для звернення) відповіді  щодо виявлених фактів конфлікту інтересів при підготовці, прийнятті та реалізації політичних рішень (нормативно-правових актів),  що пов’язані  з інтересами їх соціальних мереж[i]

 

  1. Державні службовці та посадовців органів місцевого самоврядування, що є підписантами даної Декларації  беруть на себе наступні зобов’язання:

 

2.1. оприлюднити  на веб-сторінці органу влади (де вони працюють чи до якого обрані) декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2013 рік (власні та заступників) та надати вичерпні та оперативні (протягом не більше як 5 календарних днів для запиту та 10 календарних днів для звернення)  пояснення на відповідні запити чи звернення щодо виявлених фактів або ознак конфлікту інтересів  або суперечностей між задекларованими доходами та ринковою (фактичною) вартістю виявленої власності та активів,  які прямо чи опосередковано належать публічній особі чи членам  її соціальної мережі;

2.2. оприлюднити  на веб-сторінці органу влади (де вони працюють чи до якого обрані)  декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2013 рік на добровільних засадах посадових осіб,   які займають керівні посади і працюють у сферах де існує високий ризик прояву корупції;

2.3. провести протягом 1-го кварталу з часу підписання Декларації додаткові внутрішньовідомчі перевірки стану попередження та протидії корупційними ризикам, зокрема конфлікту інтересів, серед посадових осіб, які працюють у сферах де існує високий ризик прояву корупції на основі оцінки:

-          відповідності зазначених даних в деклараціях реальним доходам та витратам;

-          існуючих нормативно-правових актів та їх проектів на предмет пов’язаності публічних осіб та реальних вигодотримувачів.

Вжити належні заходи реагування за результатами перевірок щодо виявлених фактів та ризиків конфлікту інтересів;

2.4. готовності надати вичерпні та оперативні (протягом не більше як 5 календарних днів для запиту та 10 календарних днів для звернення) на відповідні запити чи звернення щодо виявлених фактів конфлікту інтересів при підготовці, прийнятті та реалізації управлінських рішень (нормативно-правових актів),  що  можуть кваліфікуватися як такі, що пов’язані  із інтересами  соціальних мереж публічних осіб.

 

В разі готовності підписання ДЕКЛАРАЦІЇ публічні особи зобов’язуються на виконання п. 1.1. та 1.2. надати за запитом детальну та вичерпну інформацію по факту надання фінансових звітів до Центральної виборчої комісії.

 

Підписуючи ДЕКЛАРАЦІЮ публічні особи засвідчують готовність до виконання зазначених у ДЕКЛАРАЦІЇ принципів, зобов’язань та демонструють готовність своїм прикладом сприяти  доброчесності, попередженню та протидії конфлікту інтересів та пов’язаних із цим корупційних ризиків.

 

Фундація «Відкрите суспільство», що очолює Коаліції «За доброчесну публічну службу», зобов’язується інформувати широку  громадськість  про  тих хто підтримав або не підтримав ДЕКЛАРАЦІЮ, а також  про стан виконання взятих зобов’язань підписантами ДЕКЛАРАЦІЇ.

 

ТЕКСТ ДЕКЛАРАЦІЇ доброчесності публічної особи ПІДТРИМУЮ.

Прізвище та ім’я

Посада

 

Контактна інформація для листування:

Електронна пошта:

Телефон:

Веб-сторінка:

 

 


 

Додаток 1 до ДЕКЛАРАЦІЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ ПУБЛІЧНОЇ ОСОБИ 

 

Визначення термінів, що вживаються в Декларації доброчесності публічної особи у міжнародних нормативно-правових актах та в чинному українському законодавстві. 

 

[1]  Під терміном «публічна особа»  мається на увазі особи, що виконують публічні функції  (включають не лише посадовців уповноважених на виконання функцій держави та посадовців органів місцевого самоврядування, але й політиків).

[1]  Під терміном «соціальна мережа» мається на увазі  мережа зв’язків (переважно неформальних) публічної особи,  яка  дає змогу стверджувати про існування пов’язаності  інтересів публічної особи та реального вигодотримувача від прийняття певного нормативно-правового акту.  Підставою для фіксування  приналежність посадової особи до соціальної мережі  є факти накладання періодів роботи/навчання/входження до одних і тих самих організацій чи установ, родинна близькість  за 5 основними ознаками:

-          політичні (входження до політичних партій, об’єднань та інших соціально-політичних проектів, робота в органах влади тощо)

-          економічні (доступ до розподілу цінних благ та ресурсів, бізнес діяльність тощо)

-          освітні (навчання в школі/ВУЗі/бізнес школі/курсах/Національній Академії Державного управління тощо)

-          громадські  (членство у громадських організаціях, служба в армії, участь у клубах за інтересами (автоклуби, гольф клуби, яхт клуби тощо), спільне проведення вільного часу тощо)

-          родинні (родинні стосунки, кумівство)

 

Конфлікт  інтересів  -  конфлікту  між державними обов’язками та приватними інтересами державної посадової особи, в  якому  пов’язаний  з  приватними  можливостями  інтерес  державної  посадової особи може  негативно  впливати  на  виконання  нею  своїх  посадових  обов’язків та функцій

 

Конфлікту між інтересами державного посадовця як приватної особи-громадянина та  його  обов’язком  як  державної  посадової  особи.

Впливає  або  може  впливати  на  безсторонність  та об’єктивність  виконання  ним  службових  обов’язків.

Під  особистим  інтересом  державного службовця маються на увазі будь-які переваги для:

-          нього,

-          його сім’ї,

-          близьких  родичів, 

-          друзів  або  особи  чи  організації,  з  якими  він мав чи має  бізнесові  чи політичні стосунки.

 

Очевидний  конфлікт  інтересів  стосується  ситуації,  коли  існує  особистий інтерес,  який  може  обґрунтовано  вважатися  іншими  таким,  що  впливає  на виконання  державною  посадовою  особою  своїх  обов’язків,  навіть  якщо  такого негативного впливу фактично немає (або не може бути).

Потенційний  конфлікт  інтересів  може  мати  місце  у  тих  випадках,  коли посадова особа має приватні  інтереси, здатні призвести до конфлікту  інтересів у певний час у майбутньому.

 

Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» визначає:

 

Конфлікт інтересів - суперечність між особистими майновими, немайновими інтересами особи чи близьких їй осіб та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи невчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень;

 

Корупційне правопорушення - умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 4 цього Закону, за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність;

 

Корупція - використання особою, наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній в частині першій статті 4 цього Закону, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей;

 

Неправомірна вигода - грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав;

 

Близькі особи - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 4 цього Закону, в тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі;

 

Члени сім'ї - особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, в тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.

 

Безпосереднє підпорядкування - відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень, контролю за їх виконанням;

 

Суб'єктами відповідальності за корупційні правопорушення є:

1) особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:

а) Президент України, Голова Верховної Ради України, його Перший заступник та заступник, Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр України, віце-прем'єр-міністри України, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор України, Голова Національного банку України, Голова Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим;

б) народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад;

в) державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування;

г) військові посадові особи Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби;

ґ) судді Конституційного Суду України, інші професійні судді, Голова, члени, дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, службові особи секретаріату цієї Комісії, Голова, заступник Голови, секретарі секцій Вищої ради юстиції, а також інші члени Вищої ради юстиції, народні засідателі і присяжні (під час виконання ними цих функцій);

д) особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, державної кримінально-виконавчої служби, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, податкової міліції, особи начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту;

е) посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, дипломатичної служби, доходів і зборів;

є) члени Центральної виборчої комісії;

ж) посадові та службові особи інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим;

2) особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:

а) посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені в пункті 1 частини першої цієї статті;

б) особи, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (аудитори, нотаріуси, оцінювачі, а також експерти, арбітражні керуючі, незалежні посередники, члени трудового арбітражу, третейські судді під час виконання ними цих функцій, інші особи в установлених законом випадках);

в) посадові особи іноземних держав (особи, які обіймають посади в законодавчому, виконавчому або судовому органі іноземної держави, в тому числі присяжні засідателі, інші особи, які здійснюють функції держави для іноземної держави, зокрема для державного органу або державного підприємства), а також іноземні третейські судді, особи, які уповноважені вирішувати цивільні, комерційні або трудові спори в іноземних державах у порядку, альтернативному до судового;

г) посадові особи міжнародних організацій (працівники міжнародної організації чи будь-які інші особи, уповноважені такою організацією діяти від її імені), а також члени міжнародних парламентських асамблей, учасником яких є Україна, та судді і посадові особи міжнародних судів;

3) особи, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або спеціально уповноважені на виконання таких обов'язків у юридичних особах приватного права незалежно від організаційно-правової форми, відповідно до закону;

4) посадові особи та працівники юридичних осіб - у разі одержання ними неправомірної вигоди, або одержання від них особами, зазначеними у пунктах 1 і 2 частини першої цієї статті, або за участю цих осіб іншими особами неправомірної вигоди;

5) фізичні особи - у разі одержання від них особами, зазначеними у пунктах 1-4 частини першої цієї статті, або за участю цих осіб іншими особами неправомірної вигоди.

 

Обмеження щодо використання службового становища

1. Забороняється використовувати свої службові повноваження та пов'язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди або у зв'язку з прийняттям обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі:

1) неправомірно сприяти фізичним або юридичним особам у здійсненні ними господарської діяльності, одержанні субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів, пільг, укладанні контрактів (у тому числі на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти);

2) неправомірно сприяти призначенню на посаду особи;

3) неправомірно втручатися в діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування або посадових осіб;

4) неправомірно надавати перевагу фізичним або юридичним особам у зв'язку з підготовкою проектів, виданням нормативно-правових актів та прийняттям рішень, затвердженням (погодженням) висновків.

Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності

1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

2) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

3. Обмеження, передбачені частиною першою цієї статті, не поширюються на депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі), членів Вищої ради юстиції (крім тих, які працюють у Вищій раді юстиції на постійній основі), народних засідателів і присяжних.

Обмеження щодо одержання дарунків (пожертв)

1.Ззабороняється безпосередньо або через інших осіб одержувати дарунки (пожертви) від юридичних або фізичних осіб:

1) за рішення, дії чи бездіяльність в інтересах дарувальника, що приймаються, вчиняються як безпосередньо такою особою, так і за її сприяння іншими посадовими особами та органами;

2) якщо особа, яка дарує (здійснює) дарунок (пожертву), перебуває в підпорядкуванні такої особи.

2. Особи можуть приймати дарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, та пожертви, крім випадків, передбачених частиною першою цієї статті, якщо вартість таких дарунків (пожертв) не перевищує 50 відсотків мінімальної заробітної плати, встановленої на день прийняття дарунка (пожертви), одноразово, а сукупна вартість таких дарунків (пожертв), отриманих з одного джерела протягом року, - однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року.

Передбачене цією частиною обмеження щодо вартості дарунків (пожертв) не поширюється на дарунки (пожертви), які:

1) даруються (здійснюються) близькими особами;

2) одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.

3. Дарунки, одержані особами, як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям, є відповідно державною або комунальною власністю і передаються органу, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Обмеження щодо роботи близьких осіб

1. Особи не можуть мати у безпосередньому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути безпосередньо підпорядкованими у зв'язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у відповідних підпунктах  зобов'язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на:

1) народних засідателів і присяжних;

2) близьких осіб, які безпосередньо підпорядковані один одному у зв'язку з перебуванням кожного з них на виборній посаді;

3) осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах;

4) осіб, які працюють в галузі освіти, науки, культури, охорони здоров'я, фізичної культури та спорту, соціального захисту, крім державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування;

2. У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п'ятнадцятиденний строк.

Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає безпосереднє підпорядкування.

У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

3. Особам (крім народних засідателів і присяжних), забороняється брати участь у роботі колегіальних органів під час розгляду питань щодо призначення на посаду близьких їм осіб та у будь-який інший спосіб впливати на прийняття такого рішення.

Обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування

 Особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які звільнилися з роботи (служби) або іншим чином припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня її припинення забороняється:

1) укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності з підприємствами, установами чи організаціями незалежно від форми власності або фізичними особами - підприємцями, якщо особи, зазначені в абзаці першому цієї частини, протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих підприємств, установ чи організацій або фізичних осіб - підприємців;

2) розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала їм відома у зв'язку з виконанням службових повноважень, крім випадків, установлених законом;

3) представляти інтереси будь-якої особи у справах (у тому числі в тих, що розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган (органи), в якому (яких) вони працювали.

Перевірка декларацій:

1) перевірка фактів своєчасності подання декларацій;

2) перевірка декларацій на наявність конфлікту інтересів;

3) логічний та арифметичний контроль декларацій.

 

Перевірка декларації на наявність конфлікту інтересів суб’єкта декларування здійснюється протягом тридцяти днів з дня подання декларації і полягає у порівнянні службових обов’язків суб’єкта декларування з його та членів його сім’ї фінансовими інтересами.

 

Логічний та арифметичний контроль декларації здійснюється протягом тридцяти днів з дня подання декларації у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, відповідальним за формування державної податкової політики, та Міністерством юстиції України.

У разі виявлення під час перевірки декларації арифметичних або логічних помилок уповноважений підрозділ невідкладно письмово повідомляє про це відповідного суб’єкта декларування, який має право протягом п’яти днів з дня отримання такого повідомлення подати уповноваженому підрозділу письмове пояснення та/або виправлену декларацію.

У зв’язку з проведенням логічного та арифметичного контролю декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру суб’єкта декларування уповноважений підрозділ має право робити запити до державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності щодо зазначених відомостей.

Державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, яким надіслано запит уповноваженого підрозділу, зобов’язані не пізніше десяти робочих днів з дня отримання запиту подати копії необхідних документів або відповідну інформацію.

 

 

Основні обмеження для  посадових  і  службових  осіб  органів  державної  влади  та  органів  місцевого самоврядування:

 

1) обмеження щодо суміщення посад, яку обіймає службовець  з іншими посадами або видами діяльності, участю в органах управління суб’єктів підприємництва, наявності у власності акцій, часток у комерційних товариствах;

2) норми щодо прийняття подарунків, обмежень та заборон на прийняття подарунків,  правила поведінки у разі пропозиції чи надання подарунків всупереч обмеженням;

3) обмеження щодо працевлаштування (після звільнення із посади) на підприємствах, в установах чи організаціях, якщо службовці до звільнення здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих підприємств, а так само представляти інтереси будь-якої особи у справах, в яких іншою стороною є орган (органи), в якому (яких) вони працювали;

4) правила етичної поведінки службовців, зокрема  щодо використання інформації, отриманої при виконанні функцій представника держави або місцевого самоврядування, а так само щодо користування ввіреним майном;

 5) обов’язки щодо запобігання конфлікту інтересів, інформування про конфлікт інтересів, правила вирішення ситуацій, пов’язаних із конфліктом інтересів.

 

Вимоги  чинного законодавства:

 

Конституція  та  закони  України  встановлюють «правила  поведінки»  для  посадових  і  службових  осіб  органів  державної  влади  та  органів  місцевого самоврядування:

  1. обмеження  законом  підприємницької  діяльність  депутатів,  посадових  і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування; 
  2. заборона народним депутатам України мати інший представницький мандат чи бути на державній службі; 
  3. вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності; 
  4. заборона  Президенту  України  займатися  іншою  оплачуваною  або підприємницькою  діяльністю  чи  входити  до  складу  керівного  органу  або наглядової ради підприємства, що має на меті одержання прибутку;
  5. заборона  членам  Кабінету  Міністрів  України,  керівникам  центральних  та місцевих  органів  виконавчої  влади  суміщати  свою  службову  діяльність  з іншою  роботою,  крім  викладацької,  наукової  та  творчої  у  позаробочий  час, входити до складу керівного органу або наглядової ради підприємства, що має на меті одержання прибутку; 
  6. заборона  професійним  суддям  обіймати  будь-які  інші  оплачувані  посади, виконувати  іншу  оплачувану  роботу,  крім  наукової,  викладацької  та  творчої  (ч. 2  ст. 42,  ч. 2-3  ст. 78,  ч. 4  ст. 103,  ч. 1  ст. 120,  ч. 2  ст. 127  Конституції України).

 

Закон  України: «Про  державну  службу» (не  містить  визначення  поняття конфлікту  інтересів,  проте  містить  норми,  які  спрямовані  на  запобігання  та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 12, 16, 16-1)

 

Закон України «Про засади запобігання та  протидії  корупції» (визначає  поняття  конфлікту  інтересів,  встановлює обмеження  щодо  роботи  близьких  осіб (ст. 9),  визначає  порядок врегулювання конфлікту інтересів (ст. 14)

 

Закон України «Про правила етичної поведінки» (встановлює,  що  особи,  уповноважені  на  виконання  функцій  держави  або місцевого  самоврядування,  незважаючи  на  особисті  інтереси,  вживають вичерпних  заходів  щодо  недопущення  конфлікту  інтересів,  а  також  не допускають  вчинення  дій  чи  бездіяльності,  що  можуть  спричинити виникнення  конфлікту  інтересів  або  створити  враження  його  наявності).  Особи,  уповноважені  на  виконання  функцій  держави  або  місцевого самоврядування, не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб  підлеглих  до  прийняття  рішень,  вчиняти  дії  або  бездіяльність  на користь своїх особистих  інтересів  та/або  інтересів  третіх осіб (ст. 15)

 

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» (вносить зміни до Кримінально-процесуального кодексу  України,  Кодексу  України  про  адміністративні  правопорушення, Кримінального кодексу України та Закону України «Про державну службу», містять  суттєві  запобіжні  заходи  до  здійснення  різного  роду  зловживань владою,  перевищень  службових  повноважень  та  інших  корупційних правопорушень)

 

Докладна інформація про чинне антикорупційне законодавства за посиланням: www.osf.org.ua



[1]  Значення термінів «публічна особа», «соціальна мережа», «конфлікт інтересів» та інших, які використовуються в Декларації,  описано окремо у відповідному Додатку 1  до Декларації. Більше інформації на сайті Фундації «Відкрите суспільство» в розділі «Антикорупція»www.osf.org.ua