Аналітика. Парламент. Фракции.

Нульовий варіант: законотворча робота політичних партій після Євромайдану

середа, 26 березня 2014 592
Автор: Стас Соколов
Стрімке переформатування Верховної Ради наприкінці лютого, крах вертикальної структури партії влади і зсув центру ухвалення рішень у державі в парламенті спантеличило депутатів. В умовах народження політичної стабільності та міжнародної кризи, викликаної російською анексією Криму, обіцянки партій зразка 2012 року, по суті, канули в Лєту. У політичних сил є прекрасне "вікно можливостей" для умовного перезавантаження, нульовий варіант на хвилі стрімкого зростання громадянської самосвідомості та патріотичних почуттів. Якщо плани по дострокових парламентських виборах до кінця поточного року будуть реалізовані, партії отримають всі шанси для серйозної модернізації як своїх внутрішніх структур, так і ідеологічної платформи.

Події в Україні за минулі чотири місяці підняли масу соціальних і політичних проблем. Однією з ключових претензій громадян до українського політикуму стала нездатність останнього швидко і ефективно приймати рішення - і небажання брати на себе відповідальність.

Зміна ставлення суспільства до політичних процесів безперечно повинно відобразитись і на політичному полі. Традиційні, чисто "маркетингові" передвиборчі програми і обіцянки повинні піти в минуле - серед українців як ніколи існує сильний запит на чіткий і виразний план дій, який був би позбавлений нарочитості і вигаданих проблем, а також абстрактних картинок майбутнього.

Поки шаблонна проблематика виборчих кампаній - російська/українська мова, ЄС чи Росія, НАТО чи не-НАТО - практично втратила сенс, українські "партократи" можуть сформулювати ефективні пропозиції по перетворенням в державі.

Сама обіцянка реформ в нинішніх умовах вже не має цінності - суспільство вимагає від політиків конкретного плану дій та чіткої стратегії. На малюнки красивої і процвітаючої України в майбутньому подорослівший виборець вже не захоче реагувати, йому потрібно знати не тільки куди йти країні, але і як.

Аналітичний центр Фундація "Відкрите суспільство" вивчив роботу парламентських партій з початку березня, оцінивши, наскільки політичні сили залишаються вірними своїм колишнім обіцянкам або ж готові змінюватися разом із суспільством.

ПР: гра в опозицію

Деморалізована після зради свого "кумира і вождя", втікача екс-президента Віктора Януковича, Партія регіонів залишається найбільшою фракцією і впливовою політсилою. Регіонали запропонували проект закону про парламентську опозицію (№ 4494), який пропонує захищати права меншості у ВР і гарантувати йому ряд посад і контрольні повноваження. Можна іронізувати над поспішністю подібної пропозиції після переходу ПР в опозицію, але так чи інакше Верховна Рада повинна навчитися мирному і цивілізованому співіснуванню влади і меншості в парламенті. У разі прийняття цього закону "меншовики" зможуть претендувати на верховенство в 12 комітетах, серед яких - бюджетний, паливно-енергетичний та регламентний, а також висувати перших заступників у інші Комітети. Парламент ще не пройшов через хвилю заміни голів комітетів, тому регіонали все ще керують в багатьох парламентських комітетах.

Крім того, регіонали запропонували зупиняти зобов'язання по іпотеці при поверненні тіла кредиту (№ 4361), скасувати авансові платежі з податку на прибуток (№ 4374), послабити фіскальний прес і контроль держави за ринком цінних паперів та трансферним ціноутворенням (№4376  та № 4375 ), пом'якшити деякі питання оподаткування (№4385, № 4382, № 4377, № 4386, 4486).

Представники колишньої провладної сили не залишили без уваги і підтримували колишній режим силовиків. Законопроекти № 4395 та 4395-1 пропонують виділяти держдопомогу не тільки громадянам, постраждалим на масових протестах, а й співробітникам правоохоронних органів. Окрім того, регіонали подали законопроект, що дозволяє проводити місцеві референдуми (№4427), що грає на руку тим силам, які розгойдують сепаратизм на сході та півдні країни силам . https://www.youtube.com/channel/UCfPpnAfF429-MlTVIq0yjxQ

Партія регіонів зберігає свій фокус на фінансово-економічно питаннях, по-суті ігноруючи гуманітарну сферу законотворчості. Сьогодні ця політична сила так і не запропонувала  своєму електоратові що-небудь відмінне від банального опонування чинній владі, і цьому доказ, – нещодавній з'їзд ПР та її неготовності до серйозного внутрішнього оновлення.

Мітинги "туристів Путіна" показали, наскільки небезпечною була промосковська риторика регіоналів. Для формулювання нових позицій потрібен час і вольові рішення менеджменту партії. Тим не менш, без глибинного оновлення кадрів і тез Партія регіонів втрачає шанси дорости до зрілої консервативної політсили - і перестати бути представником інтересів одного регіону.

"Батькiвщина": контролюють владу

На "Батьківщині" зараз лежить практично вся тяжкість виконавчої влади - їй підконтрольний Кабмін, в.о. глави держави і парламенту. Завданням біло-сердечних парламентаріїв на даний момент і в першу чергу є успішна координація роботи гілок влади. Плани заявлені амбітні - масштаби обіцяного реформування - безпрецедентні для української влади. Водночас, залишається багато питань до кадрової політики політсили, внутрішнього консенсусу і, само собою, ролі Юлії Тимошенко у впливі на державні процеси.

Геополітична криза підштовхнула нардепів "Батьківщини" до кардинальних ходів. Парламенту запропонували денонсувати відразу ряд міжнародних договорів - про створення СНД (проект № 0074) , про нерозповсюдження ядерної зброї (угода 1968 року, проект № 0076), про перебування Чорноморського флоту РФ на території України (№0077) . Якщо вихід з СНД є, в основному, політичним жестом без серйозних наслідків, то відновлення ядерного статусу України, безсумнівно, спровокує значний міжнародний тиск. Договір щодо ЧФ РФ в нинішніх реаліях втратив значення - вважаючи Крим своїм, Кремль теж заговорив про денонсацію " харківських угод".

Значна частина березневих ініціатив теперішньої партії влади присвячена бюджету і податкам: поверненню обласних і районних фінуправлінь в єдину мережу Мінфіну (№4365), збільшенню фінансування очищення стічних вод (№ 4366), гарантуванню виплат місцевим бюджетам (№4415), введенню щомісячних публічних звітів про виконанні бюджетів виконавцями (№4417) .

З політичних ініціатив "Батьківщини" варто відзначити вже неоригінальну пропозицію заборонити Компартію (№4478), а також не дозволяти чиновникам і нардепам бути ректорами вузів (так, глава МОН Сергій Квіт пішов у Кабмін з посади президента Києво-Могилянської Академії). В "Батьківщині" пропонують також поміняти спосіб обрання місцевої влади - проект № 4344 вимагає від кандидатів у мери набрати більше 50% голосів для перемоги, в іншому випадку - переголосування між лідерами. Таке рішення фактично введе вибори голів населених пунктів "в два тури" - обіцянка УДАРу в парламентській кампанії 2012-го . У партії також задумалися про очищення влади від "пенсіонерів" - проект № 4505 пропонує обмежити вік держслужбовців  до 62 років.

Найбільший резонанс викликав проект про превентивне затримання (№4471). Закон може дозволити заарештовувати громадян, яких підозрюють у підготовці до дій "проти основ національної безпеки України, цивільної безпеки і громадського порядку, проти авторитету органів державної влади, місцевого самоврядування .... та інших злочинів, що підривають цілісність і суверенітет". Мотивація виглядає очевидною - боротьба з новою хвилею провокацій і сепаратизму, проте подібний закон дасть занадто широкі повноваження силовикам. Автори запевняють, що такі заходи будуть тимчасовими, однак, надмірно широкі можливості тлумачення положень документу можуть поставити під загрозу затримання практично будь-якого громадянина України – будь ти просто нелояльна людина або критикуєш владу, або ж реальний провокатор, який працює на дестабілізацію ситуації.

Окремо нардепи з колишньої опозиції подбали про питання анексованого Росією Криму і кримських татар. Проекти № 4433 і № 4434 покликані захистити права кримчан, як корінного народу півострова. Законопроекти, серед іншого, підкреслюють те, що кримські татари є невід'ємною частиною народу України.

Багато з анонсованих Кабміном реформ - скорочення кількості податків, зменшення тиску на бізнес, боротьба з монополіями – вже звучали в передвиборчій програмі "Батьківщини" 2012 року. Крім того, ця політсила обіцяла ліквідувати податкову міліцію – поки що вони тільки знову розлучили податкову і митницю, розформувавши Мінзборів. Для реалізації інших тез, зокрема підвищення соцвиплат і масштабних інфраструктурних проектів, зараз, очевидно, не час. Створення Антикорупційного бюро та проведення люстрації також затягується.

УДАР: незадоволені союзники

УДАР Віталія Кличка не захотів увійти в уряд, проте активно працював над законопроектами, зокрема податковими та правовими. Проект № 4291-2 пропонує вдосконалити механізм оцінки доходу від продажу рухомого та нерухомого майна (замість  оціночної " вартості буде використовуватися "ринкова", яка визначатиметься відповідно до схваленого урядом порядку), проект №4384 говорить про публікацію інформації про відшкодування ПДВ. Законопроект № 4339 пропонує ввести трирічний мораторій на штрафи для новостворених платників податків, а також "учасників Революції Гідності", які затримали виплати в грудні 2013 - лютому 2014 року.

Подбали соратники екс-боксера і про питання судової гілки влади. Законопроект № 4378-4 (спільно зі "Свободою") пропонує організувати піврічну перевірку суддів для "відновлення довіри до судової системи". № 2203-1 описує розширення повноважень ВСУ та ряд правок до процесуальних кодексів України для "забезпечення єдності правової практики" . У документі під номером 4444 ударівці пропонують ліквідувати процесуальне керівництво прокурора при досудовому розслідуванні і розширити повноваження керівника органу досудового розслідування. Крім того, в проекті № 4429 представник УДАРу запропонував Вищій раді юстиції приймати рішення не більшістю від конституційного складу, а простою більшістю з числа присутніх - нібито для спрощення звільнення суддів, викритих у корупції.

В законодавчих ініціативах УДАРу ще з лютого не вимальовувалась чітка картина пропозицій Кличко- кандидат в Президенти. Зараз у спортсмена-політика є хороші шанси проявити себе в парламенті, в тому числі коректуючи заявлені Кабміном реформи з майданчика Верховної Ради. Можливо, інтелектуальні зусилля альянсу спрямовані вже на підготовку парламентської передвиборної кампанії - а значить, і нових обіцянок.

Компартія: втратили орбіту

Комуністи, що втратили статус провладного сателіта, не ризикують відновлювати опозиційні проєвропейському уряду - москвофільські гасла, лише стали співавторами ударівців в одному політико-правовому законопроекті. Документ № 4460 покликаний дещо розширити права взятих під варту громадян.

Як і раніше, послідовники Леніна не можуть похвалитися законодавчої активністю. Зате вони стабільно грали на руку владі. Повалення політичного патрона, а також втечу нібито "наглядача" за КПУ колишнього віце-спікера Ігоря Калетника змусило комуністів зайняти вичікувальну позицію. Лідер Петро Симоненко навіть не став роздмухувати скандалу через вторгнення самооборони Майдану в його особняк. Найімовірніше, комуністи будуть слідувати протореним шляхом: дочекаються остаточного розділу сфер впливу в новій владі і будуть торгуватися за політичну ренту в обмін на підтримку непопулярних ініціатив.

"Свобода": національні екологи

"Свобода" активно готувала законопроекти на хвилі Євромайдану і подальшого аншлюсу Криму Російською Федерацією. Документ № 0075  пропонує денонсувати угоду про дружбу, співпрацю і партнерство з РФ , проект № 4445 - повністю амністувати ще близько півсотні "політичних" в'язнів . № 4487 присвячений Національній гвардії - націоналісти запропонували вивести її з-під керівництва МВС під контроль Президента і Верховної Ради (кадрова політика та діяльність), відмовившись від фіксованого числа членів НГ.

Відразу два законопроекти правих зачіпають питання "матеріально-фінансовго забезпечення обороноздатності держави" - № 4491, зокрема, пропонує дозволити витрачати на ці цілі кошти місцевих бюджетів, неурядових організацій, а також фіз-та юросіб. № 4492 - може додати до переліку декларованих витрат, відповідно, до Податкового кодексу добровільну передачу коштів або майна на користь української армії.

Здивували свободівці кількістю "екологічних" пропозицій - втім, саме член ВО керує профільним відомством в тимчасовому Кабміні. Законопроект № 4342  пропонує вдвічі збільшити частину екологічного податку, яка залишається в місцевих бюджетах. № 4436 - уточнити положення Земельного і Лісового кодексів про охоронні зонах ліній електропередач. Ще один документ - № 4338, - пропонує ліквідувати територіальні відділення Мінприроди та передати їх повноваження місцевим держадміністраціям.

Також націоналісти не забули про одну з популярних обіцянок - ліквідацію привілеїв для "правлячого класу". Законопроект № 4439 має обмежити права нардепів на службове житло. Зокрема, для його отримання потрібно бути зареєстрованим мінімум в 50 км від столиці. Крім того, списки проживаючих в таких квартирах нардепів буде щоквартально публікуватися, а саме житло по закінченню строку дії мандату необхідно звільнити.

Час партійних реформ

Звичайно, аналізуючи роботу парламенту в перші тижні після втечі екс-президента Януковича, необхідно враховувати складну зовнішньополітичну ситуацію. Крім того, нинішні провладні сили грішили відсутністю координації і млявими внутрішніми чварами ще під час Євромайдану.

У підсумку, перший місяць роботи переформатованої Верховної Ради (лютий 2014) показав внутрішню поразку партій перед хворобою власного популізму. Активно критикуючи режим Партії регіонів, тодішні опозиціонери не напрацювали комплексний проект ефективної політичної альтернативи. Тому як парламент, так і уряд поспішно хапаються за точкове рішення проблем - готових проектів для оновлення законодавства попросту не виявилося. Водночас Верховній Раді доводиться працювати в небувалому нині темпі - анексія Криму, ризик війни з Росією, нагальні переговори про західні кредити змушують депутатів згадати про своєї основної задачі.

Логічно, що як і сьогоднішнім "більшовикам" , так і "меншовикам" слід нарешті винести урок: перебування в опозиції - не тільки шанс критикувати владу, але й час для підготовки "домашнього завдання" - плану дій при отриманні повноважень.

Парадоксально, але в свій час керовані Януковичем регіонали показали відмінний приклад швидкої побудови ефективної владної вертикалі - правда, вона була корисна для корупції та авторитаризму, що втілилися в "сім’ї".

Колишнім опозиціонерам все ще не дістає досвіду командної гри - на благо країни, а не особистого збагачення. Після Євромайдана українці вже не зможуть не стежити пильно за владою - і залишається сподіватися, що на прийдешніх виборах вони зроблять правильні висновки.

Матеріал підготовлено на основі результатів моніторингу законопроектів парламентських політичних сил, що здійснюють експерти Фундації "Відкрите суспільство" www.osf.org.ua за кошти Національного Фонду Підтримки Демократії, США (NED).