Аналітика. Парламент. Мажоритарники.

Фундація “Відкрите суспільство” проаналізувала річну законотворчу діяльність чотирьох Одеських народних депутатів-мажоритарників: С. Ківалова, І. Маркова, Г. Труханова, С. Гриневецького

вівторок, 10 грудня 2013 298
Автор: Леся Шевченко
Політичні процеси практично ігнорують вплив своїх рішень та позицій на щоденне життя кожного з українців, у той час як українські експерти та ЗМІ щоразу вказують на негативні наслідки значної частини ухвалених законів для громадян.

У тому числі — зростання витрат через податки, акцизи та нові збори, ускладнення бюрократичних процедур, появу нових корупційних схем, посилення великого бізнесу, а також збільшення контролю влади над суспільством.

Наш аналіз вкотре доводить, що політичні гравці в парламенті перебувають у одній реальності — проблеми, на які вони звертають увагу у своїх нормотворчих проектах, часто вражають своєю відірваністю від поточних подій та браком актуальності, а нерідко — і сумнівами щодо зваженості та здорового глузду.

*  *  *

Досліджуваний період охоплює діяльність народних депутатів України VІI скликання, обраних по одномандатним виборчим округам міста Одеси від початку роботи парламенту, з 12 грудня 2012 року - до 11 грудня 2013 року. 

Всі обіцянки було проаналізовано на предмет їх чесності − певний нормативний критерій, який поєднує у собі моральні засади з ідеєю відповідальності влади перед громадянами. Ідея чесності передвиборчої програми має три умовні критерії: 

РЕАЛІЗМ: уникнення обіцянок, які партія свідомо не може виконати. У дослідженні очевидно утопічні або занадто абстрактні обіцянки було позначено як нереальні;

ЩИРІСТЬ: ухилення від обіцянок, які не планується виконувати. Цьому критерію не відповідають, зокрема, ті обіцяння політичних партій, які не отримали формального вираження принаймні у вигляді законопроекту;

ПОСЛІДОВНІСТЬ: уникнення обіцянок, які суперечать одна одній. Винятком для цього критерію є непередбачувані обставини, з-поміж іншого економічна криза, що дозволяє владі не дотриматися власного слова. 


У фокусі дослідження перебувають законодавчі акти, ініційовані народним депутатом України, обраним по мажоритарному виборчому округу.

Статус обіцянки визначається скорочено:

В - виконана обіцянка (якщо певна обіцянка була реалізована (законопроект став законом), вона отримує статус «виконано»)

ЧВ - частково виконана (якщо обіцяні результати були досягнуті, однак повного втілення не відбулось, – «частково виконано»)

НВ - невиконана обіцянка (у протилежному випадку обіцяння набуло статусу «не виконано». Ця категорія має додаткове розшарування наприкінці року: «відхилено» (відповідний обіцянці законопроект був поставлений на голосування, але не здобув підтримки народних депутатів і був відхилений) та «забуто» (обіцянка, яку партія не реалізувала у жодному законопроекті).

*  *  *

Як виявилось, потрапивши до Парламенту, народні депутати з м. Одеса змінили поле своїх інтересів. Обіцянки, дані виборцям, не виконуються. Депутати або не продукують законопроектів взагалі, або створюють неякісні документи, в яких присутні ознаки лобіювання. Відсутність реальної роботи у відповідності до власних передвиборчих програм свідчить про те, що всі чотири депутати здобули свої посади виключно завдяки обману виборців і популізму.

Нагадаємо, що рік роботи кожного з них коштує виборцям в середньому 402 тис. 024 грн. (врахована лише заробітна плата депутата і його помічників).

НА СЛУЖБІ ВЕРТИКАЛІ: Одеські нардепи

Ківалов С.В. - безплідна активність

95% напродукованих депутатом законопроектів пропонують норми, які складно віднести до тієї чи іншої обіцянки нардепа. В парламенті переймається переважно судоустроєм і статусом суддів. 18 з поданих 19 законопроектів ніяк не узгоджується з обіцянками народного депутата, помічених в його передвиборній програмі 2012 року. Протягом року Ківалов С.В. напродукував 19 законопроектів, 47 проектів постанов, та 93 законопроекти, що стосуються призначень, обрання та звільнень суддів. Жоден з 19 законопроектів протягом року не було ще розглянуто профільним Комітетом через їх низьку якість. Частка норм, які пропонується відкоригувати апаратом ВРУ: 40-80%, що говорить про вкрай низьку ефективність витрачання бюджетних коштів на утримання штату його помічників та персональну зарплату депутата.

Відповідно, народний депутат конкурував з НЕЩИРИМИ обіцянками та відзначається НЕПОСЛІДОВНІСТЮ у своїй політичній кар’єрі та роботі у ВРУ (19 обіцянок, з них тільки одна щира та послідовна).

Детальніше в таблицях:

Таблиця 1. Аналіз виконання передвиборчих обіцянок народного депутата Ківалова С.В. протягом 1-го року в парламенті 7 скликання (12.12.2012 – 10.12.2013)

Таблиця 2. Зареєстровані законодавчі ініціативи Ківалова С.В. з 12.12.2012 до 10.12.2013* (не враховані 47 проектів постанов, та 93 законопроекти, що стосуються призначень, обрання та звільнень суддів).

Марков І.О. - зміна пріоритетів

Ініціативи Маркова І.О. не співвідносяться із його передвиборною програмою — депутат не ініціював жодного законопроекту на впровадження обіцяного на виборах 2012 року. Депутатських запитів за своєю участю, які б були націлені на виконання своєї передвиборної програми, за час своєї роботи у Верховній Раді VII скликання депутат не надавав. Протягом 12.12.2012 – 20.09.2013рр. було ініційовано лише один законопроект, в якому пропонувалося вилучити іноземних громадян з переліку осіб, які можуть бути усиновлювачами дитини. Поза увагою залишаються усі 5 обіцяок, помічених в його передвиборній програмі 2012 року.

Народний депутат переміг своїх опонентів завдяки голому популізму та НЕЩИРИМ обіцянкам. За річну роботу у ВРУ він отримує титул НЕПОСЛІДОВНОГО політика.

Детальніше в таблиці:

Таблиця 1. Аналіз виконання передвиборчих обіцянок народного депутата Маркова І.О. протягом 1-го року в парламенті 7 скликання (12.12.2012 – 10.12.2013)

 

Гриневецький С.Р. - на службі Сім’ї

Ініціативи Гриневецького С.Р. не співвідносяться із його передвиборною програмою — 95% напродукованих законопроектів пропонують норми, які складно віднести до тієї чи іншої обіцянки нардепа. Інтереси народного депутата ховаються за фасадними вивісками назв його законопроектів, натомість залишаючи приховану суть між рядками нормативного врегулювання відносин землевласності (законопроект №0907, 0954, 0955), лобіювання інтересів (№2063 - інтереси IT-бізнесу Януковича-молодшого, 2993 – інтереси московського патріархату, 3309 – підпорядкування системи служб внутрішньої безпеки і правоохоронних органів щодо державної охорони органів державної влади України та їх посадових осіб на розсуд Президента ), та встановлення законодавчих інструментів додаткового податкового навантаження конкурентам (законопроект № 1114).

У 8 з 9 поданих законопроектів зафіксовано ознаки прихованого лобіювання. Такі коливання інтересів залишають поза увагою 16 з 19 обіцянок, помічених в його передвиборній програмі 2012 року. Протягом року Гриневецький С.Р. напродукував 9 законопроектів, 8 з яких ніяк не узгоджується з обіцянками народного депутата.

Депутат виборював увагу своїх виборців з трьома ЩИРИМИ обіцянками та за річну роботу звітується про НЕПОСЛІДОВНІСТЬ у своїй політичній кар’єрі та роботі у ВРУ.

Детальніше в таблицях:

Таблиця 1. Аналіз виконання передвиборчих обіцянок народного депутата Гриневецького С.Р. протягом 1-го року в парламенті 7 скликання (12.12.2012 – 10.12.2013)

Тіньовий порядок денний першого року в парламенті народного депутата Гриневецького Сергія Рафаїловича.

Таблиця 2. Зареєстровані законодавчі ініціативи Гриневецького С.Р. з 12.12.2012 до 10.12.2013*

 

Труханов Г.Л. - відсутність роботи

Ініціативи Труханова Г.Л. також не співвідносяться із його передвиборною програмою — депутат не ініціював жодного законопроекту на впровадження обіцяного на виборах 2012 року. Відсутність будь-якого інтересу до втілення передвиборчих обіцянок шляхом ініціювання законів у ВРУ, натомість відобразилися лише у двох депутатських запитах. Таке пасивне відстоювання інтересів виборців залишили поза увагою всі 26 обіцянок, помічених в його передвиборній програмі 2012 року.

А відтак, маємо відмітити, що народний депутат переміг своїх опонентів завдяки голому популізму та НЕЩИРИМ обіцянкам. За річну роботу у ВРУ він отримує номінацію НЕПОСЛІДОВНОГО політика.

Детальніше в таблиці:

Таблиця 1. Аналіз виконання передвиборчих обіцянок народного депутата Труханова Г.Л. протягом  1-го року  в парламенті 7 скликання (12.12.2012 – 10.12.2013)

Таблиця 2. Зареєстровані законодавчі ініціативи Труханова Г.Л. з 12.12.2012 до 10.12.2013*