"У країнах Євросоюзу будь-який документ, який не відповідає європейському праву, не може бути прийнятий, без жодних дискусій. На жаль, в Україні ще немає розуміння, що не можна інтегруватись до ЄС з "дрімучими" законами. Наші юристи-міжнародники вивчають кожен законопроект на відповідність стандартам ЄС. За два місяці ми провели величезну роботу - дослідили понад 150 законопроектів з різних сфер, розписали по кожному – де що треба змінити.
Так, ми дійсно зробили висновок, що законопроект авторства Тетяни Чорновіл №3025 нехтує як європейським, так і українським правом. Експерти нашої групи застерігають: без рішеннясуду майно колишнього президента та його поплічників не може бути конфісковано. Більше того, існує процедура заочного судочинства, і її потрібно було б застосувати, про що ми також наголосили.
Водночас, в законопроекті Чорновіл пропонується, що для конфіскації достатньо ухвали суду. Для не фахівця ці терміни можуть видаватися схожими, і саме через них автори проекту розповідають, що вони задіюють суд у процесі. Але насправді ухвала категорично відрізняється від рішення - вона не передбачає всебічного вивчення доказів.
Чому автори законопроекту не хочуть внести поправки до поданого законопроекту, щоб позбавити Януковича шансу оскаржити конфіскацію майна в європейських судах як таку, що суперечить міжнародному праву?
Легше прийняти популістський закон і дозволити Януковичу отримати відшкодування від держави Україна? Ми готові до публічної дискусії з цього питання за участі широкого кола експертів, в тому числі експертів з ЄС, громадськості.
На цьому прикладі мусимо довести, що важливо розпочинати мислити та жити за європейським правом, навіть якщо комусь не все в ньому подобається", - заявив координатор Парламентської експертної групи Денис Черніков.
Нагадаємо, нещодавно ПЕГ проаналізувала законопроект №3025 "Про особливий режим спеціальної конфіскації майна" авторства народних депутатів Тетяни Чорновіл та Олега Барни.
Юристи дійшли висновку, що документ не відповідає ст. 14 Конституції України, ст. 96-1 Кримінального кодексу України, ст. 100 Кримінально-процесуального кодексу України. Також законопроект суперечить Директиві 2014/42/ЄС про заморожування та конфіскацію засобів злочинів та доходів, отриманих злочинним шляхом в Європейському союзі, яка визначає поняття "конфіскація" як остаточне позбавлення майна за рішенням суду в зв’язку з кримінальним злочином, у випадках хвороби або переховування існує процедура заочного осудження.
Експерти ПЕГ наголошують, що в українському законодавстві теж є можливість прийняття судових рішень за умови переховування звинувачених осіб, втеча "діячів" минулої влади не робить неможливою конфіскацію їхнього майна, необхідно лише чітко дотримуватися визначеної законом процедури.
Натомість законопроект №3025 пропонує запровадити особливий режим спеціальної конфіскації грошових коштів та/або іншого майна усуненого з поста екс-президента Віктора Януковича, а також низки екс-урядовців та бізнесменів без судового рішення, що ставить під сумнів легітимність такого рішення з точки зору права ЄС.
У відповідь ми почули звинувачення, які базувалися на вигаданій "анонімності" ПЕГ.
А тепер відповідь на питання - що таке Парламентська експертна група?
Її було створено за ініціативи Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції та Фундації "Відкрите суспільство". Наше завдання - проводити експертизу поданих до парламенту законопроектів щодо їх відповідності європейському праву.
Є три координатори ПЕГ: Петро Кошуков, Леся Шевченко, Денис Черніков.
Зокрема, президент Фундації "Відкрите суспільство" Леся Шевченко є експертом у сферах аналізу політики та боротьби з корупцією. Має більш ніж 10-річний досвід парламентського моніторингу, ініціатор та керівник понад 30 проектів у сфері боротьби з корупцією, аналізу політики, бюджетування тощо. З 1999 року працює в громадському секторі. Автор численних посібників, аналітичних записок тощо.
А координатор ПЕГ Денис Черніков є експертом у сфері європейської інтеграції, також є заступником координатора Робочої групи № 4 Платформи громадянського суспільства "Україна-ЄС" (двосторонній орган, утворений відповідно до Угоди про асоціацію). Має 5-річний досвід у "третьому секторі" та проектах міжнародної технічної допомоги та понад 8-річний досвід роботи у вищих органах державної влади України.
"В Україні дуже важко знайти юристів-міжнародників, які досконало знають європейське право, це дефіцитні спеціалісти. До складу ПЕГ таких спеціалістів ми відбирали на конкурсі. Конкурс і зараз відкритий, ми продовжуємо розширювати коло експертів, просимо фахових юристів-міжнародників надсилати свої резюме. На сьогодні в ПЕГ працюють експерти: Тетяна Анакіна, Наталія Галецька, Вікторія Бойко, Олександра Карпенко, Олексій Кононов, Ольга Рябуха, Юлія Хорт, Євген Кравчук та інші. Є три координатора групи.
Звинувачення Тетяни Чорновіл, що наша група начебто "анонімна", відверто дивують. Перед нами не стояло завдання робити публічний імідж окремим юристам чи ПЕГ загалом, головне – з’ясувати, які законопроекти відповідають європейським нормам, які – ні і обґрунтувати свої висновки, вивчити практику ЄС, надати рекомендації", - пояснює Леся Шевченко.
Докладніше про роботу групи: http://comeuroint.rada.gov.ua/news/main_news/72650.html
За додатковою інформацією звертатися: info@osf.org.ua