Фундація. Наші новини.

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ ДО ДЕПУТАТІВ МІСЬКОЇ РАДИ З ПРИВОДУ ПРОЕКТУ БЮДЖЕТА КИЄВА НА 2015 РІК

вівторок, 27 січня 2015 600
Експерти Фундації "Відкрите суспільство" переконані, що бюджет столиці не можна підтримувати без чітких розрахунків бази оподаткування та попередження відомих корупційних ризиків

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ

ДО ДЕПУТАТІВ МІСЬКОЇ РАДИ

З ПРИВОДУ ПРОЕКТУ БЮДЖЕТА КИЄВА НА 2015 РІК

 бюджет столиці не можна підтримувати

без чітких розрахунків бази оподаткування та попередження відомих корупційних ризиків

 В день оприлюднення громадськості проекту міського бюджету Києва на 2015 рік (20.01.2015) експерти Фундації «Відкрите суспільство» та Реанімаційного пакету реформ під час брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі звернулися до депутатів міськради не підтримувати бюджет в запропонованій редакції, усунути відомі корупційні схеми, які не дають змогу вивести із тіні мільярди.

Перед оприлюдненням міського бюджету Фундація «Відкрите суспільство» ініціювала Відкрите звернення до Кличка щодо бюджету Києва на 2015 р., що було підтримане Реанімаційним пакетом реформ,  в якому зазначалося відсутність адекватного реагування на значимі корупційні практики,що ведуть до суттєвого зменшення доходів міського бюджету Києва.

Ще 14.01.2015 року в «Українській правді» вийшла стаття«Де знайти кошти для наповнення бюджету Києва?» в якій чітко зазначалися джерела, які б могли принести мільярди до міського бюджету. Минулого року, Фундація «Відкрите суспільство» неодноразово зверталася до нової київської міської влади із пропозиціями щодо зменшення корупції та детінізації міського бюджету.

Згідно існуючої інформації, станом на 27.01.2015 року, проект бюджету Києва на 2015 рік не зазнав кардинальних змін, показники доходів по ключовим статтям бюджету є заниженими та надані громадськістю пропозиції переважно не враховані при розробці проекту бюджету столиці.

Корупційні ризики, які коштують міському бюджету мільярдів гривень, так і не усунуто, а чітких відповідей щодо податкової бази розрахунку прогнозних показників так і не отримано.  Невиправданими та необґрунтованими є витрати на «Генеральний план розвитку м. Києва та його приміської зони до 2025 року», який розробляють вже більше 6 років, "Містобудівний кадастр м. Києва», плани зонування «окремих частин м. Києва».

У зв’язку із цим, ми звертаємося до депутатів міськради, не підтримувати проекту бюджету без оприлюднення КМДА чітких розрахунків щодо бази оподаткування, надання відповідей на питання, які вже неодноразово публічно ставила Фундація «Відкрите суспільство» та депутати міськради щодо наступних питань формування ДОХОДНОЇ ЧАСТИНИ БЮДЖЕТУ, а саме:  

-          надати чіткі розрахунки прогнозу надходжень коштів до міського бюджету відорендної плати за землю з юридичних осіб в частині визначення бази оподаткування, заборгованості та  відсутності договірних відносин. Згідно аналізу різних документів (Генплану Києва 2025, Стратегії розвитку Києва до 2025 року та у профільній програмі використання та охорони земель) облік земель житлової та громадської забудови різниться від 10,5 до 14 тис. га. З огляду на оподаткування землі під житлову забудову по ставці 0,1%, а не 3-12%,  як для інших категорій земель, є підстави стверджувати про значні втрати бюджету від оренди землі та земельного податку.

З огляду на це, просимо оприлюднити чітку та конкретну інформацію щодо наступних  питань:

а)  облікової кількості гектарів (далі - га) землі різних категорій (землі житлової та громадської забудови, землі оздоровчого призначення, землі рекреаційного призначення, землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та оборони, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення, землі водного фонду та землі сільськогосподарського призначення);

б) частки земель (в га) в рамках кожної із категорій де  укладені договірні відносини із юридичними особами;  

в) частки земель (в га) в рамках кожної із категорій де  договірні відносини закінчилися та не переглянуті із юридичними особами  станом на 31.12.2014 р.;

г)  частки земель (в га) в рамках кожної із категорій де є заборгованість по сплаті орендної плати та окремо земельного податку з юридичних осіб із зазначенням обсягу заборгованості станом на 31.12.2014 р.;

д) обсягу земель та кількість договорів оренди землі із юридичними особами, які сплачують орендну плату  за ставкою меншою як 3% станом на 31.12.2014 р.;

є) обсягу земель (в га), що знаходяться в оренді в комунальних підприємств та обсягу коштів, які отримує бюджет від них.Окремо просимо надати обсяг земель, які знаходяться в оренді у комунальних підприємств «Плесо», «Київзеленбуд», КП «Житлоінвсетбуд-УКБ» та інших КП);

ж) обсяг земель (в га), що знаходяться в оренді в юридичних осіб, які сплачують податок на нерухоме майно, відмінне відмінне від земельної ділянки і які  є власниками об`єктів нежитлової нерухомості. Окремо просимо надати інформацію щодо коштів які отримує бюджет від орендної плати за землю з юридичних осіб, що орендують чи володіють землею під наступними торгівельно-розважальними комплексами: Дрім Таун, Оушен Плаза, Гулівер, Більшовик, Мандарин плаза, Скай молл, Арт молл;

            -  розглянути можливість перегляду рішення міськради щодо відтермінування введення в дію нової нормативно-грошової оцінки землі на півроку. Наполягаємо на введення її в дію з 2 кварталу 2015 року, що фактично дасть змогу отримати орієнтовно додатково 42-58 млн грн щомісячно від плати за землю, або 125-175 млн грн за 1 квартал 2015 року;

            -    розглянути можливість отримання податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості. Передовсім, це стосується торгівельно-розважальних  та бізнес центрів. Необхідним є проведення консультацій із стекйголдерами та визначення ставок, які готові платити власниками об`єктів нежитлової нерухомості враховуючи значний попит на цю категорію нерухомості у орендарів (передовсім, це стосується торгівельно-розважальних центрів). В Києві налічується приблизно 3 млн кв.м  комерційної нерухомості, яка б могла дати при оплаті хоча б в 24 грн за кв.м  в рік приблизно 72 млн грн);

           розглянути можливість підвищення надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту у декілька разів від запланованих 170 млн грн  за рахунок оплати пайової участі виключно у грошовій формі та включення у план надходжень більшої частини коштів від 132-х боржників, що винні  736 млн грн;

           -     розглянути можливість підвищення надходжень коштів від пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного (ТС-МАФів) із 59 млн грн до 125-135 млн грн із наданням чітких розрахунків щодо облікової чисельності ТС  (за різними оцінками в Києва налічується від 15 до 24 тис. ТС);

           -    розглянути можливість підвищення надходжень коштів від збору за паркування транспортних засобів та від реклами за рахунок виведення із тіні не облікованих машиномість та рекламних конструкцій.

Щодо ВИТРАТНОЇ ЧАСТИНИ БЮДЖЕТУ, то вважаємо, що невиправданими та необґрунтованими є витрати на «Генеральний план розвитку м. Києва та його приміської зони до 2025 року», "Містобудівний кадастр м. Києва», плани зонування «окремих частин м. Києва» тапропонуємо надати обґрунтування наступних статей витрат:

- п.48 Додатку №6 до проекту рішення Київради міститься інформація про витрати з міського бюджету на 2015 рік, запропоновані Департаментом містобудування та архітектури КМДА на суму 41,78 млн грн, з яких, на проектні роботи передбачено виділити 34,73 млн грн. При цьому, різниця у показниках не обґрунтована і за кодом тимчасової класифікації видатків та кредитування відноситься до Розробки схем та проектних рiшень масового застосування;

- Не дивлячись на протести киян, експертів та громадських активістів, КМДА продовжує фінансувати «Генеральний план розвитку м.Києва та його приміської зони до 2025 року» на суму 2,4 млн грн, ігноруючи діючий Генплан міста Києва до 2020 року. Вимагаємо надання  звіту профільним департаментом про витрачені 16 млн грн які пішли на розробку цього документу за 6 років та надання для громадського обговорення кінцевого варіанту (а їх було вже три) Генплану 2025, переліку зауважень Держекспертизи та звіту щодо витрачених коштів з підтвердженням ефективності і результативності їх витрат;

- Згідно ДБН Б.1.1-15:2012 «Склад та зміст генерального плану населеного пункту», до складу матеріалів Генплану м.Києва 2025 має входити розділ з обґрунтуванням пропозицій щодо вулично-дорожньої мережі за її категоріями, з визначенням розрахункових проектних показників та відповідної Схеми (п.п. 5.2.42 – 5.5), тому не зрозумілим є фінансування «Інтегрованого Плану розвитку транспортної інфраструктури м. Києва» на суму 9 млн грн, (підстави та необхідність розробки за діючим законодавством).

- Виникає питання щодо рішення фінансувати розробку плану зонування «окремих частин м. Києва» на суму понад 5 млн грн, не знаючи площу та потреби громади міста в таких проектах та зважаючи, що 1,3 млн грн, було вже витрачено при попередниках. Не маючи звітності щодо ефективності витрачених коштів та громадського запиту на такі роботи в період кризи та війни, вважаємо не припустимим одночасне фінансування плану зонування та детальних планів не визначених адміністративно територій столиці.

- Спірним є продовження фінансування впровадження системи "МIСТОБУДIВНИЙ КАДАСТР М.КИЄВА" на суму 13,9 млн грн, оскільки на розробку та впровадження цієї системи протягом кількох років витрачаються гроші державного (4 млн грн) та столичного (7,3 млн грн) бюджетів, а ефективність цієї системи не доведена.  За експертними оцінками, невідповідність інформаційної системи МІАС ЗМД до показників Генпланів та Детальних планів територій вже не можна приховати. Пропонуємо виключити з фінансування і цей пункт та провести громадське експертне обговорення щодо цього питання;

-  стаття витрат «РОЗРОБКА ТА КОРИГУВАННЯ МАТЕРIАЛIВ ДЕТАЛЬНИХ ПЛАНIВ ТА КОНЦЕПЦIЙ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРIЙ, МIСТОБУДIВНИХ ПРОГРАМ ТА IНШОЇ МIСТОБУДIВНОЇ ДОКУМЕНТАЦIЇ, ПАСПОРТIВ ВУЛИЦЬ, МIСЬКИХ ВУЗЛIВ, РОЗРОБКА ТЕХНIКО-ЕКОНОМIЧНИХ ОБГРУНТУВАНЬ» на суму 10,4 млн грн не містить переліку детальних планів, програм, паспортів та іншої містобудівної документації, індикаторів оцінки та площі території проектування.

Без чітких розрахунків щодо бази оподаткування, результативних показників роботи ключових департаментів та комунальних підприємств, а особливо департаменту архітектури та містобудування та департаменту земельних ресурсів, бюджет Києва на 2015 рік буде містити занижені показники надходжень від оподаткування земельного ресурсу, комерційної нерухомості, від пайових внесків, від реклами та збору за паркування транспортних засобів з одного боку, а з іншого, невиправдані та необґрунтовані витрати на «Генеральний план розвитку м. Києва та його приміської зони до 2025 року», "Містобудівний кадастр м. Києва», плани зонування «окремих частин м. Києва».

Звернення підписали:

Леся Шевченко,  головний експерт Реанімаційного пакету реформ–Київ

Іван Сікора, директор Фундації «Відкрите суспільство», експерт  з питань бюджетної та антикорупційної політики

Віктор Глеба, експерт у галузі регіонального розвитку та містобудування, дійсний член Української академії архітектури

 

Щодо додаткових питань звертатися:  (050) 382 4661, osf55@ukr.net  Іван Сікора

 

Більше про бюджет Києва та корупцію у столиці України:

Публічне звернення до міського голови В.Кличка

Стаття Мільярди гривень недотримає бюджет Києва в 2015 році через корупцію

Стаття  Удар по корупції в Києві: обіцянки та реальність «Дзеркало тижня. Україна» №47, 12,12.2014

Стаття "Де знайти кошти для наповнення бюджету Києва?«Українська правда. Київ» 14.01.2015

Стаття "Реальна боротьба із корупцією в Києві має початися із незаконних будівництв" Коментар Директора Фундації "Відкрите суспільство" веб-стайту "НІ КОРУПЦІЇ"