Аналітика. Парламент. Фракции.

Верховна Рада в липні: боротьба із зовнішніми і внутрішніми ворогами

вівторок, 05 серпня 2014 494
Автор: Стас Соколов
Парламентський липень минув не тільки під уже звичним знаком АТО, але і в тіні міжнародної трагедії - загибелі майже 300 пасажирів рейсу МН17 Малайзійських авіаліній.
Кінець місяця відзначився яскравим демаршем прем'єра Арсенія Яценюка, який спробував подати у відставку через відсутність підтримки його законопроектів у парламенті. Юридично його заяву і призначення "т.в.о." Володимира Гройсмана виглядає абсурдно. Однак, галас піднявся значний - і вже через тиждень, в останній день липня депутати відмовилися звільняти Яценюка і слухняно голосували за законопроекти. 
 
25 липня в Раді формально розпалася коаліція - отже, зацокав лічильник по можливому розпуску парламенту. До Дня незалежності у глави держави буде легальний привід відправити на перевибори 450 нинішніх депутатів, які показали свій рівень ефективності та готовності працювати на благо України. 
 
Підсумки роботи коаліції ми підведемо в нашому піврічному звіті по роботі ВР, тому в липневому звіті пропонуємо сфокусуватися на законопроектах, які практично не чутні в медійному полі і не знайомі більшості обивателів.
 

Читати додатково:

Верховна Рада в червні: коктейль з нового президента і АТО

Верховна Рада у травні: зворотний відлік до виборів Президента України

Матеріал підготовлено на основі результатів моніторингу законопроектів парламентських політичних сил, що здійснюють експерти Фундації «Відкрите суспільство» в рамках проекту National Endowment for Democracy, CША.
 
Важливе 
 
Запропонований главою держави проект конституційної реформи не викликав очікуваного ентузіазму - Батьківщина, Свобода і залишки ПР їх розкритикували і відмовилися підтримувати. Політсила Арсенія Яценюка та Юлії Тимошенко пообіцяла подати свою альтернативу, яка повинна торкнутися децентралізації і прокуратури. Націоналістам не сподобалося пропозицію глави держави про спецстатус російської - і інших місцевих мов, а також схема розподілу повноважень між гілками влади. Олег Тягнибок також заявив про розробку свого варіанту нової Конституції.
 
Громадськість також не надто оптимістично сприйняла ідеї Президента. Серед іншого багато вказано на непрозорість підготовки нового проекту реформи Основного закону, а також нехарактерні для парламентсько-президентської республіки повноваження глави державності. Зокрема, аналітики вказали на президентстких представників на місцях - посада, яка може значно зміцнити вертикаль влади Банкової. 
 
Конституціоналіст Харківської правозахисної групи Всеволод Речицький у своїх висновках зазначив, що запропонована Порошенко реформа значно посилить президентську владу: "Можна стверджувати, що за проектом конституційних змін від Петра Порошенка президент постає перед українським суспільством не стільки в якості політичного авторитету і лідера нації, скільки в якості її вищого воєначальника, силовика, сучасного гетьмана. Але якщо все це виглядає саме таким чином, то в чому тоді проявляється громадянська складова президентського конституційного проекту?"
 
Паралельно парламент відмовився змінити 5-річний термін обрання суддів на безстроковий - за це ратували члени ПР, Економічного розвитку і групи За мир і стабільність. Документ підтримали лише 111 депутатів. 
 
Парламентарії нарешті прийняли новий закон про вищу освіту, з муками розроблений робочою групою під керівництвом ректора Київського політеху Михайла Згуровського. Реформа розширить автономію вузів і посилить повноваження студентських органів. Серед іншого, за погодженням зі студентами будуть відраховувати і відновлювати студентів, призначати заступника декана і замректора по співробітництву зі студентами. Також було закріплено викладання українською - одна або кілька дисциплін можуть читатися на інших мовах, якщо гарантується знання предмета українською мовою.
 
Сліди Сім'ї 
 
У липні у Верховній Раді офіційно сформувалася парламентська група "За мир і стабільність" з 34 депутатів. Згідно з інформацією багатьох ЗМІ, екс-регіонали, комуністи і деякі мажоритарники стануть парламентським лобі одіозної Сім'ї - побіжного Віктора Януковича, його віце-прем'єра Сергія Арбузова та голови Мінсборов Олександра Клименко. Спонсором групи нібито став побіжний харківський мільярдер Сергій Курченко. Очолив групу імені стабільності колишній регіоанл Віталій Грушевський. 
 
Однією з перших, хто покинула ПР, нині позафракційна Інна Богословська заявила в ефірі одного з телеканалів: "Це дуже соромітна і гірка правда. Дійсно, за покупку, за дуже великі гроші формується група, орієнтована на Кремль. Фінансовим менеджером є Курченко". 
 
Ні дня без АТО 
 
Депутати підтримали проект Олега Ляшко про звільнення від сплати всіх податків і ввізного мита бронежилетів і шоломів для бійців АТО. "Мене не цікавлять лобістські речі - тушки, надра, металобрухт і вся інша мішура, на якій багато колег заробляють мільярди. Тому вони вважають себе дуже розумними людьми. За їхніми мірками я точно виглядаю дурнем, але мені все одно, бо я отримую задоволення від того, що допомагаю людям", - написав у своєму фейсбуці бронзовий призер президентських перегонів. Його грубувата і пряма риторика приносить свої плоди - Радикальна партія входить в число фаворитів потенційних парламентських перевиборів нарівні з Батьківщиною, УДАРом і президентської Солідарністю.
 
Комітет з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту і туризму вивчив питання про захист прав дітей в зоні АТО. Парламентарії зазначили, що Мінсоцполітики "рапортує про евакуацію більше тисячі дітей із зони військових дій і збройних конфліктів, тоді як у Донецькій і Луганській областях проживає близько мільйона дітей". Депутати визнали, що влада не приділяє достатньо уваги евакуації дітей під опікою і піклуванням. Як повідомляється на сайті ВР, члени Комітету зазначили, що "розміщення дітей, евакуйованих із зони військових дій і збройних конфліктів, на мирній території серйозно гальмує наявність великої заборгованості Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності перед санаторно-курортними та дитячими оздоровчими установами за послуги, надані в першому півріччі 2014 року". Свою занепокоєність захистом прав дітей депутати висловили в дорученні Кабміну по розробці документів про порядок вивозу дітей із зони АТО, їх оздоровлення і розміщення. 
 
Нардепи від УДАРу Оксана Продан та Ірина Геращенко розробили два законопроекти, які тимчасово звільнять фізосіб і підприємців в зоні АТО від виплати податків, відсотків по кредитах і нарахування пені за послуги ЖКГ. "Законопроекти покликані вирішити проблему величезної кількості людей, які опинилися в дуже скрутному матеріальному становищі через агресії іншої держави і не можуть з об'єктивних причин виконати свої зобов'язання. Задача центральної влади, уряду і парламенту - простягнути руку допомоги всім, хто знаходиться в зоні АТО, і слідом за відновленням Слов'янська і Краматорська вирішити правову колізію, дати можливість їм через деякий час повернутися до нормального життя", - описала ідею Продан. Документ покликаний звільнити перерахованих осіб від своїх обов'язків на період з 14 квітня, коли був підписаний Указ Президента України про проведення АТО, до дня офіційного кінця антитерористичної операції.
 
Народні депутати Іван Фурсін та Віктор Пилипишин (Суверенна європейська Україна) запропонували реструктуризувати борги громадян, мобілізованих в армію, Нацгвардію та інші збройні формування, які беруть участь в АТО. 
Згідно з документом, будь-який банк після письмової заяви позичальника повинен провести реструктуризацію зобов'язань по кредиту. "Реструктуризація зобов'язань за кредитом здійснюється шляхом внесення змін до договору, які передбачають: 
1) відстрочку з погашення основної суми кредиту та / або відсотків на період мобілізації позичальника; 
2) скасування штрафних санкцій по кредиту, які були нараховані за прострочення сплати обов'язкових платежів по кредиту в період між мобілізацією громадянина України та реструктуризацією кредиту; 
3) обмеження розміру штрафних санкцій (з урахуванням штрафів, пені, неустойки та інших зборів, установлених відповідними договорами) після реструктуризації кредиту, рівнем подвійної облікової ставки Національного банку України ", запропонували парламентарії. 
 
Народний депутат Сергій Міщенко (позафракційний) подав раціональний проект про те, що в першу чергу на військову службу під час мобілізації призиваються військовослужбовці та працівники Національної гвардії, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби, Збройних Сил України та інших утворених відповідно до закону військових формувань, Міністерства внутрішніх справ України та інших правоохоронних органів. У ще одному документі Міщенко встановлюється, що "у разі призову на військову службу під час мобілізації осіб, які не мають досвіду військової служби, спеціальна військова підготовка таких осіб для участі в антитерористичній операції (до відправки в зону АТО) повинна становити не менше 4 місяців". 
 
Його колега з Батьківщини Олександр Бригинець заявив, що неможливість закликати на військову службу під час мобілізації нардепів є "несправедливим і порушує право депутатів захищати свою Батьківщину". "Заборона мобілізувати депутатів Верховної Ради України викликає антипатію і негативне ставлення громадян до народних обранців", - підкреслив він, запропонувавши мобілізувати нардепів в зону АТО. У той же час Олег Ляшко, успішно робить піар на поїздках в зону операції, що не чекав законодавчого на те дозволу.
 
Колишній популізм 
 
Нардеп від УДАРу Сергій Каплін вирішив заборонити походи своїх колег по підземних переходах парламенту. "Прийняття проекту постанови дозволить налагодити діалог між народними депутатами і громадськістю з приводу прийняття надважливих законопроектів", - наголошується в пояснювальній записці до документа. 
 
Нардепи з ПР Тетяна Бахтєєва і Ганна Герман вирішили заборонити продавати пиво та інший алкоголь вночі, а також особам до 21 року. Паралельно під схожими приводами - ратованіе за мораль і традиційні цінності - в сусідній державі остаточно згортають свободу слова і мирних зібрань. 
 
Регіоналка Ірина Бережна внесла законопроект "Про компенсацію майнової шкоди, заподіяної під час проведення антитерористичної операції в Донецькій і Луганській областях". Згідно з ним влада повинна компенсувати громадянам вартість ремонту нерухомого чи рухомого майна, в разі їх пошкодження під час проведення АТО. Варто вказати, що в середині липня прем'єр Яценюк вже поскаржився на депутатів, які штампують закони, на виконання яких немає грошей в бюджеті. 
 
Олександр Мирний, Ігор Мірошниченко та Едуард Леонов (всі з Свободи) пропонують створити на основі закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" єдиний системний Пенсійний кодекс. Він повинен зберегти наявні соцстандарти і гарантії пенсійного забезпечення громадян. Свободівці вирішили скасувати через "несправедливості і дискримінації" підвищення пенсійного віку і мінімального стажу, потрібного для призначення пенсії. Документом так же повинен скасувати "надлишкових пільги" нардепам та суддям. 
 
Той же склад націоналістів, крім Леонова, вирішили зобов'язати видавати друковані ЗМІ тільки українською. "Друковані засоби масової інформації в Україні можуть видаватися на інших мовах. При цьому тираж видання державною мовою має бути не менше сукупного тиражу видання на інших мовах ", - свідчить текст законопроекту. 
 
Микола Катеринчук (Батьківщина) задумав утворити в складі Кабміну Міністерство з питань Криму і тимчасових переселенців. З одного боку, це здоровий крок по об'єднанню зусиль десятка відомств, які займаються питаннями переселенців і гуманітарною політикою по Криму. З іншого - є ризик, що ця міра не стане ефективною для вирішення соціальних питань, створивши ще один загін чиновників, які перетворять розробку політик в нескінченну тяганину розробки і затвердження документів.
 
Зима без газу 
 
При відвідуванні Арсенієм Яценюком Кабміну, парламентарії після довгих умовлянь і не з першої спроби прийняли в першому читанні законопроект "Про особливий періоді в паливно-енергетичному комплексі", - де-факто ПП в сфері ПЕК. В законопроекті пояснюється, що "особливий період в паливно-енергетичному комплексі - це період функціонування ПЕК в умовах обмеження та / або припинення поставок енергоносіїв на територію України, а також в інших випадках, визначених законом". Документ передбачає, що при такому режимі безпосереднє керівництво і контроль над трубопровідним транспортом забезпечується Міністерством енергетики та вугільної промисловості. Підприємства і організації галузі повинні виконувати команди властей незалежно від раніше укладених договорів. Такі формулювання дозволяють КСУ зобов'язати приватні компанії продавати газ і тепло українцям за названими урядом цінами.
 
Крім того, ВР в першому читанні схвалила реформу управління ГТС України, яка покликана зняти бар'єри на оренду або концесію українських газопроводів. У Кабміні наголосили, що документ націлений на європейських і американських інвесторів - російський бізнес не допустять до ГТС. Паралельно влада вживає заходів для того, щоб прожити зиму без поставок газу з РФ - максимально економити і закачувати європейський газ у сховища.
 
Автор популістських пропозицій про заборону на в'їзд в Україну російських поп-виконавців та про зміну тексту гімну України Олег Ляшко взявся і за сепаратистів. Він заявив, що "колоради на місцевих виборах будуть намагатися взяти якомога більше місць у радах різних рівнів. Це не менша загроза для України, ніж той кошмар, який відбувається на Сході України зараз. Адже Крим був окупований так швидко в тому числі і завдяки тому, що Верховна Рада АРК підтримала загарбників ". Його співавторами в проекті закону про "десепаратізаціі" стали Олег Тягнибок (Свобода), Сергій Соболєв (Батьківщина), Ігор Єремєєв (Суверенна європейська Україна) і Валерій Карпунцов (УДАР). 
 
Документ покликаний ввести заборону терміном до 10 років на право бути обраним до рад усіх рівнів і працювати в органах державної влади, правоохоронних органах, ВУЗах та ЗМІ для сепаратистів. Тим не менш, документ дає неоднозначну схему визначення "сепаратистів", хоча визначення самого поняття виписано достатньо чітко: "Cепаратізм - діяльність, спрямована на відділення частини території України за етнічними, мовними, релігійними мотивами для створення нової держави, наділеного політичною самостійністю або широкою автономією "
 
Своєрідної люстрації депутати пропонують піддати таких осіб: 
1) підозрювані або обвинувачені у скоєнні в період з 22 лютого 2014 дій, які містять ознаки кримінальних злочинів, передбачених статтями Кримінального кодексу України <...> за умови, що ці дії пов'язані з участю в сепаратистської діяльності або в масових акціях сепаратистського спрямування після 22 лютого 2014; 
2) особи, які вчинили дії, які можуть містити ознаки кримінальних злочинів, за умови, що ці дії пов'язані з участю в сепаратистської діяльності або в масових акціях сепаратистського спрямування; 
3) особи, які були учасниками масових акцій громадянського протистояння сепаратистського толку і вчинили в період з 22 лютого 2014 адміністративні правопорушення, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення, за умови, що ці правопорушення пов'язані з масовими акціями громадянського протистояння сепаратистського спрямування та ін. 
 
Відзначимо, що 58-та стаття Конституції вказує на відсутність зворотної сили у законів, тоді як 62-я - на презумпцію невинуватості. З цієї точки зору популярний проект про "десепаратізаціі" є юридично вельми сумнівним. Крім того, 76-та стаття Основного закону і без того не дозволяє обиратися в ВР судимою за умисні злочини, а відповідний закон вводить аналогічну норму для мерів і місцевих рад.
 
Боротьба з корупцією 
 
Кабінет Арсенія Яценюка подав у ВР проект "Про основи державної антикорупційної політики в Україні. Антикорупційна стратегія на 2014 - 2017 роки". Документ серед іншого включає: 
1) створення спеціального уповноваженого органу з попередження корупції, а так же з питань виявлення та розслідування корупційних злочинів; 
2) законодавче ухвалення рекомендацій Групи держав проти корупції (GRECO) в частині встановлення обмежень і забезпечення прозорості та підзвітності фінансування політичних партій та виборчих кампаній, в тому числі в частині уніфікації регулювання фінансування виборчих кампаній, введення прямого державного фінансування діяльності політичних партій; 
3) гарантується прийняття законодавчого визначення правових основ лобіювання; 
4) проголошується необхідність введення ефективних механізмів виявлення та запобігання конфлікту інтересів, а також декларування майна, доходів, витрат і зобов'язань фінансового характеру державних службовців (в т.ч. подання декларацій в режимі реального часу і введення відкритої єдиної електронної бази даних декларацій); 
5) заявляється про необхідність прийняти закон про захист осіб, які повідомляють про корупційні правопорушення (викривачів); 
6) йдеться про необхідність переглянути закон "Про здійснення державних закупівель" з урахуванням практики його застосування; 
7) обіцяється, з урахуванням висновків Європейської комісії «За демократію через право» (Венеціанської комісії), внести зміни до Конституції і законів України, спрямовані на реформування судоустрою та статусу суддів на основі європейських стандартів, передбачивши, зокрема: зменшення обсягу суддівського імунітету, визначення особливостей проведення спеціальної перевірки кандидатів на посаду судді та ін. 
8) наголошується на необхідності обмеження повноважень прокуратури сферою кримінальної юстиції та реформування органів внутрішніх справ, передбачивши, зокрема, ліквідацію найбільш корумпованих підрозділів міліції і створення місцевої міліції (поліції); 
10) пропонується створити інститут бізнес-омбудсмена, який буде представляти інтереси бізнесу в Кабміні та інше. 
 
Крім того, більше десяти нардепів з різних фракцій подали законопроект про "чистку влади". Стартувавши з ідеї про використання поліграфа для перевірки на корупційність, документ розширився до глибинної перевірки кандидатів в чиновники. Згідно з текстом проекту, перевірку навряд чи пройдуть чиновники епохи Віктора Януковича, а також члени КПРС, співробітники та пособники КДБ СРСР.
 
Матеріал підготовлено на основі результатів моніторингу законопроектів парламентських політичних сил, що здійснюють експерти Фундації "Відкрите суспільство" www.osf.org.ua за кошти Національного Фонду Підтримки Демократії, США (NED).