Аналітика. Парламент. Статті.

7 спокус політичної корупції

четвер, 11 серпня 2016 1165
Які є 7 спокус або ризиків політичної корупції та що потрібно робити народному депутату аби їх уникати? Як депутату парламенту лобіювати кошти державного бюджету для вирішення місцевих проблем без ризиків політичної корупції? Чи може народний депутат зробити внесок у вирішення місцевих проблем та не піддатися спокусі політичної корупції? Відповіді на ці та багато інших питань можна отримати у інноваційній методиці, підготовленій Фундацією «Відкрите суспільство».

В Україні часта практика, коли депутат “вибиває” гроші для свого округу під окремі проекти, таким чином фактично “купуючи” лояльність округу. Чи є ці проекти справді пріоритетними, масштабними, гострими та важливими для виборців округу – велике питання. Проблема в тому, що бюджетні гроші через це витрачаються неефективно, а платою за такі гроші із державного бюджету часто є ризики політичної корупції, з якими стикається народний депутат», - вважає Сергій Панцир.

В рамках методики Фундації «Відкрите суспільство» виділено 7 ризиків політичної корупції:

  1. Завищення вартості вирішення проблеми задля подальшого лобіювання «своїх» підрядників, які не забувають «подякувати»  через «відкат».
  2. Конфлікт інтересів, що полягає у пов’язаності об’єкту лобіювання, що виступає інструментом вирішення проблеми, із підприємницькою діяльністю депутата або пов’язаних із ним осіб, як бізнес партнерів, родичів чи спонсорів його передвиборчої кампанії.
  3. Тіньове або непрозоре лобіювання («поставити перед фактом»). Полягає у тому, що виборців ставлять перед фактом, що гроші на об’єкт, що розглядається як інструмент вирішення проблеми з’являються завдяки діяльності народного депутата. У такій ситуації виборці стоять перед фактом – «вдалося знайти гроші на такий то об’єкт, що дасть змогу і далі обґрунтування». Чи є цей об’єкт пріоритетним у суспільному порядку денному та чи справді немає інших альтернатив вирішення проблеми в таких випадках не обговорюються. Отже, ситуації коли виборцям пропонується вирішити проблему через фінансування певного об’єкту, який до цього не було включено до суспільного порядку денного та саме таке вирішення проблеми не обговорювалося із виборцями в рамках публічних консультацій, оцінюється як ознака політичної корупції.
  4. Практика лобіювання, що пов’язана із «тушкуванням», тобто переходом із однієї фракції в іншу задля отримання фінансування на об’єкти, які знаходяться на території виборчого округу. Фактично така поведінка народного депутата може вести до політичні кризи заради вирішення локальних проблем виборців округу.
  5. Практика лобіювання без «тушкування». Полягає у фіксуванні факту «правильного» голосування попри рішення фракції  та обіцянок виборцям задля отримання в подальшому фінансування на об’єкти, які знаходяться на території виборчого округу.
  6. Маніпулювання внеском у вирішення проблеми.  Полягає у фіксуванні присвоєння чужого внеску (наприклад, уряду, ОДА або органів місцевого самоврядування) у вирішення проблеми в рамках передвиборчої кампанії або звітів про діяльність  народного депутата, фіксування відсутності включення проблеми до порядку денного народного депутата на підставі аналізу передвиборчої програми та звітів про його діяльність.
  7. Ігнорування та бездіяльність щодо проблем, які є в суспільному порядку денному. Полягає у ігноруванні та не вжиття заходів в рамках повноважень народного депутата щодо вирішення проблем, які є у суспільному порядку денному. Причини ігнорування проблеми часто мають корупційну природу (досягнення домовленості про невтручання) або пов’язані із некомпетентністю народного депутата та його помічників. 

Оцінювання ризиків політичної корупції здійснюється на підставі обраних проблем та об’єктів, що увійшли до суспільного порядку денного.

Публічність формування порядку денного народного депутата та громадський контроль за його діяльністю – шлях до лобіювання вирішення проблем округу без ризиків політичної корупції. Такий висновок можна зробити після ознайомлення із методикою оцінки внеску народного депутата у вирішення місцевих проблем та ризиків політичної корупції, що розроблена та презентована Фундацією «Відкрите суспільство» у 8 містах України.

Зараз у 8  «модельних» виборчих округах, розпочинає роботу громадське партнерство Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції». Метою партнерства стане посилення спроможності представників інститутів громадянського суспільства у формуванні порядку денного народного депутата, оцінювати внесок народних депутатів України у вирішення проблем на місцевому рівні та здійснювати громадський контроль за ризиками політичної корупції в діяльності народних депутатів України. Приєднатися до Партнерства можна шляхом підписання Меморандуму. Також вже зараз можна долучитися до формування проблем та об’єктів суспільного порядку денного для народного депутата, що представляє виборців вашого округу у парламенті.

Експерти Фундації «Відкрите суспільство» переконанні, що те «ЯК» здійснюється лобіювання має значення. Як з точки зору репутації народного депутата, так і з погляду довіри до нього. Це той випадок, коли деталі мають значення. Наша методика може попередити повторення практик минулих років, коли левова частка субвенції із державного бюджету виділялась на «підгодовування» виборчих округів тільки депутатів-регіоналів.

«Впевнений, що разом ми зможемо зробити вагомий внесок в попередженні ризиків політичної корупції та зробити народних депутатів більш ефективними та результативними у лобіюванні  вирішення місцевих проблем», переконаний керівник проекту Іван Сікора.

Більше про проблеми  та об’єкти, які можуть бути включені до суспільного порядку денного у виборчому окрузі №19 (м. Володимир-Волинський, Нововолинськ, Любомль та Іваничі) тут.

Більше про те, як буде здійснюватися оцінка внеску народного депутата у вирішення проблем суспільного порядку денного, а також про:

- важливість відповідності порядку денного народного депутата та суспільного порядку денного,

- важливість готовності народного депутата до консультацій із виборцями щодо включення проблем та питань, які є у суспільному порядку денному до його порядку денного

- Партнерство «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» та МЕМОРАНДУМ про його створення

 А також про всі складові методики оцінки внеску народного депутата у вирішення проблем виборців читайте тут. 

*****

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу», що виконуєтьсяФундацією "Відкрите суспільствов рамках Програми USAID  «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво» за фінансової підтримки Фонду Східна Європа.

Метою проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу» є підвищення доброчесності, прозорості та підзвітності депутатів парламенту перед виборцями щодо інформування про лобіювання ними виділення коштів для їхніх виборчих округів.

Проект також покликаний налагодити ефективну взаємодію із громадянським суспільством та іншими заінтересованими сторонами на виборчих округах із народними депутатами, які їх представляють або закріпленні за виборчими округами. Така взаємодія можлива на умовах делегування народному депутату повноважень вирішувати ті місцеві проблеми, які можуть бути вирішені тільки на національному рівні.

Більше про тренінги у 8 модельних виборчих округах, які відбулися в червні-липні 2016 року на сайті Фундації «Відкрите суспільство» у розділі «ПОДІЇ».

Контактна інформація:

сайт Фундації «Відкрите суспільство»: www.osf.org.ua

Електронна адреса: info@osf.org.ua.

Контактний телефон організаторів:  +38044-425-77-09

Фейсбук сторінка Фундації «Відкрите суспільство»: https://www.facebook.com/OSF.UA

Фейсбук сторінка тренінгу: https://www.facebook.com/events/1092429814152847

Про Фундацію «Відкрите суспільство»:

Місія Фундації – просування цінностей відкритого суспільства через вплив на формування порядку денного публічної політики і фінансів.

Майже 15 років експерти Фундації «Відкрите суспільство»  здійснюють моніторинг та аналіз роботи Верховної ради України на предмет виконання передвиборчих обіцянок політичними силами, що представлені в парламенті. Більше за посиланням. Ми прагнемо щоб виборці були проінформованими про діяльності політичних сил, які вони підтримали на виборах. Також у фокусі уваги Фундації «Відкрите суспільство» є бюджетна та антикорупційна політика.

Основний пріоритет у сфері бюджетної політики є  місцеві бюджети. Більше 5 років ми здійснюємо моніторинг та оцінювання бюджету м. Києва, міських цільових програм та зараз здійснюємо методологічно-експертний та консультативний супровід та є співкоординаторами громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!». Учасники партнерства здійснювали оцінювання  17 місцевих бюджетів з точки зору дотримання критеріїв  прозорості, участі та доброчесності на основі методики розробленої Фундацією «Відкрите суспільство».

Основний пріоритет у сфері антикорупційної політики є  антикорупційна політика та програми. Експерти організації брали участь у моніторингу та оцінювання державної антикорупційної програми, обласної та міської антикорупційної політики. Також експерти Фундації «Відкрите суспільство» брали активну участь у розробці державної антикорупційної програми на 2015-2017 рр. та рамкової антикорупційної програми для м. Києва у 2015-2016 рр. Напрацювання Фундації «Відкрите суспільство» лягли в основу численних рекомендацій та відкритих звернень спрямованих на попередження корупційних ризиків (наприклад, у положенні щодо проведення інвестиційних конкурсів в м. Києві), відміни рішень, які прийнятті і порушеннями вимог чинного законодавства та містять корупційні ризики (наприклад, будівництво на Микільській Слобідці в Києві, зонінг центральної частини Києва) та проектів нормативно-правових актів (законопроект щодо консультацій із громадянами, цільові програми в м. Києві тощо).

Більше про Фундацію «Відкрите суспільство» на сайті: www.osf.org.ua