Фундація. Наші новини.

Прес-реліз: Мільярди гривень недотримає бюджет Києва в 2015 році через корупцію

середа, 21 січня 2015 711
Бюджет Києва недоотримає декілька мільярдів гривень через ігнорування корупційних схем. Міська влада Києва неготова ламати корупційні практики в сфері земельних відносин, містобудування, роботи комунальних підприємств. Наповнювати бюджет передбачають переважно за рахунок пересічних киян та уряду.

Експерти Фундації «Відкрите суспільство» та Реанімаційного пакету реформ вважають, що бюджет Києва недоотримає декілька мільярдів гривень через ігнорування корупційних схем. Міська влада Києва неготова ламати корупційні практики в сфері земельних відносин, містобудування, роботи комунальних підприємств. Наповнювати бюджет передбачають переважно за рахунок пересічних киян та уряду. І це замість того аби нарешті завдати обіцяного В.Кличком «нищівного удару корупції». Забудовники та землекористувачі, керівники комунальних підприємств, тіньові власники більшості МАФів зможуть і надалі працювати як за попередників та отримувати мільярди гривень в тіні.

Головний експерт Реанімаційного пакету реформ – Київ Леся Шевченко наголосила на тому, що команда Кличка, прийшовши до влади не виконує свої передвиборчі обіцянки щодо нанесення «нищівного удару по корупції», та ігнорує пропозиції громадськості, адже в оприлюдненому КМДА проекті рішення Київської міської ради «Про бюджет м. Києва на 2015 рік не взято до уваги пропозиції громадських експертів Фундації «Відкрите суспільство» та Реанімаційного пакету реформ, які неодноразово надавалися міському голові В.Кличку. Вартість ігнорування цих пропозиціймільярди гривень.

Директор Фундації «Відкрите суспільство» Іван Сікора зазначив, що «фактично бюджет Києва на 2015 рік ідеологічно подібний до бюджетів попередників і тому ми звертаємося до депутатів міськради не підтримувати даний проект бюджету, доки КМДА не перегляне статті надходжень у бік збільшення по таким статтям бюджету як оренда землі та податок на нерухоме майно нежитлової нерухомості, які сплачують юридичні особи, пайові внески забудовників та власників МАФів, доходи комунальних підприємств». Іван Сікора вважає, що «збільшити надходження через детінізацію бюджету можна завдяки зменшенню корупційного навантаження та завдяки належному виконанню посадових обов’язків профільними департаментами КМДА, а також шляхом відмови від Генплану Києва 2025 та ДПТ для окремих ділянок». На думку Івана Сікори, від проекту бюджету, в запропонованій КМДА редакції,  виграють забудовники та землекористувачі, власники торгово-розважальних комплексів  та бізнес центрів, тіньові власники більшої частини МАФів або тимчасових споруд. Програють – пересічні кияни через погіршення якості послуг та зростання їх вартості (проїзд у громадському транспорті, послуги ЖКГ тощо), погіршення умов проживання (знищення зелених зон та ущільнення забудови) через Генплан 2025 та ДПТ «під забудовника».

Іван Сікора детально зупинився на вартості корупційних ризиків розглядаючи  статті бюджету та показав де можна знайти мільярди, зокрема шляхом попередження земельних махінацій, втрати від яких В.Кличко оцінював в 50 млрд. грн. Резерви для наповнення бюджету проаналізовані в рамках наступних статей бюджету:

  • податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості. Зокрема це торгівельно-розважальні та бізнес центри.  Влада планує зібрати лише 23 млн. грн. (по 64 коп. в місяць за кв.м) при тому, що в Києві налічується  приблизно 3 млн кв.м  комерційної нерухомості, яка б могла дати при оплаті хоча б в 20 грн за кв.м  в місяць приблизно 720 млн. грн. в рік);
  • орендна плата за землю з юридичних осіб (планують зібрати лише трохи більше 1,5 млрд. грн. при тому що на 1.12.2014 року було зібрано більше 1,1 млрд. грн. і запровадження нової нормативно-грошової оцінки землі мало дати 500-700 млн. грн. в рік тобто плановий показник навіть без детінізації ринку землі мав скласти в надходженнях 1,7-1,9 млрд. грн.). І це при тому, що за більше 60% га орендованих земель Києва юридичні особи платять менше 3%, що є порушенням Податкового кодексу України, ще  сотні мільйонів не надходять до бюджету через неплатежі та тіньову оренду без договорів;
  • земельний податок з юридичних осіб (планують зібрати лише 770 млн. грн. при тому, що планується введення в дію нової нормативно-грошової оцінки землі);
  • збір за паркування транспортних засобів (планують зібрати лише 30 млн. грн. при можливих більше 360 млн. грн. за рахунок знаходження  тіні переважної більшості машиномість – необлікованих та нелегальних);
  • доходи комунальних підприємств (планують зібрати лише 40 млн. грн. після проведення їх аудиту та виявлених корупційних ризиків у формі прямих збитків в розмірі  84,2 млн грн.). Цікавим  є пошук резервів наповнення бюджету за умов коли  чомусь у  наземному транспорті питома вага пільговиків 63 %, у метрополітені – 34%);
  • надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту (планують зібрати лише 170 млн. грн. при тому, що значна частина забудовників платить у не грошовій формі, що є порушенням чинного законодавства);
  • Кошти від продажу землі (планують зібрати 380 млн грн. при тому, що навряд чи поважаючий себе інвестор вкладе кошти у землю за існування «ручної» містобудівної документації);
  • Кошти пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного (ТС-МАФів) (планують зібрати лише 59 млн. грн. при тому, що досі більшість ТС перебуває в тіні, а попередниками збиралося більше ніж зібрано в минулому році. Станом на 1.12.2014 зібранолише 16,7 млн. грн при плані в 70 млн. грн і обіцянках зібрати 100 млн. грн.)

Експерт в сфері містобудування Віктор Глеба звернув увагу ознаки махінацій пов’язані із показниками обліку земель житлової та громадської забудови в різних документах (Генплані Києва 2025, Стратегії розвитку Києва до 2025 року та у профільній програмі використання та охорони земель), що є базою для оподаткування. На думку експерта, різниця в обліку земель складає від 10,5 до 14 тис. га. З огляду на оподаткування землі під житлову забудову по ставці 0,1%, а не 3-12%,  як для інших видів земель, це напряму впливає на зменшення надходження до бюджету  від оподаткування землі. Більше того, у програмі соціально-економічного розвитку Києва закріплено продовження фінансування робіт із розробки Генплану Києва 2025 «імені Черновецького», що має на меті легалізувати незаконні землевідведення та забудови за рахунок ущільнення будівництва та зелених зон, будівництва  в буферній зоні історичної частини Києва. На думку експертів, Генплан 2025 веде до зменшення надходжень до бюджету від оподаткування землі через суттєве збільшення площі землі під житлову та громадську забудову. Окремо Віктор Глеба звернув увагу на «інноваційний» способів легалізації забудовниками незаконних будівництв та землевідведень  через  розробку  планів зонування окремих частин Києва замість Детальних планів територій (ДПТ) районів міста.  

Проект бюджету Києва на 2015 рік ігнорує значимі корупційні ризики та дає підстави стверджувати про імітацію реформ, які чинна міська влада на чолі з В.Кличком обіцяла почати з Києва. Експерти закликали міську владу та депутатів міськради не підтримувати бюджет Києва в запропонованій редакції, усунути відомі корупційні схеми, що дадуть змогу вивести із тіні мільярди.

Щодо додаткових питань звертатися:  (050) 382 4661, osf55@ukr.net

 Матеріал підготовлено в рамках проекту «Громадська варта Києва: здійснення громадського контролю за розробкою та реалізацією антикорупційної політики у місті Києві», що реалізується Фундацією «Відкрите суспільство» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»

 

Більше про бюджет Києва та корупцію у столиці України:

Публічне звернення до міського голови В.Кличка

Стаття  Удар по корупції в Києві: обіцянки та реальність «Дзеркало тижня. Україна» №47, 12,12.2014

Стаття "Де знайти кошти для наповнення бюджету Києва?" «Українська правда. Київ» 14.01.2015

Стаття "Реальна боротьба із корупцією в Києві має початися із незаконних будівництвКоментар Директора Фундації "Відкрите суспільство" веб-стайту "НІ КОРУПЦІЇ"