ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ
до міського голови Києва Віталія Кличка
з приводу забезпечення дієвої участі громадськості
в обговоренні бюджету Києва на 2015 рік
Підтримуючи ініціативу міського голови Києва Віталія Кличка щодо початку обговорення бюджету Києва на 2015 рік,
звертаємося до голови міста Києва Віталія Кличка
з приводу призначення проведення публічних громадських обговорень міських бюджетних програм та вжиття дієвих заходів щодо попередження корупційних ризиків, підвищення прозорості, відкритості та підзвітності бюджетної політика на місцевому рівні, а саме:
1. Провести обговорення Програми використання та охорони земель міста Києва на 2011-2015 роки за участю Департаменту земельних ресурсів КМДА та профільних комісій міської ради (в тому числі бюджетної комісії) не пізніше ніж 5 листопада 2014 року.
Метою обговорення є визначення проблем, пов’язаних із систематичною практикою невиконання показників надходження плати за землю в цілому та орендної плати зокрема, та відповідного перегляду показників результативності та ефективності роботи Департаменту земельних ресурсів КМДА. Таке обговорення дасть змогу сформувати обґрунтовані прогнозовані показники надходжень плати за землю в цілому та орендної плати зокрема, а також надходжень від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пунктув проекті бюджету Києва на 2015 рік.
Експерти Фундації «Відкрите суспільство» готові сприяти в організації цього обговорення та надати відповідні оцінки й пропозиції щодо прискорення оформлення договірних відносин та перегляду договорів із землекористувачами, скасування рішень по неоформлених землевідведеннях, вдосконалення проведення земельних аукціонів, визначити чіткі перспективи збільшення надходжень від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та стягнення заборгованості по надходженнях по цій статті доходів тощо.
2. У зв’язку із неоднозначною реакцією громадськості на Генплан-2025 та й оприлюднені громадськими експертами виявлені неузгодженості щодо функціональних призначень окремих територій у Генплані-2020 та Генплані- 2025, а також враховуючи важливість заслуховування різних заінтересованих сторін
пропонуємо не пізніше ніж 15 листопада 2014 року провести громадське обговорення цільових програм «Розробка схем та проектних рішень масового застосування» та «Керівництво і управління у сфері містобудування та архітектури в місті Києві» та проекту Генплану Києва до 2025 р. та плану земельно-господарського устрою за участю громадськості та профільних комісій міської ради (у тому числі бюджетної комісії). Експерти Фундації «Відкрите суспільство» разом із профільними експертами та представниками громадськості готові сприяти в організації цього обговорення та надати відповідні оцінки та пропозиції.
3. Розвиток міста Києва потребує визначення меж із Київською областю в інтересах соціально-економічного розвитку цих територій та відповідного наповнення бюджетів. Пропонуємо в термін до 20 листопада 2014 року провести обговорення в Київській міській раді «Меморандуму» між Києвом та областю і вирішити питання межі, розміщення об’єктів ЖКГ, промисловості та громадського обслуговування. До участі в заході пропонуємо запросити експертів, що не брали участі в розробці генпланів Києва та прилеглих територій, не отримували замовлень та грошей від попередньої влади та відповідно не обтяжені власними бізнес-інтересам. Пропонуємо винести на розгляд міськради питання погодження генеральних планів та проектів землеустрою прилеглих до Києва населених пунктів (дев’яти районів області).
Експерти Фундації «Відкрите суспільство» разом із профільними експертами та представниками громадськості готові сприяти в організації цього обговорення та надати відповідні оцінки та пропозиції.
4. Розмістити у відкритому доступі на веб-сторінці КМДА перелік, розміри та адреси всіх комунальних площ, які орендуються та/або здаються в оренду із зазначенням вільних площ та умов їх оренди та продажу. Пропонуємо передбачити кошти в бюджеті Києва-2015 на створення відкритої єдиної електронної бази комунального майна Києва, що продається або здається в оренду. Це дасть змогу підвищити ефективність використання комунального майна та значно збільшити надходження до міського бюджету (за передніми експертними оцінками, додатковий дохід може скласти майже 1 млрд грн).
5. Розмістити на офіційній веб-сторінці КМДА вичерпний перелік усіх комунальних підприємств м. Києва тапоказників ефективності й результативності їх робити, витрат із міського бюджету на їх утримання та сплачених до міського бюджету податків (зокрема, податку на прибуток, податку на доходи фізичних осіб тощо).
Розмістити у відкритому доступі на офіційній веб-сторінці КМДА детальні результати перевірки роботи кожного із 38 комунальних підприємств із зазначенням суми та причин збитків по кожному з них, про які було публічно проінформовано керівництвом КМДА.
Пропонуємо в термін до 25 листопада 2014 року провести обговорення за участю громадськості заходів із підвищення ефективності та результативності роботи провідних комунальних підприємств міста з акцентом на діяльності тих підприємств, стосовно яких громадські активісти та експерти повідомляли та оприлюднювали інформацію про корупційні ризики та втрати (серед них варто окремо відзначити КП «Київський метрополітен», КП «Київводоканал», КП «Київзеленбуд», КП «Київпастранс», КП «Київпарктранссервіс» тощо).
6. Розпочати розробку нової міської цільової антикорупційної програми в м. Києві силами аналітичних центрів і громадських організацій у співпраці з КМДА.
Фундація «Відкрите суспільство» на підставі напрацювань у сфері моніторингу антикорупційних програм на місцевому рівні (зокрема, на обласному та міському рівнях в 2012-2013 рр.), типових корупційних ризиків та втрат міського бюджету від них, разом із профільними експертами та представниками громадськості, готова сприяти в розробці даної цільової програми.
7. У зв’язку із системним невиконанням показників надходжень до міського бюджету від оренди землі повторно звертаємося з приводу важливості оприлюднення списків юридичних і фізичних осіб із зазначенням адрес земельних ділянок, які відмовляються укладати договори про оренду землі з Київською міською радою (і, відповідно, не сплачують 3-12% від її нормативної грошової оцінки до бюджету), водночас забезпечення цим особам можливості публічного спростування поширеної інформації чи надання пояснень безпосередньо в момент і в місці її оприлюднення.
8. У зв’язку з публічним оприлюдненням інформації про подання керівництвом міськради до прокуратури справ на 132-х боржників по сплаті пайових внесків на розвиток інфраструктури на суму 736 млн грн просимо оприлюднити назви боржників, адреси земельних ділянок і об’єктів та суму заборгованості по кожному з них на офіційній веб-сторінці КМДА та міської ради із зазначенням відповідного посилання.
Просимо оприлюднити списки юридичних осіб, які звільнені від сплати пайових внесків у 2014 році, із зазначенням сум, які недоотримає міський бюджет від таких рішень, адрес та розмірів об’єктів та підстав для такого звільнення.
9. Забезпечити впровадження Рішення Київради № 89/9146 від 28 лютого 2013 року щодо застосування ст. 288 Податкового кодексу про укладання договорів оренди із власниками земельних ділянок та інформування громадськості щодо вжитих заходів.
Звернення підписали:
Леся Шевченко, президент Фундації «Відкрите суспільство», головний експерт Реанімаційного пакету реформ–Київ
Іван Сікора, директор Фундації «Відкрите суспільство», експерт з питань бюджетної та антикорупційної політики
Ігор Луценко, депутат Київської міської ради, член ВО "Батьківщина"
Тетяна Бойко, Громадянська мережа Опора
Віктор Глеба, експерт у галузі регіонального розвитку та містобудування, кандидат наук з державного управління, дійсний член Української академії архітектури
Андрій Скіпальський, Голова правління, Центр громадянського представництва "Життя"
Ігор Шевляков, директор програм, Український інститут публічної політики
Іван Лукеря, Український незалежний центр політичних досліджень (УНЦПД)
Альбіна Паренюк, президент благодійної організації «Благодійний фонд «Дари навчання», менеджер групи «Освіта» Реанімаційного пакету реформ
Роман Куйбіда, член територіальної громади Києва