Доопрацьований текст Відкритого звернення із пропозиціями щодо реформування державної фінансової підтримки підприємств та організацій інвалідів минулого тижня було передано на розгляд міністру соціальної політики України Людмилі Денісовій.
Щороку на підтримку статутної діяльності громадських організацій інвалідів виділяється від 10 до 56 млн грн. Кошти витрачаються переважно на інституційну підтримку цих громадських організацій (ГО): утримання майна та апарату, фінансування публічних заходів. Як правило, на ці гроші претендує обмежене коло організацій: УТОС, УТОГ, Союз організацій інвалідів України, Національна асамблея інвалідів України, Конфедерація громадських організацій інвалідів та деякі інші. Критерії, за якими розподіляють бюджетні кошти, не є прозорими та застосовуються Міністерством соціальної політики України та Державною службою у справах ветеранів та інвалідів в ручному режимі. Як наслідок, брак доступності державної підтримки для пересічних громадських організацій, ознаки корупційних ризиків та конфлікту інтересів при розподілу державної фінансової підтримки.
Працевлаштування інвалідів є іншою серйозною проблемою для України. Інструментами стимулювання зайнятості інвалідів є податкові пільги та позики для підприємств, що виділяються Фондом соціального захисту інвалдів. Попри видатки фонду в розмірі 860 млн. грн. 2013 році на соціальну, трудову та професійну реабілітацію досі в середньому в Україні працевлаштовано 27% інвалідів, тоді як стандарти Міжнародної організації праці передбачають працевлаштування 50% від загальної чисельності інвалідів. Щорічні втрати державного бюджету від надання податкових пільг - понад 110 млн. грн. за підсумками 2013 року. Варто зазначити, що податкові пільги та позики доступні здебільшого підприємствам громадських організацій інвалідів, що негативно впливає на створення робочих місць на інших підприємствах. Експертами Фундації «Відкрите суспільство» зафіксовані ознаки неефективності використання коштів Фонду соціального захисту інвалідів та значний дисбаланс у питомій вазі вигоди від користування пільгою зі сплати податку на прибуток підприємств та чисельністю інвалідів у різних регіонах України. Поширеною є практика фактичної імітації працевлаштування інвалідів на підприємства, а саме, інваліди працюють на 1/4 або 1/3 ставки, яка ще до того визначається як мінімальна заробітна плата.
Існуюча нормативно-правова база державної підтримки, що регулює порядок розподіл бюджетних ресурсів потребує реформування. Остаточний доопрацьований текст відкритого звернення із відповідними пропозиціями, який було обговорено на круглому столі та доопрацьовано після нього на підставі консультацій із заінтересованими сторонами, нещодавно передано міністру соціальної політики України Людмилі Денисовій.
Дослідження та пропозиції щодо реформування державної підтримки було підготовлено в рамках проекту«Аналіз політики підтримки підприємств та організацій інвалідів в Україні: сприяння забезпеченню рівного доступу НУО до державної підтримки та постачання соціальних послуг інвалідам», що реалізується Фундацією «Відкрите суспільство» за підтримки за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».