Ретро-фракція українського парламенту аж ніяк не зважає на пил історії, що, здавалося б, мав тиснути на її плечі. На вдоволеному обличчі вождя комуністів Петра Симоненка навряд чи можна побачити ленінський революційний запал кшталту Юлії Володимирівни або ж сльозу розчулення у стилі Володимира Михайловича. Досвід партійної роботи у КПРС, очевидно, довів Петрові Миколайовичу, що інтереси трудящих найкраще захищати у комфортних владних кріслах, рік у рік повторюючи, та не виконуючи, ті самі обіцянки. Стабільність електорату Комуністичної партії України звільняє її «політбюро» від необхідності плести політичні інтриги. Якщо вони не в більшості, то мають чудову нагоду критикувати владу капіталістів, які експлуатують робочий народ. Перебуваючи у більшості з Партією регіонів, риторику майже не змінюють: просто олігархів тепер контролюють, а не борються з ними. І якщо в середині парламентської каденції комуністам треба було хвилюватися за результати своєї роботи, то зараз такої потреби вже немає. Провали регіоналів значно підвищили рейтинг КПУ на Сході та Півдні, а отже, навіть п’ятивідсотковий бар’єр вона подолає. Фундація «Відкрите суспільство» неодноразово наголошувала, що тези програми КПУ морально, логічно та ідеологічно застарілі, й відповідним відділам партії варто було б ознайомитися з програмами європейських комуністів та працями «лівих» мислителів другої половини XX сторіччя. Але ж навіщо, якщо ностальгія за Радянським Союзом і нехитрі референції до «славетного минулого» вже неодноразово довели свою ефективність.
Рисунок 7. Комуністична партія України у Верховній Раді України VI скликання – узагальнення.
Достатньо цікава картина, порівняно з іншими фракціями, вимальовується в результаті контент-аналізу передвиборчої програми Компартії (рисунок 8).
Рисунок 8. «Хмара» слів з передвиборчої програми КПУ
Абсолютним пріоритетом у програмі Компартії є держава ? як цінність, як мета і засіб, як суспільство і водночас надсуспільний елемент. Навряд чи потрібно пояснювати парадоксальність такого положення. Нагадаємо, що комунізм як такий на перше місце ставив визначену сукупність людей (пролетаріат чи певну громаду). Петро Симоненко також мав би пам’ятати, що Ленін виступав за поступове відмирання держави. Утім очевидно, що КПУ набагато ближча до “номенклатурної” ідеології: на показовому рівні ? народовладдя (також не остання категорія у програмі комуністів), на реальному — посилення центральної влади. Декларована відданість парламентаризму не заважала КПУ підтримувати значне інституційне посилення Президента. Не можна не згадати показового протистояння комуністів і “націоналістів”, безсумнівно, для захисту “канонічного православ’я”. Не останню роль комуністи відводять Конституції, зокрема її корекції: ліквідація інституту президентства, посилення парламенту та місцевого самоврядування тощо. Не залишається без уваги і питання власності. Сторічних гасел на кшталт “експропріації в експропріаторів” уже немає, але їх відголоски залишаються: націоналізація важливих прибуткових підприємств, державна монополія на горілку та тютюн, заборона на продаж землі іноземцям тощо.
Підсумковий аналіз парламентської діяльності КПУ показує, що жодну обіцянку комуністів не можна вважати виконаною. Безперечно, є тези, які у той чи інший спосіб були реалізовані, але без ініціативи чи підтримки КПУ. Низка ідей комуністів здобула статус “частково виконано”.
У сфері “гроші” найбільший резонанс мали б викликати положення про націоналізацію. У красивій обгортці ? “визнаючи рівноправність усіх форм власності, ми перевіримо законність приватизації” ? комуністи запланували повернути “в державну власність стратегічні галузі промисловості”. Що цікаво, під це гасло вони підвели ряд законопроектів, зокрема стосовно Херсонського машинобудівного заводу (націоналізація, ветована Президентом) та ЗАТ “Коростенський фарфор” (не пройшов у парламенті), та проекти - гарантії неприватизації таких “титанів” української промисловості, як “Турбоатом” чи Одеський припортовий завод. Примітно, що Компартія майже не опікувалась малим та середнім бізнесом, адже обіцяла небагато ? скасувати ПДВ і ввести податок на оборот. Натомість широкий спектр інструментів підтримки запропоновано селянам. Загалом у сфері економіки комуністи мислять дуже масштабно: якщо державна підтримка, то флагманів індустрії, якщо націоналізація, то потужних прибуткових підприємств. Пріоритети розвитку — важкій індустрії. Тим часом держава монополізує горілку, цигарки та зовнішню торгівлю.
КПУ достатньо ретельно попрацювала над обіцянками в категорії “людина”. Значна частина тез має кількісний вимір — переважно ті статті, що стосуються збільшення виплат (стипендії, пенсії, зарплати, виплати на новонароджених, кредити на житло тощо). Умовну другу частину складають обтічні гасла, які начебто правильні, але не містять конкретики. Найбільш гучно звучить ідея морального оздоровлення нації та корекції панівних цінностей жорстокості, наживи тощо. Перчинки до соціальної утопії за версією комуністів додає перевірене роками гасло боротьби з націоналістами та недопущення фальсифікації історії. Обіцяні свобода совісті, відмова від насильства і жорстокості не заважають комуністичним ідеологам боротися з “героїзацією фашистів”. Аналогічно комуністи прагнуть гарантувати свободу совісті, захищаючи канонічне православ’я від “націоналістичної експансії”. Як не парадоксально, але у теорії атеїсти та інтернаціоналісти, компартійці акцентують увагу на темах релігії та національності (при чому прагнуть захищати одну з них), продовжуючи вивішувати портрети Маркса і Леніна.
У питаннях “держави” комуністи на папері притримуються бачень “країни Рад”: посада Президента має бути ліквідована, Верховна Рада посилена, значні повноваження повинні бути делеговані місцевим радам, місцеві державні адміністрації мають бути ліквідовані. Всі важливі питання життя країни, на думку комуністів, необхідно вирішувати на референдумах. Квінтесенцією такої логіки є приваблива і водночас абстрактна до незрозумілості обіцянка про створення “системи народного контролю”. До речі, ще одна ідеологічна загадка програми червоних ? відсутність слова “клас”. Ключова ідея комуністів про подолання експлуатації людини людиною у тексті обіцянок звелася до банального (проте зрозумілого пересічному виборцеві) обмеження олігархів. Вкотре включені тези про посилення відповідальності за корупцію. Невеличка родзинка цієї категорії — тимчасове повернення смертної кари. Хоча раніше комуністи обіцяли подолати культ насильства та жорстокості, чому смертна кара, вочевидь, безпосередньо сприятиме.
Відсутні сюрпризи і в розділі “світ”. Абревіатури РФ, СНД, ЄЕП, НАТО наповнюються майже містичним сенсом. Щоправда, КПУ вкотре порадувала своїм ставленням до народовладдя та народного контролю, неповага до яких легко читається навіть між рядками передвиборчої програми. Так, спочатку вона стверджувала, що доленосні політичні питання (зокрема вступ до міжнародних об’єднань) будуть вирішені на референдумах, а потім заявила, що нова редакція Конституції закріпить нейтралітет та позаблоковість України. Крім того, наша держава увійде в Єдиний економічний простір (про референдуми КПУ чогось уже не згадувала). Напевне, у Компартії існує інерційна звичка вважати, що на плебісцитах народ голосує так, як скаже влада, а отже, не повинно бути сумнівів у результатах.
А от щодо ефективної роботи КПУ в парламенті сумніви все ж таки виникають: жодна обіцянка повністю не виконана, півсотні пропозицій не можна назвати навіть частково реалізованими.
Гроші
|
||
Реалізм |
∨ |
Достатньо побічно до виконання цієї ініціативи можна зарахувати законопроект про внесення змін до статті 1 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» (щодо поширення дії Закону також на шахтарів нерудних та розсипних родовищ), зареєстрований 2 квітня 2009 року за ініціативою представника КПУ. 2 вересня 2011 року був зареєстрований аналогічний законопроект. Обидва проекти було відхилено. Обіцянку не можна вважати щирою, оскільки Компартія регулярно використовує антиолігархічну риторику. Крім того, КПУ знаходиться в більшості з Партією регіонів, партією, в якій широко представлені інтереси великого капіталу. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
22 травня 2009 року за ініціативою представників фракції КПУ був зареєстрований проект закону «Про повернення у державну власність цілісного майнового комплексу товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонський машинобудівний завод». Президент наклав на закон вето, яке парламент не спромігся подолати. Схожий законопроект щодо ЗАТ «Коростенський фарфор», запропонований представниками КПУ, відхилено і знято з розгляду. Проект закону про внесення змін до Закону України «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» (щодо ВАТ «Турбоатом»), зареєстрований комуністами 13 березня 2008 року, покликаний не допустити приватизації названого підприємства. Того ж дня аналогічний законопроект зареєстровано щодо Одеського припортового заводу. Обидва проекти було відхилено і знято з розгляду. 14 березня 2008 року зареєстровано спільний законопроект представників Партії регіонів та КПУ щодо заборони приватизації ВАТ «Науково-дослідний інститут електромеханічних приладів». Доля цього законопроекту така сама, як і у двох попередніх. Проект закону «Про мораторій на приватизацію прибуткових державних та комунальних підприємств (до 2012 року), зареєстрований 18 березня 2009 року за ініціативою представника КПУ, також відхилено і знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
× |
Перед виборами КПУ притаманно мріяти про повернення елементів Радянського Союзу, зокрема, про планову економіку та комуністичні механізми її керування. Та, мабуть, реалії ринкової економіки завадили комуністам запропонувати відповідні проекти законів. Крім того, не варто забувати, що Україна пишається процесами зовсім іншого спрямування – переходом до ринкової економіки, а також вступом до міжнародних об’єднань, які передбачають наявність вільного ринку. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Проект закону «Про стимулювання розвитку високих технологій в Україні» знято з розгляду. Проект закону «Про венчурну діяльність в інноваційній сфері» зареєстрований 30 листопада 2007 року за ініціативою представників фракцій Партії регіонів та КПУ. У пояснювальній записці йдеться про те, що документ допоможе збільшити в декілька разів фінансування фундаментальних і прикладних наукових досліджень, підвищити рівень менеджменту інновацій. 13 грудня 2007 року КПУ та Партія регіонів зареєстрували проект закону про внесення змін до Закону України «Про інноваційну діяльність» (щодо підвищення вимог до інноваційної продукції). Законопроектом передбачалося підвищити ефективність інноваційної політики держави. 16 липня 2009 року народні депутати трьох фракцій, у т.ч. КПУ, зареєстрували проект закону «Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку аерокосмічної освіти в Україні». Всі названі проекти законів було знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Навряд чи комуністам можна зарахувати ініціативи чинного уряду в цій сфері, зумовлені «газовим» тиском Росії. Крім того, конкретних законопроектів Компартія не запропонувала. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
9 липня 2009 року представники КПУ зареєстрували проект закону про внесення змін до Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» (щодо ставки податку). Проект пропонує запровадити диференційовану ставку податку з доходу фізичних осіб – від 5% до 30%. Законопроект відхилено. 4 лютого 2009 року за ініціативою представника КПУ був зареєстрований проект закону про внесення змін до статті 7 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» (щодо ставок податку на дивіденди). Законопроектом пропонується збільшити вказаний податок з 15% до 25%, а у випадку перевищення доходу вартості 50 мінімальних зарплат – до 35%. Проект відхилено. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Законодавчих ініціатив комуністи не запропонували. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
9 вересня 2010 року народний депутат з Компартії зареєстрував у парламенті проект закону про внесення змін до Закону України «Про податок на додану вартість» (щодо біржової торгівлі зерном). Автор пропонує створити прозору схему біржових торгів зерном, що дасть змогу збільшити кошти, які виділяються на підтримку АПК. Проект відхилено. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено)
|
||
|
||
Реалізм |
∨ |
10 грудня 2008 року П.Симоненко зареєстрував проект закону про внесення змін до Закону України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо захисту майнових прав громадян ті підтримки вітчизняного виробника). Законопроектом пропонується встановити максимальну кредитну ставку в 5% річних для підприємств вітчизняної промисловості та сільського господарства. Проект відхилено та знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Посуха 2007 року стала проблемою для аграрного сектора, проте більш «засушливими» для економіки країни стали 2008-2009 роки. Світова економічна криза болісно вдарила по всіх галузях господарства, держава вимушена була сама брати значні суми в кредит. Але комуністи так і не запропонували допомоги аграріям. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто)
|
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Коментуючи цю тезу, складно визначити, що саме її зумовило: раціональний протекціонізм для вітчизняного бізнесу чи радянська, вкорінена у політичну культуру КПУ недовіра до іноземців. Але Компартія все ж спробувала обмежити закордонного інвестора, зареєструвавши у парламенті законопроект про внесення доповнень до статей 129 та 130 Земельного кодексу України (щодо заборони продажу земель сільськогосподарського призначення іноземцям). Проект відхилено та знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
· Буде забезпечене неухильне дотримання конституційного права власності народу України на землю, її надра, повітря, ліси, водень та інші природні ресурси, що знаходяться в межах території України. Розв’язання екологічних проблем буде фінансуватися державою в першочерговому порядку. Не допустимо розпродажу землі – збережемо державу! |
||
Реалізм |
∨ |
У контексті цієї обіцянки варто згадати проект закону про проголошення території України, вільної від генетично модифікованих організмів (ГМО), що був зареєстрований 3 листопада 2009 року за ініціативою представника КПУ. Цей законопроект Верховна Рада відхилила. Ухвалено Закон України «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо стимулювання використання альтернативних джерел енергії), ініційований представниками всіх парламентських фракцій. Ідея «не допустити розпродажу землі» почасти забута комуністами: у складі нинішньої більшості вони підтримують закони, які так чи інакше сприяють появі ринку землі. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Підприємства націоналізовані не були, а отже, і додаткових прибутків отримано не було. Втім держава – неефективний менеджер, і навіть повернення «флагманів індустрії» до рук фактично державної бюрократії не гарантує збереження її прибутковості. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Представники КПУ зареєстрували декілька законопроектів, у яких пропонували ввести прогресивний податок на прибуток. Попри це ситуація на практиці не змінилася. Компартія одноголосно підтримала у першому читанні урядовий проект Податкового кодексу, яким уводився малопрогресивний податок з доходу (ставка податку не перевищує 17%, в той час як у своїх законопроектах КПУ пропонувала запровадити максимальну ставку 30%, а з доходу від дивідендів – 35%). Перед новими виборами ідея податку на розкіш знову повертається у публічний дискурс. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Ідея монополії на виробництво і продаж горілки та цигарок була актуальною майже сторіччя тому, коли більшовикам необхідно було максимально зосередити важелі контролю за суспільством. Наразі це не лише виглядає архаїчно, але і суперечить тезам комуністів про розвиток економіки й повагу до власності. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано |
Людина
|
||
Реалізм |
∨ |
Згідно з Державним бюджетом-2012, прожитковий мінімум та мінімальна зарплатня відповідно становитимуть: з 1 січня – 1017 та 1073 грн, з 1 квітня – 1037 та 1094грн, з 1 липня – 1044 та 1102 грн, з 1 жовтня – 1060 та 1118 грн, з 1 грудня - 1095 та 1134 грн. Але на кінець року мінімальна пенсія сягне лише 884 грн. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Середньомісячна заробітна плата на кінець 2007 року становила 1351 грн, станом на вересень 2010-го – 2176 грн, у травні 2012 року ? 3015 грн. Враховуючи, що гривня знецінилася більше, ніж наполовину, реальні доходи працюючих не подвоїлися навіть у 2012-му відносно 2007 року. Номінальний показник виріс на 123%, у той час як реальний (з поправкою на інфляцію 2008-2012 рр.) – приблизно на 43%. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
· Мінімальна зарплата в 2008 році становитиме 792 гривні. |
||
Реалізм |
∨ |
На кінець 2008 року розмір мінімальної заробітної плати становив 605 грн. Враховуючи рівень інфляції 2008 року відносно 2007-го, реальна мінімальна зарплатня становила близько 495 грн. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
· Частка заробітної плати у структурі собівартості продукції виросте до 60%. |
||
Реалізм |
∨ |
Фракція КПУ одноголосно підтримала законопроект «Блоку Литвина» щодо збільшення цього показника до 30%. Однак проект закону підтримали лише 49 народних депутатів. Тож на законодавчому рівні ситуацію не вдалося змінити. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
· Мінімальна пенсія, соціальна допомога будуть не нижчими за 70% від середньої зарплати. |
||
Реалізм |
∨ |
Станом на липень 2012 року мінімальна пенсія складає 844 грн, у той час як середня зарплата – 3015 грн. Нескладні підрахунки показують, що мінімальна пенсія не дотягує і до 30% від середньої зарплатні. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
28 березня 2008 року за ініціативою представників фракцій БЮТ та КПУ зареєстрований проект закону «Про регулювання реалізації окремих соціально-значимих продуктів харчування». Проектом передбачалося державне регулювання цін на окремі види продуктів харчування. Законопроект було прийнято у другому читанні, але при голосуванні пропозицій Президента відхилено і знято з розгляду. Проект закону «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті у побуті природний газі електроенергію, продукти харчування, товари першої необхідності, послуги громадського транспорту (крім таксі)», зареєстрований 20 листопада 2008 року за ініціативою представників КПУ, відхилено і знято з розгляду. Проект закону «Про мораторій на підвищення цін і тарифів на лікарські засоби та вироби медичного призначення», зареєстрований 2 грудня 2008 року за ініціативою комуністів, був підтриманий у другому читанні, але при розгляді пропозицій Президента відхилений і знятий з розгляду. Варто зауважити, що повернення державного регулювання значного переліку цін в умовах ринкової економіки є нелогічним. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Розмір ВВП України у 2011 році склав 1136 млрд грн. У Державному бюджеті на 2011 рік Міністерство освіти і науки отримало загалом фінансування у розмірі близько 14 млрд грн, що становить 1,23% розміру ВВП (замість обіцяних 13% в сукупності на дві сфери). 22 жовтня 2010 року за ініціативою представників фракцій Партії регіонів та КПУ зареєстрований проект закону про внесення змін до статті 57 Закону України «Про освіту» (щодо пенсійного забезпечення педагогічних працівників). Законопроект, що передбачав встановлення педагогічним працівникам пенсій на рівні, що забезпечує престижність педагогічної праці, Верховна Рада відхилила. Проект закону про внесення змін до Закону України «Про науково-технічну діяльність» (щодо пенсійного забезпечення та покращення наукового статусу наукових працівників), зареєстрований 18 вересня 2008 року за ініціативою представниці фракції КПУ, після ухвалення у першому читанні проходить підготовку до другого. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
· Будуть створені умови для забезпечення загальної зайнятості. |
||
Реалізм |
∨ |
Станом на І квартал 2012 року безробіття в Україні складає 8,4%. Обіцянка не логічна: загальна зайнятість припустима лише в умовах командно-адміністративної системи, де можлива штучна зайнятість (т.з. приховане безробіття ? створення непотрібних економіці робочих місць з метою забезпечення людей робочим місцем). Відповідно, комуністи вперто не можуть зрозуміти реалії ринкової економіки, за якої існує «природне безробіття». |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
У Держбюджеті-2012 закладені кошти на дотації роботодавцям, які надаватимуть молоді перше робоче місце. Наразі складно прогнозувати майбутнє цього положення та його реалізацію. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Від Компартії не надходило законопроектів, спрямованих на реалізацією цієї тези. Показник щирості знято як через відсутність ініціатив, так і через типовий для передвиборчої кампанії характер гасла. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
У 2010 році розмір соціальної допомоги при народженні першої дитини становив 12240грн, другої – 25 тис. грн, третьої – 50тис.грн. Проект закону «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо збільшення розміру одноразової допомоги при народженні дитини), зареєстрований 30 листопада 2007 року за ініціативою представниці КПУ, відкликаний. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Згідно із Державним бюджетом на 2008 рік, розмір стипендій учнів ПТУ збільшився в 1,6 разу, студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації – в 2,1 разу, ІІІ-ІV акредитації – у 2,4 разу. Стипендії для сиріт було закладено у розмірі 1060 грн. Проте це було за більшості БЮТ та НУНС, а отже, Компартія до цього підвищення не причетна, хоча і проголосувала вісьмома голосами «за». |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
· Буде забезпечена безоплатна якісна медична допомога, збільшена оплата праці медпрацівників. |
||
Реалізм |
∨ |
У кінці 2007 року середньомісячна зарплата працівників у сфері охорони здоров’я становила 871 грн, станом на вересень 2010 – 1584 грн (номінально зросла на 81%), на кінець 2011 року – 1734грн. Крім того, 2007 року середньомісячна зарплата медпрацівників становила 65% середньомісячної зарплати загалом по економіці, у вересні 2010-го – вже 72%, а на кінець 2011 року – 64%. Проте немає підстав стверджувати, що Комуністичній партії вдалося виконати обіцянку стосовно безоплатної та якісної медичної допомоги. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
У листопаді 2011року Дитячий фонд ООН ЮНІСЕФ встановив, що кількість безпритульних дітей віком від 10 до 19 років в Україні становить близько 150—160 тисяч, тоді як офіційна статистика повідомляє про 12 тисяч. До того ж без конкретизації методів вирішення теза звучить у дусі сталінських часів: «Немає людини – немає проблеми». |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
28 березня 2008 року представниця КПУ зареєструвала проект закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо фінансування позашкільних навчальних закладів). Автор пропонує збільшити фінансування позашкільних навчальних закладів. Законопроект відхилено і знято з розгляду. Проект закону про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку та особливості функціонування дитячих центрів «Артек» та «Молода гвардія», зареєстрований 20 березня 2009 року за ініціативою всіх парламентських фракцій, ухвалений Верховною Радою та підписаний Президентом. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Комуністи 2008 року не входили до більшості, а отже, мали мінімальні важелі впливу на бюджет. Тим паче, навряд чи використовували їх на користь молодіжних і дитячих організацій. Обіцянка має позитивний тон. Однак виникає сумнів, що КПУ давала її з баченнями розвиненого демократичного суспільства, а не штучних вертикально орієнтованих організацій зразка Радянського Союзу. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Проект закону «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків», зареєстрований 26 лютого 2008 року за ініціативою представників фракцій Партії регіонів, «Блок Литвина» та КПУ, ухвалений Верховною Радою та підписаний Президентом. Будівництво житла для незаможних громадян залишається проблемою для влади. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
11 грудня 2008 року за ініціативою представників КПУ зареєстрований проект закону про внесення змін до Закону України «Про іпотеку» (щодо термінів виконання обов’язків за іпотечним договором). Законопроектом передбачається надання відстрочки для виконання громадянами зобов’язань за іпотечними договорами у випадку втрати роботи або перебування у вимушеній безоплатній відпустці. Розгляд документа відкладено. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Ініціатив такого роду не запропоновано, а можливості реалізувати себе у написанні бюджету (тобто бути присутнім у Кабміні) КПУ не мала. Крім того, виникають сумніви щодо логічності цієї обіцянки, тому що занадто багато пріоритетів Компартія визначила для бюджету. У випадку розподілу бюджетних коштів за логікою КПУ Мінфін потрапив би у безкінечний цикл визначення першочерговості витрат. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Компартія успішно «забула» про цю обіцянку. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
26 листопада 2007 року за ініціативою представників фракції КПУ був зареєстрований проект закону про внесення змін до Закону України «Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України». Згідно з ним, на виплати щодо повернення громадянам заощаджень щороку слід надавати кошти у розмірі річного приросту ВВП, а також скеровувати 50% надходжень від приватизації. Законопроект було знято з розгляду. Інший проект, зареєстрований представниками фракції КПУ того ж дня, про повернення знецінених заощаджень громадян України протягом 2008-2009 років. Проект постанови відхилено та знято з розгляду. За перебування КПУ в опозиції Кабмін Ю.Тимошенко ініціював так звану «Юлину тисячу» (часткову компенсацію вкладу), а коли комуністи опинилися у більшості, почалася чергова хвиля разових виплат ? так званої «Вітіної тисячі». |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
30 листопада 2007 року за ініціативою представників фракцій Партії регіонів, БЮТ та КПУ зареєстрований проект закону «Про кредитування на здобуття вищої освіти». Законопроект передбачає надання пільгових кредитів молоді для здобуття вищої освіти. Проект повернений на доопрацювання. Проект закону «Про освіту осіб, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (спеціальну освіту)», зареєстрований 24 грудня 2007 року за ініціативою представниці фракції КПУ, знятий з розгляду. Проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо зняття обмежень відносно прав на пільги), зареєстрований 17 квітня 2008 року представниками фракції КПУ, покликаний відновити право на соціальні пільги окремих категорій громадян. Законопроект відхилено та знято з розгляду. 11 лютого 2009 року за ініціативою представниці КПУ зареєстровано проект закону «Про посилення захисту майна редакцій засобів масової інформації, видавництв, книгарень, підприємств книгорозповсюдження, творчих спілок». Законопроект, покликаний припинити практику виселення редакцій із приміщень державної та комунальної власності, був підтриманий Верховною Радою та підписаний Президентом 16 червня 2010 року. 26 листопада 2007 року за ініціативою представників фракції КПУ зареєстрований проект закону про внесення зміни до статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (щодо мінімального розміру пенсії за віком). Законопроектом передбачається поглибити диференціацію пенсій залежно від тривалості страхового стажу. Проект відхилено. Проект закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (щодо фінансування загальнодержавних реабілітаційних установ для інвалідів), зареєстрований 5 лютого 2008 року за ініціативою представників фракцій БЮТ, Партії регіонів і КПУ, відхилено та знято з розгляду. 10 лютого 2009 року представники КПУ зареєстрували у Верховній Раді проект закону «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо зайнятості членів особистих селянських господарств). Законопроектом пропонувалося захистити права щодо реєстрації в службі зайнятості значної частини жителів сільської місцевості. Законодавчий акт був ухвалений у другому читанні, проте Президент наклав на нього вето, яке парламент не подолав. Тож документ відхилено і знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
7 вересня 2010 року за ініціативою представників фракцій Партії регіонів, «Блок Литвина» та КПУ зареєстрований проект закону «Про мови в Україні». У проекті не згадується про надання російській мові статусу другої державної, їй надається статус регіональної, як і іншим мовам національних меншин. Воднораз запропоновано використовувати російську мову у різних сферах життя – освіті, ЗМІ, судочинстві, діловодстві, діяльності органів влади. Законопроект відхилено. Проект закону про внесення доповнення до Закону України «Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин» (щодо русинської мови), зареєстрований 30 вересня 2010 року представником фракції КПУ, відхилений. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Жодних ініціатив від КПУ не надходило. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Відповідних законопроектів представлено не було. Складається враження, що у цій тезі представники КПУ спресували плідні для них ідеологічні міфи: канонічне православ’я (іронічно: водночас із обіцянкою свободи совісті і віросповідання), націоналістична експансія; націоналістичні сили контекстуально порівнюються із тоталітарними сектами. Перед наступною тезою про фальсифікацію історії риторичне запитання: чи можна вважати ВКП (б) тоталітарною сектою? |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Продовження міфологічної атаки на читача: цього разу від націоналістів захищають не «канонічне православ’я», а історію, зокрема історію Другої світової війни (для комуністів – Великої Вітчизняної). Зауважимо, що риторика безкомпромісна та сповнена штампами й агресією щодо представників інакшої ідеологічної течії. Хоча в попередня теза містить обіцянку свободи совісті – у боротьбі за ідеологію комуністи втратили як ідею, так і логіку. Проект постанови «Про вшанування Дня пам’яті жертв терористичних банд ОУН-УПА», зареєстрований 3 вересня 2009 року за ініціативою представника фракції КПУ, відхилено. Проект закону «Про статус і соціальний захист громадян України, які потерпіли від дій ОУН і УПА в 1939-1941 роках, в період Великої Вітчизняної війни та післявоєнних роках», зареєстрований 26 листопада 2007 року за ініціативою представників фракції КПУ, відхилено та знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
25 травня 2009 року за ініціативою представників усіх парламентських фракцій був зареєстрований проект закону «Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України» (щодо протидії розповсюдженню дитячої порнографії). Законопроект ухвалено Верховною Радою і підписано Президентом. Скандальний проект закону про внесення змін до Закону України «Про захист суспільної моралі», зареєстрований 15 вересня 2010 року за ініціативою представників усіх парламентських фракцій, було знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
Держава
|
||
Реалізм |
∨ |
Невиконання цієї обіцянки очевидне кожному громадянину України, який хоч раз дивився новини про Верховну Раду. Регулярні скандали, бійки, блокування роботи стали невід’ємною частиною українського парламентаризму. Не менш часто журналістські розслідування показують високий рівень лобізму великого бізнесу в стінах Верховної Ради. Водночас депутати мало опікуються інтересами своїх виборців – тих, кого можна назвати constituency, що в перекладі з англійської означає не лише електорат, а й групу меценатів. Нові закони часто ускладнюють життя пересічних українців або ж додають плутанини в існуючий порядок речей. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Конституційних альтернатив такого роду у парламенті Компартія не пропонувала – лише у власному проекті Основного закону. Показник логічності знято за розходження гасел та справ: несприйняття президентської та мішаної моделей не завадило П.Симоненку балотуватися на пост Глави держави та залишитися у парламентській більшості навіть після скасування конституційної реформи та посилення Президента. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
17 лютого 2010 року за ініціативою представника фракції КПУ був зареєстрований проект закону «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо предмета місцевих референдумів). Згідно з законопроектом, питання перейменування вулиць, а також питання про переміщення чи знесення об’єктів культурної спадщини будуть розглядатися на місцевих референдумах. Законопроект Верховна Рада відхилила. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Не виконано. Фракція не запропонувала законопроект або програму для пояснення цієї ініціативи. Абстрактний характер тези та відсутність відповідних пропозицій роблять цю обіцянку нещирою. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Не виконано. Фракція не ініціювала ліквідацію державних адміністрацій. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Питання недоторканності знову було порушене перед виборами, однаке розлогі дискусії у Верховній Раді та мас-медіа ні до чого не привели. Наявність тез про зняття недоторканності у більшості парламентських партій та пасивність щодо їх реалізації викликає значні підозри стосовно щирості. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Логіка імперативного мандата діяла у реформованій Конституції 2004 року. Скасування реформи повернуло «свободу» депутатам щодо вибору фракції. Комуністи могли б попрацювати над можливими механізмами відкликання народного депутата, чого зроблено не було. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
× |
Як і схожі обіцянки інших політичних сил, ця виглядає нереально. До того ж комуністи не подавали законопроектів з ідеями такого штибу. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (забуто) |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Проект закону «Про заходи державного фінансового контролю публічної служби» було відхилено. Закон про Національне бюро антикорупційних розслідувань України, зареєстрований 2 квітня 2010 року, було відхилено та знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено)
|
||
|
||
Реалізм |
∨ |
30 квітня 2009 року за ініціативою представників фракції КПУ зареєстрований проект закону «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо посилення кримінальної відповідальності за певні злочини). Автори законопроекту запропонували запровадити смертну кару за умисне вбивство. Проект відхилено і знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
· Скорочення не менш ніж на 700 млн грн витрат державного бюджету у зв’язку з ліквідацією інституту президентства. |
||
Реалізм |
∨ |
Інститут президентства ліквідовано не було, а отже, витрати не зменшилися. До того ж, за останній рік вони зросли до суми понад 1млрд грн. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано (відхилено) |
||
· Зменшення на 50% витрат на утримання державного апарату. Скасування соціально несправедливих пільг для вищих чиновників. |
||
Реалізм |
× |
Витрати на утримання державного апарату не скорочуються: точкові зменшення коштів на бюрократію не можна зіставити зі значними збільшеннями видатків, приміром, на Адміністрацію Президента, Державне управління справами чи органи прокуратури. До того ж різке скорочення наполовину бюджету системи державного управління неодмінно призвело б до хаосу. Крім того, комуністи не уточнили, як зекономити на системі державного управління. Скасування пільг для вищого чиновництва – традиційна передвиборча обіцянка, яка виявилася нещирою. |
Щирість |
× |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
Світ
|
||
Реалізм |
∨ |
10 грудня 2007 року за ініціативою представників КПУ зареєстрований проект постанови «Про участь України у формуванні Єдиного економічного простору (ЄЕП) з Республікою Білорусь, Республікою Казахстан, Російською Федерацією та розвитку взаємовигідного економічного співробітництва». Законопроект відхилено та знято з розгляду. Ще один аналогічний проект постанови, зареєстрований 9 лютого 2010 року, відхилений і знятий з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
10 грудня 2007 року за ініціативою представників КПУ був зареєстрований проект закону «Про проголошення Україною постійно нейтрального, позаблокового статусу». Законопроект відкликано і знято з розгляду. Воднораз комуністи підтримали ініційований Президентом законопроект «Про засади зовнішньої та внутрішньої політики», в якому декларується позаблоковість. Логічність обіцянки втрачена через подвійні стандарти: позаблоковість спрямована на євроатлантичну інтеграцію, а не на регіональні об’єднання у пострадянському просторі. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Частково виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Проект постанови щодо призначення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою стосовно членства України в Організації Північно-Атлантичного договору та участі у Єдиному економічному просторі, зареєстрований 5 травня 2009 року за ініціативою П.Симоненка, 2011 року було відхилено і знято з розгляду. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
∨ |
|
Не виконано |
||
|
||
Реалізм |
∨ |
Вищезгадані законопроекти, що стосувалися теми ЄЕП, були відхилені. Обіцяючи, що питання вступу до політичних чи економічних міжнародних об’єднань вирішуватимуться через референдум, комуністи не побоялися гарантувати вступ України до ЄЕП. Таке «передбачення» результатів референдуму змушує сумніватися в логічності обіцяння. |
Щирість |
∨ |
|
Логічність |
× |
|
Не виконано (відхилено) |
[1] Гіпотеза в економічній науці, за якою в умовах певної макроекономічної рівноваги при певній реальній зарплатні існує неповна зайнятість населення, зумовлена недосконалістю ринка (бар’єри мобільності, демографічні трансформації, брак інформації тощо).
[2] ЮНІСЕФ нарахував в Україні у 10 разів більше безпритульних підлітків, ніж офіційна статистика. Тиждень, 30 листопада 2011. http://tyzhden.ua/News/36520