У звіті вперше в Україні пропонується комплексна методика оцінювання проблем та об’єктів одномандатних виборчих округів (формування «суспільних порядків денних») та ризиків політичної корупції у діяльності народних депутатів України. Методика та результати її апробації у двох одномандатних виборчих округах дають можливість для виборців налагодити співпрацю із народним депутатом задля вирішення місцевих проблем без ризиків політичної корупції. Методика дозволяє виборцям впливати на пріоритети діяльності народного депутата на місцевому рівні, контролювати ризики політичної корупції та підвищити доброчесність, прозорість та підзвітність депутатів парламенту перед виборцями щодо інформування про лобіювання ними виділення коштів для їхніх виборчих округів.
Вперше в Україні розроблено та апробовано комплексний інструментарій (методика) моніторингу та оцінки діяльності народних депутатів у контексті їх внеску у вирішення місцевих проблем та ризиків політичної корупції у їх діяльності, пов’язаної із лобіюванням коштів державного бюджету. Досі виборцям одномандатних виборчих округів бракувало інструментарію для визначення та оцінки проблем і об’єктів, які мають бути включені до порядку денного народного депутата, та оцінки його внеску у вирішення цих проблем «суспільного порядку денного» та ризиків політичної корупції. Методика ґрунтується на кращій закордонній практиці, зокрема практиці та підходах до визначення проектів «діжок із салом» (pork barrel), що з 1984 року використовується американською моніторинговою групою Citizens Against Government Waste - CAGW («Громадяни проти державних розтрат») при підготовці «Свинячої книги Конгресу» (Congressional Pig Book).
«Діжки із салом» – це політично мотивовані бюджетні рішення, які спрямовані на підтримку місцевих проектів в інтересах певних політичних сил чи окремих парламентарів у обмін на їх лояльність до урядових ініціатив. Зазвичай, «діжками із салом» може «торгувати» уряд для отримання лояльності мажоритарних народних депутатів.
Зменшення політично мотивованих бюджетних рішень, що звично пов’язані із ризиками політичної корупції та які за кордоном асоціюються із практикою роздачі «діжок із салом», вже давно стоїть на порядку денному в українських політиків та громадських активістів. Досі можна було спостерігати епізодичні спроби громадських активістів та журналістів моніторити «тушок» або «кнопкодавів» у парламенті та певні зрушення у реформуванні одного із двох важливих джерел надходжень коштів із державного бюджету на вирішення місцевих проблем – Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР).
Що дає розроблена методика виборцям?
Передовсім методика дозволяє виборцям впливати на пріоритети діяльності народного депутата на місцевому рівні та контролювати ризики політичної корупції. Методика дає можливість виборцям сформулювати пріоритети у здійсненні політики в сфері капітальних вкладень у виборчому окрузі та сформувати перелік проблем, які можуть не вимагати коштів, але потребують реагування народних депутатів у якості виконання ними контрольних повноважень. Методика допомагає виборцям сформувати «суспільні порядки денні» (мапи проблем округу) для одномандатних виборчих округів. Такі порядки денні – можливість спрямувати діяльність народних депутатів у русло вирішення справді масштабних, гострих та важливих проблем, які маючи фінансову або нефінансову природу, не можуть бути вирішені на місцевому рівні через брак фінансових ресурсів або повноважень.
Перелік проблем, які можуть сформувати виборці за допомогою методики (ТОП-10 проблем та об’єктів виборчого округу), є дороговказом для ініціативних груп виборців, органів місцевого самоврядування, місцевих депутатів та державних адміністрацій для налагодження предметної співпраці із народним депутатом та політичними силами, які представлені у парламенті. З огляду на переважну неконкретність передвиборчих програм та звітів народних депутатів поряд із браком чіткого регламентування вимог щодо звітів народних депутатів перед виборцями, використання методики допоможе громадськості у комунікації із народним депутатом щодо визначення його пріоритетів стосовно місцевих проблем.
«Суспільні порядки денні» для одномандатних виборчих округів – це можливість громадян визначити ТОП-10 проблем та об’єктів для кожного з виборчих округів, які, будучи масштабними, гострими та важливими, не можуть бути вирішені на місцевому, районному та обласному рівнях та відповідно потребують фінансування за кошти державного бюджету або потребують втручання народного депутата. Розроблені «суспільні порядки денні» для двох одномандатних виборчих округів на Київщині та Волині (округи №19 та №97) і перелік проблем та об’єктів, які мали б увійти до порядків денних народних депутатів у інших одномандатних виборчих округах поряд із відповідною методикою, в подальшому допоможуть громадським активістам, експертам, депутатам місцевих рад, помічникам народних депутатів та власне і народним депутатам, сформувати ТОП-10 проблем, які є актуальними для їх виборчих округів.
Сформоване в рамках проекту громадське партнерство «Порядок денний народних депутатів України без ризиків політичної корупції» дає можливість громадянам отримати експертну та методичну підтримку розробки «суспільного порядку денного» для виборчого округу та почати публічно артикулювати бачення того, які проблеми мають бути у порядку денному народного депутата як лобіста. Приєднання до партнерства «Порядок денний народного депутата без ризиків політичної корупції» – можливість для взаємодії всіх заінтересованих у вирішенні місцевих проблем.
У разі заінтересованості у співпраці та залучення виборців до формування «суспільних порядків денних» та попередження ризиків політичної корупції у діяльності народних депутатів України пишіть: info@osf.org.ua
Більше інформації: www.osf.org.ua в розділах «Події» та «Аналіз політики».
Звіт підготовлений за результатами проекту «Громадський моніторинг виділення фондів для округу», що виконується Фундацією «Відкрите суспільство» в рамках проекту, котрий є частиною заходів Програми USAID «РАДА»: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво».
Текст аналітичного звіту за посиланням: