Фундація. Наші новини.

Фундація "Відкрите суспільство" ініціювала Відкрите звернення до міського голови Києва В.Кличка щодо бюджету Києва-2015

понеділок, 12 січня 2015 838
Фундація "Відкрите суспільство" ініціювала Відкрите звернення до міського голови Києва В.Кличка щодо відсутності реагування на значимі корупційні практики, що ведуть до суттєвого зменшення доходів міського бюджету Києва на 2015 рік та продовження практики непублічного прийняття міського бюджету.

Звернення підтримала група Реанімаційного пакету реформ (РПР-Київ) та зараз на розгляді у платформи РПР.

Текст Відкритого звернення для друку завантажити тут

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ 

до міського голови В.Кличка щодо відсутності  реагування на значимі корупційні практики,

що ведуть до суттєвого зменшення доходів міського бюджету Києва на 2015 рік

та продовження практики непублічного прийняття міського бюджету

 

Фундація «Відкрите суспільство» та нижчезазначені підписанти

  • користуючись правом територіальної громади на участь в бюджетному процесі
  • прагнучи забезпечити дієвий громадський контроль за виконанням та формуванням бюджету Києва
  • зважаючи на необхідність попередження втрат доходів бюджету через неефективну та не результативну бюджетну політику
  • визнаючи важливість формування реалістичних показників доходів міського бюджету та оптимізації витратної частини бюджету
  • вважаючи за необхідне протидіяти численним корупційним ризикам та практикам  в роботі комунальних підприємств та бюджетних організацій
  • усвідомлюючи необхідність співпраці влади та громадськості при формуванні та реалізації бюджетної політики на місцевому рівні

 висловлюють занепокоєння:  

 -  відсутністю станом на 11.01.2015р. у відкритому доступі проекту міського бюджету, що не дає підстави для його аналізу та обговорення з боку громадськості; 

-  обмеженням доступу до відкритої інформації про міський бюджет на 2015 рік лише інформацією про потребами в коштах загального фонду бюджету Києва на 2015 рік головних розпорядників бюджетних коштів та інформацію про прогнози надходжень спеціального фонду міського бюджету, що було оприлюднено в кінці жовтня 2014 року при тому, що спеціальний фонд бюджету складає лише 10% від міського бюджету;

-  продовженням практики ігнорування значимих корупційних ризиків та практик в земельній та містобудівній сферах, що ведуть до мільярдних втрат міського бюджету через домінуючу практику відсутності надходжень коштів до міського бюджету від земельних ділянок де побудовані житлові будинки, мінімальні ставки оподаткування земельних ділянок під житлову забудову (по ставці 0,1% порівняно із ставками від 3 до 12% для інших видів земель), що має тенденцію до геометричного зростання за рахунок інших видів земель (а саме, рекреаційних земель або зелених зон, земель транспорту та промисловості, земель громадської забудови) що веде до погіршення умов життя киян через ущільнення забудови, знищення зелених зон та перетворення столиці у мегасело;

Таку ситуацію ми маємо попри неодноразове надання пропозицій щодо бюджету експертами та громадськими активістами. 

В той же час, досі попри твердження міської влади про брак коштів у міському бюджеті маємо:

-  Лобіювання міською владою прийняття нового Генплану Києва до 2025 року та детальних планів для окремих територій Києва (замість районів столиці).  

Це легалізує земельні махінації попередників, знищує зелені зони задля житлової забудови, погіршує умови життя киян та зменшує надходження до міського бюджету від оподаткування земельних ресурсів столиці.

Заниження ставок договорів оренди земельних ділянок і фактичне небажання міської влади їх переглядати. Станом на кінець жовтня минулого року із 3094 діючих договорів оренди землі, що охоплюють площу понад 5273 га, маємо 1586 угод на загальну площу 3261 га за ставкою менш як 3%. Тобто понад 60% орендарів землі в Києві порушують чинний Податковий кодекс України. Ще попередній склад Київради в лютому 2014 р. прийняв рішення про перегляд договорів оренди земельних ділянок із 1341 орендарем, що платять менш як 3%. Замість зменшення кількості таких договорів маємо їх зростання за
вісім місяців 2014-го до 1586. За існуючою експертною інформацією, станом на грудень 2014 року ситуація кардинально не змінилася.

-  Брак інтересу до перегляду діючих корупційних практик в сфері управліннями земельними ресурсами та  архітектури та містобудування.

Попри більше 39 млн грн які заявили як потреби на 2015 рік Департамент земельних ресурсів та Департамент містобудування та архітектури, досі ними попри пропозиції громадськості та вагомі корупційні ризики не зроблено жодного кроку для перегляду профільних цільових програм, що регулюють питання управління земельними ресурсами і містобудуванням. І це попри те, що щороку не виконують запланованих показників надходжень до міського бюджету від плати за землю, а земельні аукціони, що почали проводитися в минулому році, фактично виявилися плавальними. Замість реальних реформ Департамент містобудування та архітектури розробляв Генплан 2025, що мав фактично легалізувати земельні махінації попередників та за 6 років витратив із міського бюджету 16 млн грн на цей сумнівний документ. Досі не проведено люстрації та оптимізації персоналу в цих ключових для розвитку міста департаментах КМДА (лише в департаменті земельних ресурсів працюють майже 150 співробітників і діє два комунальні підприємства)та в комунальних підприємствах попри серйозні нарікання на їх роботу з боку громадськості.

-  "Податкові канікули" для забудовників і власників земельних ділянок шляхом  відтермінування на півроку введення в дію нової нормативно-грошової оцінки землі, що вступить в силу лише з 2 півріччя 2015 р. Рішенням останньої грудневої сесії Київради за наполяганням її земельної комісії депутати проголосували за перенесення на півроку введення в дію нової нормативно-грошової оцінки землі.

-  Продовження корупційних практик та ризиків в діяльності комунальних підприємств, в сфері розміщення МАФів\ТС (тимчасових споруд), надання пільг та звільнення від сплати пайових внесків окремих забудовників  тощо.

Все вище перелічене негативно впливає на надходження до міського бюджету столиці.

У зв’язку із вищезазначеним звертаються з наступними вимогами:

1. Терміново оприлюднити на веб-сторінці міської влади проект міського бюджету на 2015 рік разом із всіма супроводжувальними матеріалами для можливості його громадської оцінки та обговорення.

2. Вжити термінових заходів щодо попередження корупційних ризиків у новому міському бюджеті та забезпечити адекватне реагування на значимі та відомі корупційні практики в земельній, містобудівній, торгівельній та бюджетній сферах, а також в роботі комунальних підприємств, на підставі відповідних звернень Фундації «Відкрите суспільство», Реанімаційного пакету реформ, громадських організацій та експертів, що надсилалися Вам в періоді з липня по грудень 2014 року, а також оприлюднювалися у публікаціях у засобах масової інформації  протягом жовтня-грудня 2014 року.

3. Ініціювати перегляд рішення міськради щодо відтермінування введення в дію нової нормативно-грошової оцінки землі на півроку. Наполягаємо на введення її в дію з 2 кварталу 2015 року, що фактично дасть змогу отримати орієнтовно додатково  42 - 58 млн грн щомісячно від плати за землю, а отже 125 - 175 млн грн за 1 квартал 2015 року;

4. Здійснити перегляд профільних цільових програм, що регулюють питання управління земельними ресурсами і містобудуванням (Програми використання та охорони земель міста Києва на 2011-2015 роки, «Розробка схем та проектних рішень масового застосування», «Керівництво і управління у сфері містобудування та архітектури в місті Києві» тощо)з огляду на значні публічно відомі корупційні ризики та практики, які пов’язані із управлінням земельними ресурсами та містобудуванням, а також мільярдні втрати міського бюджету від їх неналежного виконання (зокрема в частині фактично блокування  перегляду договорів оренди земельних ділянок);

 5.  Терміново вжити заходи щодо реагування на порушення забудовниками та землекористувачами існуючого Генерального плану Києва до 2020 року та  детальних планів Шевченківського, Печерського та Подільського районів м. Києва та публічно відмовитися від підтримки нового Генлану Києва до 2025 року та детальних планів для окремих територій Києва (замість районів столиці).

6. У зв’язку із системним невиконанням показників надходжень до міського бюджету від оренди землі повторно вимагаємо оприлюднення списків юридичних і фізичних осіб із зазначенням адрес земельних ділянок, які відмовляються укладати договори про оренду землі з Київською міською радою (і, відповідно,  не сплачують 3-12% від її нормативної грошової оцінки до бюджету), водночас забезпечення цим особам можливості публічного спростування поширеної інформації чи надання пояснень безпосередньо в момент і в місці її оприлюднення.

7. Оприлюднити інформацію про подання керівництвом міськради до прокуратури справ на 132-х боржників по сплаті пайових внесків на розвиток інфраструктури на суму 736 млн грн. Просимо оприлюднити назви боржників, адреси земельних ділянок і об’єктів та суму заборгованості по кожному з них на офіційній веб-сторінці КМДА та міської ради із зазначенням відповідного посилання.  

8. Оприлюднити списки юридичних осіб, які звільнені від сплати пайових внесків у 2015  році, із зазначенням сум, які недоотримає міський бюджет від таких рішень, адрес та розмірів об’єктів та підстав для такого звільнення. Навести неодноразово обіцяний порядок у розміщенні малих архітектурних форм (МАФ) – тимчасових споруд  (ТС) шляхом відведення земельних ділянок під розміщенні ТС та сплати їх орендарями відповідної орендної плати згідно вимог чинного Земельного кодексу України.

9. Розмістити у відкритому доступі на веб-сторінці КМДА перелік, розміри та адреси всіх комунальних площ, які орендуються та/або здаються в оренду із зазначенням вільних площ та умов їх оренди та продажу та передбачити кошти в бюджеті Києва на 2015 рік  на створення відкритої єдиної електронної бази комунального майна Києва, що продається або здається в оренду. Це дасть змогу підвищити ефективність використання комунального майна та значно збільшити надходження до міського бюджету (за передніми експертними оцінками, додатковий дохід може скласти майже 1 млрд грн).

10. Розмістити на офіційній веб-сторінці КМДА вичерпний перелік усіх комунальних підприємств м. Києва та показників ефективності й результативності їх робити, витрат із міського бюджету на їх утримання та сплачених до міського бюджету податків (зокрема, податку на прибуток, податку на доходи фізичних осіб тощо). Розмістити у відкритому доступі на офіційній веб-сторінці КМДА  детальні результати перевірки роботи кожного із комунальних підприємств в 2014 році  із зазначенням суми та причин збитків по кожному з них, та переліку вжитих заходів та плани підвищення ефективності та результативності їх роботи в 2015 році.

Звернення підписали:

Леся Шевченко, головний експерт Реанімаційного пакету реформ – Київ

Іван Сікора, директор Фундації «Відкрите суспільство»

Світлана Конончук, Український незалежний центр перспективних досліджень

Ірина Панченко, громадський активіст

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Громадська варта Києва: здійснення громадського контролю за розробкою та реалізацією антикорупційної політики у місті Києві», що реалізується Фундацією «Відкрите суспільство» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»

Зверення розповсюдили по соціальним мережам:

Фейсбук - Група РПР-Київ - https://www.facebook.com/rpr.kyiv/posts/1597083813860035

Фейсбук - Ірина Панченко - https://www.facebook.com/iryna.panchenko.520/posts/10153025602609214?pnref=story