Міському голові Києва Віталію Кличку,
Секретарю Київської міської ради Олексію Резнікову,
Головам фракцій політичних сил в Київській міській раді,
Кандидатам на посаду міського голови Києва,
Політичним силам, які йдуть до міської ради Києва на місцевих виборах 2015 р.
ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ
щодо корупційних ризиків пов’язаних із проектом рішення Київської міської ради
«Про затвердження Положення про проведення інвестиційних конкурсів у місті Києві» та пов’язаних із ним спроб фактично монополізувати відбір інвестиційних ініціатив через КП «Київське інвестиційне агентство», браку громадського контролю та перекладання відповідальності КМДА на «інвестиційного агента» як господарюючого суб’єкта за стан залучення інвестицій в Києві
- користуючись правом територіальної громади на участь в процесі формування міської політики;
- визнаючи важливість залучення інвестицій та створення робочих місць;
- намагаючись попередити дискредитацію антикорупційних починань міської влади Києва
У зв’язку із зазначеним вище, висловлюємо занепокоєння продовженням існування корупційних ризиків у процесі залучення інвесторів до столиці та намаганнями їх легалізувати шляхом прийняття проекту Положення про проведення інвестиційних конкурсів у місті Києві. Нас як експертів, дивує позиція профільного департаменту КМДА з питань економіки та інвестицій та частини депутатів бюджетної комісії Київради, які попри негативну оцінку проекту Положення про проведення інвестиційних конкурсів у місті Києві з боку Американської торгівельної палати в Україні та громадських експертів, не полишають намагання обмежитися косметичними змінами, а фактично, нічого принципово не змінювати у взаємовідносинах між інвесторами та міською владою.
У зв’язку із цим, звертаємося до Вас з наступними вимогами:
- попередити можливістьДепартаменту економіки та інвестицій КМДА перекладати відповідальність за неналежне виконання чи бездіяльність при виконанні існуючих повноважень на «інвестиційного агента» в особі комунального підприємства «Київське інвестиційне агентство» (КІА);
- усунути «інвестиційного агента» (КП КІА) як посередника із взаємовідносин між Департаментом економіки та інвестицій КМДА та потенційними інвесторами. Фактично КП «Київське інвестиційне агентство» як господарюючий суб’єкт не несе відповідальності за якість наданих робіт та послуг залучених КІА підрядниками та фактично має можливості змістовно втручатися у розробку інвестиційного проекту;
- усунути «інвестиційного агента» як дублера та посередника із взаємовідносин при наданні послуг профільними департаментами КМДА та передбачити звернення інвестора для отримання відповідних висновків та погоджень через відповідний Київський міський дозвільний центр та Центри надання адміністративних послуг до профільних департаментів КМДА (Департаменту економіки та інвестицій, Департаменту земельних ресурсів, Департаменту архітектури та містобудування тощо), які зобов’язані надавати відповідні послуги згідно вимог чинного законодавства для суб’єктів звернення;
- не обмежувати конкуренцію шляхом фактичного отримання «інвестиційним агентом» монопольного права на обслуговування та супроводження інвесторів (пп. 4.5-4.7) шляхом надання їм консультацій з організаційних, юридичних, економічних та інших питань, а також фактичного нав’язування на безальтернативній основі послуг підрядників, які згідно п. 4.16 обирається «інвестиційним агентом» шляхом укладення угоди із третіми особами для підготовки інвестиційного проекту;
- підготувати та оприлюднити чіткі та однозначні вимоги до критеріїв визначення переможців (п.5.25) інвестиційних конкурсів, які б дали змогу усунути можливості для дискреційних повноважень в залежності від того чи іншого конкурсу та учасників. Неприпустимим є посилання в п. 5.25 на «виняткові випадки» оскільки такий підхід може нести вагомі корупційні ризики в рамках процесу з’ясування переможця;
- змінити порядок затвердження персонального складу Комісії із залучення інвесторів (п.2.5) задля забезпечення розподілу влади між виконавчим органом (КМДА) та представницьким органом (Київською міською радою). Пропонується зазначити в п.2.5 що склад Комісії формується за принципом: 1/3 – від депутатів Київської міської ради, 1/3 – від виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та 1/3 від представників експертних громадських організацій та бізнес асоціацій, які мають відповідні компетенції, освіту та обираються на конкурсних засадах шляхом відкритого конкурсу. Персональний склад Комісії затверджується розпорядженням секретаря Київської міської ради за поданням призначених представників від КМДА, обраних представників від Київської міської ради та від громадськості.
- не надавати Комісії із залучення інвесторів права (п. 2.7.) визначати розмір та порядок сплати реєстраційного внеску, розміру інвестиційного внеску та розробити відповідну методику та уніфіковані підходи для різних типів інвестиційних проектів, що має стати невід’ємним додатком до відповідного Положення;
- підвищити публічність та відкритість роботи Комісії із підготовки та проведення інвестиційних конкурсів із залучення інвесторів (ст. 2.11) шляхом чіткого зазначена процедури інформування про календарні плани та засідання комісії, здійснення відео трансляції ії засідань, а також чітко зазначити порядок участі громадськості під час розкриття конкурсних пропозицій та забезпечити оприлюднення протоколів засідань Комісії на сайті КМДА в чітко визначені терміни (не передбачено п.2.12);
- чітко зазначити в п. 6.16 умови надання «дозволу на знесення будинків, будівель споруд тощо, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Києва, якщо така необхідність виникла в процесі реалізації Інвестиційного проекту, надається окремим рішенням Київської міської ради». Зазначити, що такий дозвіл надається в разі, якщо це не суперечить чинній містобудівній документації та функціональному призначенню земельної ділянки або шляхом внесення змін до містобудівної документації у встановленому законом порядку;
- обмежити можливості або чітко визначити допустимі коригування техніко-економічних показників, зазначених в умовах інвестиційного конкурсу, що дасть змогу попередити можливості масового порушення інвесторами умов інвестиційного договору шляхом використання п. 6.12 який зазначає, що «у разі, якщо визначені Інвестором техніко-економічні показники Об'єкта інвестування будуть більшими, ніж орієнтовні техніко-економічні показники, зазначені в Умовах інвестиційного конкурсу, Інвестор звертається до Організатора інвестиційного конкурсу з проханням розглянути питання щодо зміни техніко-економічних показників Об'єкта інвестування на засіданні Комісії».
Звернення ініційоване Фундацією «Відкрите суспільство» та підтримане:
Іван Сікора, директор Фундації «Відкрите суспільство», експерт з питань антикорупційної та бюджетної політики, ініціатор звернення
Леся Шевченко, головний експерт Реанімаційного пакету реформ для Києва, президент Фундації «Відкрите суспільство», член конкурсної комісії з відбору членів Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК)
Наталя Новак, накодний депутат України, від партії "Громадянська позиція"
Максим Гапчук, депутат Київської міської ради, фракція "Самопоміч"
Володимир Бондаренко, депутат Київської міської ради, Голова фракції "Батьківщина"
Василь Гацько, депутат Київської міської ради, Голова партії "Демократичний Альянс"
Роман Михайлов, Київська міська організація політичної панртії "Сила людей"
Оксана Величко, експерт Реанімаційного пакету реформ для Києва
Віктор Глеба, експерт в сфері містобудування та архітектури
Ольга Калініченко, експерт Реанімаційного пакету реформ для Києва
Звернення відкрите для підписання депутатами Київради, громадськими експертами та представниками бізнес асоціацій.
Карфаген корупції в сфері залучення інвестицій до столиці має бути зруйнований!
В разі підтримки просимо надіслати лист на електронну пошту: info@osf.org.ua із зазначенням посади та прізвища, ім’я та контактів.
ДОВІДКОВО: Фундація «Відкрите суспільство» вже 5 років займається аналізом міської політики в столиці. Серед ключових компетенцій організації - бюджетна, земельна та містобудівна, антикорупційна політики на національному та місцевому рівнях.
Серед наших досягнень:
- Регулярний аналіз бюджетної, земельної та містобудівної, антикорупційної політики в Києві;
- Оцінка перших 100 днів команди Віталія Кличка у вересні 2014 року та стану виконання програми міським головою столиці в липні 2015 р.;
- Надання «Дорожньої карти реформ в сфері бюджетної та антикорупційної політики» (червень 2014);
- Ініціювання першого в історії столиці громадського обговорення міського бюджету та активна участь у наданні пропозицій щодо змісту бюджетної політики (2014);
- Зробили внесок у недопущення прийняття нового Генплану Києва 2025 «імені Черновецького» та надавала інформаційно-консультативну підтримку ініціативним групам місцевих жителів, які страждають від незаконних рішень (скандальні забудови на Осокорках, Микільській Слобідці, пр. Науки тощо)
- Робота в рамах ініціативи «Реанімаційний пакет реформ для Києва» та Антикорупційної Ради при міському голові Києва, та робота над розробкою антикорупційної програми для Києва.
Фундація «Відкрите суспільство» брала участь в розробці нової державної антикорупційної програми на 2015-2017 рр. В 2014 року Фундація надала рекомендації щодо індикаторів виконання завдань та заходів державної антикорупційної програми. Пропозиції включали оцінку важливості та значимості корупційних ризиків та практик, а також вимоги до розробки державних цільових програм. Раніше експерти орагнізації брали участь в моніторингу та оцінці державної програми щодо запобігання і протидії корупції на 2011-2015 роки, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів від 28 листопада 2011 року № 1240, а також здійснювали моніторинг антикорупційної політики на регіональному та місцевому рівнях (2013-2014 рр.).
У вересні 2015 р. Президент Фундації "Відкрите суспільство" Леся Шевченко розпорядженням Кабміну офіційно увійшла до складу конкурсної комісії з відбору членів Нац.агентства з питань запобігання корупції (НАЗК).