Аналітика. Парламент. Фракции.

Реальність партійна vs. реальність громадська: Партія регіонів (1-2 сесія ВРУ VII скликання)

понеділок, 16 грудня 2013 191
Автор: Леся Шевченко, Стас Соколов
У гаслі “Від стабільності до добробуту” ПР не лише не досягла другого, але й поставила під сумнів перше. На прес-конференціях та у публічних виступах регіонали наголошують на “відчутних” показниках зростання середньої зарплатні та ВВП. Тим не менш, провладні політики часто маніпулюють даними, озвучуючи номінальні показники, а не реальні, які є значно менш оптимістичними. Депутати-регіонали у той же час подають законопроекти, які покликані поповнити держбюджет за рахунок нових стягнень з бізнесу чи пересічних українців.

На службі вертикалі: Партія регіонів

Нагадаємо, що партія влади так і не зуміла вкласти у свій імідж відповідальної політичної сили, презентувавши свої здобутки щодо виконання передвиборних обіцянок у попередньому скликанні ВР та не особливо зважаючи на власні попередні гасла.

Зіронізуємо, що у гаслі “Від стабільності до добробуту” ПР зуміла частково виконати лише першу частину — стабільність економічної ситуації дедалі більше під питанням, зважаючи на зростання торгівельних непорозумінь із РФ і невизначеності наслідків можливого підписання угоди про асоціацію із Брюсселем, що може відбутися на саміті у Вільнюсі восени. Питання добробуту залишається під питанням. Більше того, у останньому рейтингу глобальної конкурентоспроможності за версію Світового економічного форуму Україна втратила 11 позиції, відкотившись до результатів 2011 року.

На прес-конференціях та у публічних виступах Віктор Янукович щоразу наголошує на відчутні показники зростання середньої зарплатні та ВВП. Проте Президент маніпулює даними, озвучуючи номінальні показники, а не реальні, які є значно менш оптимістичними. У той же час депутати від Партії регіонів, як і Кабінет міністрів, часто пропонують законопроекти, які далекі від покращення добробуту українців.

Красномовним прикладом може слугувати одна з останніх тез Президента, виголошена на початку вересня на молодіжному форумі у Києві. Так, голова держави закликав українських програмістів залишатися у країні та не виїжджати працювати закордон. Українські IT-фахівці мають створити «вітчизняний Google», переконаний очільник країни. У той же час, Президент у лютому ветував закон про податкові пільги для ІТ-галузі — у липні ВР схвалила його з зауваженнями президента, виключивши норму про контроль галузі Податковою і Держнауки.

Фундація «Відкрите суспільство» пропонує добірку ідей та позицій Партії регіонів (та, почасти, підконтрольного їй Кабміну), з якої можна оцінити співвідношення ініціатив парламентарів із політичною програмою партії.

  • МВС запропонувало законопроект, який би посилив контроль за абонентам послуг зв’язку та розширив можливості стеження за користувачами.
  • Депутати від ПР виступили з проектом, який би посилив контроль держави за роботою операторів лотерей.
  • Нардеп від ПР Антон Яценко виступив із законопроектом, який би прибрав зовнішню рекламу з українських автошляхів.
  • Кабінет міністрів України пропонує заборонити рекламу на громадському транспорті.
  • Регіонали також підготували законопроект, норми якого можуть заблокувати доступ практично до будь-якого веб-ресурсу: документ планує зобов’язати провайдерів блокувати вихід на сайти, що пропагують міжнаціональну ворожнечу, жорстокість, або порушують права та свободи громадян.
  • Крім того, у ПР запропонували збільшити обсяг фінансування Фонду регіонального розвитку втричі — з 1% до 3% від надходжень загального фонду держбюджету.
  • Депутати-регіонали також запропонували пом’якшити штрафні санкції щодо проблем у угодах споживчого кредитування.
  • У ПР також вирішили опікувати проблемами електронної торгівлі — законопроект пропонує укладати дистанційні угоди без цифрового підпису.
  • Більше того, регіонали вирішили посилити контроль парламенту за державними грошима, заради цього пропонуючи змінити Основний закон та посилити повноваження Рахункової палати.
  • ПР також турбує питання дач та заміських маєтків — регіонали запропонували дозволити реєстрацію у будинках за містом.
  • Проект Геннадія Бобова (ПР) повинен закликати інвесторів у сільську місцевість за допомогою податкових пільг — з 2015 року статус «інвестора, що відроджує виробництво на селі» має видаватися на 7 років і у перспективі діяти до 2034 року.
  • Віталій Хомутиннік та Тетяна Бахтєєва вирішили запровадити 7% ПДВ на операції щодо постачання та імпорту ліків медичного призначення.
  • Регіонал Омельченко запропонував схему, за якою бюджет мав би поповнитися на 3,6 млрд грн — через перенесення від’ємних значень ПДВ лише за операціями, за якими відбулися розрахунки з клієнтами та з урахуванням термінів давності. Крім того, проект пропонує подовжити на два роки заборону на відшкодування ПДВ для операцій із зерном та металобрухтом.
  • Крім того, ВР схвалила у першому читанні резонансний законопроект про векселі — він має реструктурувати бюджетну заборгованість за допомогою векселів із прибутковістю до 5%.
  • Регіонали також підтримали скандальний закон, ініційований Мінзборів, який стосується трансфертного ціноутворення. Він має контролювати ціноутворення операцій з резидентами тих країн, де податок на прибуток мінімум на 5% менше за українській (депутати пропонували ввести це лише для офшорів). Крім того, документ зберіг норму про контроль внутрішніх операцій, яка була розкритикована профільним комітетом парламенту. Депутати зуміли звузити дію правила лише для бізнесу, що є збитковим чи має податкові пільги.
  • Крім того, Кабмін ініціював зменшення ціни товару для безмитного отримання з 300 євро до 100, що зменшило б можливості українців купляти товар, наприклад, у закордонних інтернет-магазинах.
  • Регіонали запропонували також зобов’язати банки нараховувати відсотки на депозити не лише під час дії договору, але й після його завершення, навіть у випадку смерті вкладника.
  • Нардеп-регіонал Олександр Фельдман (у минулому скликанні — БЮТ) запропонував не арештовувати заставу при визнанні кредитної угоди не чинною — але лише для фізичних осіб.
  • На фоні скандалів із затримками та скасуваннями потягів (зокрема Hyundai) регіонали вирішили потурбуватись про пасажирів, запропонувавши зобов’язати Укрзалізницю узгоджувати графік руху пасажирських потягів із облдержадміністраціями.
  • Разом із Батьківщиною регіонали підготували пакет правок до законів, який би підняв з 2014 року акцизи на пиво, горілку, слабоалкогольні напої, вино та тютюн.
  • Депутат від ПР Андрій Пінчук висунув проект, яким би монополію на ведення лотерейної діяльності передали б Ощадбанку.
  • У той же час регіонали не підтримали проект змін до Конституції, який позбавляв би нардепів недоторканності.
  • Тим не менш, регіонали як мінімум словесно підтримали ідею опозиції щодо перевірки регламентним комітетом ВР законопроекти щодо наявності особистих інтересів народних депутатів.
  • На фоні повороту керівництва держави (і, відповідно, ПР) у бік Брюсселя, одіозний нардеп-регіонал Вадим Колесніченко подав проект, який на законодавчому рівні закріпив би відмову від євроінтеграційних прагнень України, що суперечить схваленому у 2010 році ВР Закону про засади внутрішньої та зовнішньої політики.
  • На початку третьої сесії чинного скликання ВР регіонали активно підтримують законопроекти, необхідні для схвалення у Вільнюсі угоди про асоціацію з ЄС, за винятком одного — ПР не хоче схвалювати закон щодо боротьби із дискримінацією сексуальних меншин.
  • Крім того, нардеп від ПР Нестор Шуфрич, який опонує ідеї євроінтеграції, заявив про можливість утворення у ВР групи прихильників входу до Митного союзу (Росія — Білорусь — Казахстан).
  • І насамкінець, чи не найцікавіша ідея від регіонала — Віталій Журавський запропонував парламенту починати засідання з пісні “Боже великий єдиний, нам Україну храни” (“Молитва за Україну”).

Відзначимо, що ініціативи ПР не співвідносяться із передвиборною програмою партії — переважна більшість законопроектів пропонують норми, які складно віднести до тієї чи іншої обіцянки політсили. Утім, це є традиційним явищем для українського парламентаризму, оскільки програми, як правило, не містять конкретики, а партії не готують пакет законопроектів заздалегідь. Винятком є згадані вище конфлікти всередині ПР, у якій наявна група депутатів-противників ідеї євроінтеграції (що суперечить як обіцянкам ПР, так і ухваленому більшістю попереднього скликання Закону про засади зовнішньої та внутрішньої політики).

Більше того, очевидно, що позиція влади та коливання її інтересів залишаються значно більш важливими для поведінки регіоналів, аніж зворотній зв’язок із виборцем та дотримання власних “ідеологічних” позицій. Гасла «Україна – країна успішних людей», «Нове життя українського села», «Працювати в Україні комфортно і престижно» досі не отримують під собою підтвердження у вигляді публічних політик — регіонали, як і більшість інших депутатів, досі не навчилися мислити стратегічно.

*   *   *

Досліджуваний період охоплює діяльність фракції Партії регіонів Верховної Ради України VI скликання від початку її роботи, з грудня 2012 року - до 31 липня 2013 року.

Всі обіцянки було проаналізовано на предмет їх чесності − певний нормативний критерій, який поєднує у собі моральні засади з ідеєю відповідальності влади перед громадянами.

Ідея чесності передвиборчої програми має три умовні критерії:

  • РЕАЛІЗМ: уникнення обіцянок, які партія свідомо не може виконати. У дослідженні очевидно утопічні або занадто абстрактні обіцянки було позначено як нереальні;
  • ЩИРІСТЬ: ухилення від обіцянок, які не планується виконувати. Цьому критерію не відповідають, зокрема, ті обіцяння політичних партій, які не отримали формального вираження принаймні у вигляді законопроекту;
  • ПОСЛІДОВНІСТЬ: уникнення обіцянок, які суперечать одна одній. Винятком для цього критерію є непередбачувані обставини, з-поміж іншого економічна криза, що дозволяє владі не дотриматися власного слова.

У фокусі дослідження перебувають законодавчі акти, ініційовані народними депутатами, які належать до певної фракції Верховної Ради України. Для зручності та наочності аналізу всі обіцянки згруповані (і, відповідно, нормативно-правові акти та їх проекти) у чотири умовні категорії.

Назва кожної з них відповідає головному об’єкту регулювання (чи основного впливу) обіцянки:

  • гроші (питання бюджету, фінансів, промисловості, підприємництва – все, що стосується господарської та економічної діяльності в Україні);
  • людина (широка категорія, що поєднує соціальні, гуманітарні, культурні, екологічні питання, – все, що торкається якості життя громадян України);
  • держава (охоплює питання державного будівництва, системи права, судової реформи, боротьби з корупцією, а також включає сферу державного будівництва та установчих повноважень Верховної Ради України);
  • світ (ініціативи щодо зовнішньої політики України, питання геополітичної орієнтації та характеру відносин з іншими країнами). 

Статус обіцянки визначається скорочено:

  • В - виконана обіцянка (якщо певна обіцянка була реалізована, вона отримує статус «виконано»)
  • ЧВ - частково виконана (якщо обіцяні результати були досягнуті, однак повного втілення не відбулось, – «частково виконано»)
  • НВ - невиконана обіцянка (у протилежному випадку обіцяння набуло статусу «не виконано». Ця категорія має додаткове розшарування наприкінці року: «відхилено» (відповідний обіцянці законопроект був поставлений на голосування, але не здобув підтримки народних депутатів і був відхилений) та «забуто» (обіцянка, яку партія не реалізувала у жодному законопроекті)

Партія регіонів

ОбіцянкаРеалізмЩирістьПослідовністьСтатусПримітка
Гроші
1. Зростання ВВП – щонайменше 5% на рік. - + + НВ Прогнози міжнародних фінансових інститутів говорять про 0-1% зросту ВВП у 2013. Ряд аналітиків говорить про можливе скорочення ВВП.
2. Стабільність національної валюти. + + + В НБУ продовжує тримати курс долара. Тим не менш, у серпні золотовалютні резерви України впали до 7-річного мінімуму.
3. Поетапного зниження податку на прибуток підприємств до 16% у 2014 році. + + + ЧВ

В Податковий кодекс України внесено зміни близько 10 законами, згідно з якими:

  1. ставка податку на прибуток підприємств з 1.01.2013 до 31.12. 2013 становитиме 19 %.
  2. для суб'єктів індустрії програмної продукції буде застосовуватись пільгова ставка оподаткування 5 %.
  3. пільгове оподаткування застосовується для пріоритетних галузей економіки, перелік яких визначається КМУ. Прибуток, отриманий від реалізації інвестиційних проектів у пріоритетних галузях економіки, оподатковується за ставками:
    • з 1 січня 2013 року по 31 грудня 2017 року включно – 0 %;
    • з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2022 року включно – 8 %;
    • з 1 січня 2023 року – 16 %.
  4. діяльність страхових компаній оподатковується за наступними ставками податку на прибуток:
    • 0 % – для довгострокового страхування життя та пенсійного страхування у межах недержавного пенсійного забезпечення;
    • 3 % – для інших видів страхової діяльності.
  5. витрати, що відносяться і до страхової, і до іншої діяльності, розподілятимуться пропорційно до питомої ваги доходу від різних видів діяльності.
  6. платники податку на прибуток подають фінансову звітність з урахуванням постійних та тимчасових податкових різниць починаючи зі звітних періодів 2013 року.
4. Запровадження податкових канікул для ІТ та інноваційних проектів терміном на 10 років. + + + ЧВ Подібну ініціативу активно лобіює В. В. Янукович, у ВР він подав законопроект №2063, що містить подібну норму. У липні ВР схвалила його з зауваженнями президента, виключивши норму про контроль галузі Податковою і Держнауки. Законопроектом пропонується надати суб’єктам індустрії програмної продукції пільги щодо сплати податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування терміном в 10 років.
5. Надання вітчизняному виробнику доступних банківських кредитів. - - + НВ

НБУ вдруге за рік зменшивоблікову ставку, проте це не спрощує доступ бізнесу до грошей — високі ставки на гривневі депозити унеможливлюють дешеві кредити.

Ставки по кредитам для малого та середнього бізнесу достатньо високі — в середньому, біля

Приміром, у сегменті кредитування на поповнення обігових коштів в лютому поточного року середня ефективна ставка за позиками у всіх валютах склала

6. Ми збільшимо видобуток власного вугілля, нафти та сланцевого газу. + + + ЧВ

За ініціативи Кабміну та Президенту активно йдуть переговори з міжнародними ресурсними гігантами щодо розробок родовищ в Україні.

Зокрема, із Shell та Chevron.

7. Розпочнемо розробку шельфових газових родовищ. + + + ЧВ Кабмін підписав угоду
8. Розширимо використання енергії сонця, вітру та води. + + + ЧВ Законопроект групи регіоналів № 2946 щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії.
9. Модернізуємо теплоелектростанції для ефективного використання вітчизняного вугілля та інших видів палива. + + + ЧВ Законопроект №2009 регіонала Д. Шпенова  стосується податкового стимулювання ТЕЦ для екологічної модернізації.
10. Створення 1500 сільськогосподарських кооперативів. - - + НВ Відповідні ініціативи відсутні.
11. Будівництво нових елеваторів, овоче- та фруктосховищ. + - + НВ Відповідні ініціативи відсутні.
12. Встановленню ціни на земельний пай не менше 20000 грн за гектар і оренди не нижче 1000 грн за гектар. + - + ЧВ Законопроект депутата від ПР Боброва №2254 пропонує підвищити мінімальну орендну плату за землю на рівні не менше 4,5% вартості земельного  паю.
13. Будівництво сучасних автомобільних доріг, які б дали змогу потрапити з заходу на схід України за 14 годин. - - + НВ Враховуючи мільярдні борги Укравтодору та проблемний стан наявних доріг, реалізація подібної обіцянки потребує капіталовкладень, на які Україна наразі не спроможна. У вересні Микола Азаров визнав, що грошей на побудову доріг у бюджеті не вистачає.
14. Нове швидкісне залізничне сполучення між столицею та регіонами. + + + ЧВ Укрзалізниця продовжує запускати нові маршрути класу Інтерсіті та Інтерсіті+ з потягами Skoda та Hyundai. У той же час, гроші на вітчизняні швидкісні потяги — КВБЗ — у бюджеті УЗ відсутні. Також постійно зростають ціни на квитки в швидкісних поїздах. При цьому завантаженість  маршрутів класу Інтерсіті та Інтерсіті+ складає лише 52%.
15. Реконструкція та будівництво аеропортів, морських і річкових портів, залізничних вокзалів. + + + ЧВ Агентство нацпроектів уклалоугоду з китайською держкорпорацією стосовно побудови залізничного сполучення Київ-Бориспіль, яке включає побудову чотирьох вокзалів.
16. Будівництво нових станцій метро та розвиток комунального транспорту. + + + ЧВ У Києві продовжується зведення станції Теремки, а також дані старт побудові четвертої лінії метро.
17. Доступні авіаперельоти для кожного українця. - - - НВ Обіцянку складно виміряти, тим не менш, враховуючи ціни на авіаквитки та середню зарплатню, її можна вважати не виконаною.
Людина
1. Створення належних умов для гідного життя громадян нашої країни. - - - НВ Обіцянку складно виміряти
2. Молоді сім’ї отримають доступне житло завдяки державній іпотеці під 3% річних, за рахунок соціальних контрактів із роботодавцями. + - + ЧВ У бюджет-2013 на молодіжну іпотеку закладено втричі меншу суму, ніж у 2012. Подібною іпотекою користується незначна кількість населення (біля 1000 кредитів у 2012).
3. Допомога при народженні першої дитини в 2012 році складе 28 830 грн, другої – 57 660 грн, третьої – 115 320 грн. Це у два рази більше, ніж у 2008 році. До 2017 року розмір цих виплат зросте ще вдвічі. + + + ЧВ У 2013 році ці виплати становлять 29 160, 58 320 та 116 640 грн відповідно. З 1 грудня вони становитимуть 30 960, 61 920 та 123 840 грн.
4. У кожній області відкриється перинатальний центр, будуть переоснащені пологові будинки. + + + ЧВ 23 травня у Хмельниціькій області відкрили перинатальний центр — десятий в Україні.
5. 3абезпечення держзамовленням щонайменше 75% місць у ВНЗ. + + + ЧВ На держзамовлення-2013 виділено 24,7 млрд грн, що на 5,6% більше, ніж у 2012.
6. виплата стипендій на рівні мінімальної зарплати. + - + НВ Підвищити стипендії до рівня прожиткового мінімуму запропонував лише позафракційний С. Міщенко.
7. збільшення зарплати освітянам щонайменше на 20% щороку. - - + НВ За розрахунками експертів Громадської Ради освітян і науковців України на зарплату освітянам не вистачає 1,3 млрд грн. При цьому мінімальна заробітна плата в бюджетній сфері, яка закладена в основу розрахунків заробітної плати викладачів, з 1 січня 2013 року зросте на 1,5% до 1147 грн в місяць і на 5% до 1218 грн в місяць з 1 грудня 2013 року. За даними опитування TNS, найбільшою проблемою української освіти педагоги вважають малу зарплатню.
8. повну комп’ютеризація та підключення всіх шкіл до Інтернету. + - + ЧВ За даними агентства Нацпроектів на розвиток освітньої частини нацпроекту "Відкритий світ", який передбачає забезпечити 20 тис шкіл комп'ютерами, передбачено 70 млн гривень, з яких 40 млн гривень - інвестиції, а 30 млн гривень - кошти з держбюджету.
9. 100% компенсації роботодавцю єдиного соціального внеску при працевлаштуванні інвалідів, сиріт, одиноких матерів та людей, старших за 50 років. + - - ЧВ Законопроектом 2569 ПР запропонувала запровадити квоти для роботодавців, таким чином, використовуючи примус закону, а не фінансові стимули для вирішення проблеми.
10. навчання безробітних актуальним професіям. + + + ЧВ Дерслужба зайнятості опікується подібним питанням.
11. забезпечення молодих спеціалістів першим робочим місцем, стажування студентів із подальшим працевлаштуванням. + + + ЧВ Законопроект №2569 пропонує встановити порядок стажування молоді.
12. Стабільно зростатимуть доходи громадян, середня зарплата у 2017 році сягне 8000 грн. - - + НВ Розрахунки з відсутністю поправки на інфляцію, таким чином, купівельна спроможність 8000 грн у 2017 може виявитися меншною, аніж середьої зарплати зараз.
13. Середня зарплата в системі охорони здоров’я не менше 8000 грн для лікарів та 5500 грн для медперсоналу. - - + НВ Прем'єр-міністр Микола Азаров назвав “великим досягненням” те, що терапевт з десятирічним стажем роботи в Україні отримує 2 533 грн.
14. Зниження цін на ліки першої необхідності на 30%. + - - ЧВ МОЗ продовжує переговори з імпортерами, а Кабмін розглядає можливість введення ПДВ на імпортні ліки. Регіонали також запропонували ввести новий податок на імпорт ліків.
15. 100% забезпечення ліками хворих на онкологічні, серцево-судинні захворювання, туберкульоз, ВІЛ/СНІД. + + - НВ Регіональні лікарні не забезпечені необхідною кількістю ліків: у 2011 вони отримали 8–24% необхідної кількості препаратів, а у 2012 - 60–75%.
16. Забезпечення всіх сільських районів пересувними амбулаторіями. + + + НВ Кабмін поступово реалізує програму, проте про охоплення всіх сільських регіонів мову вести зарано.
17. Забезпечимо людей з обмеженими фізичними можливостями належним лікуванням та необхідними технічними засобами реабілітації. + - - НВ Кабмін точково вирішує цю проблему.
18. Створимо умови для здорового способу життя: в кожному регіоні запрацюють нові басейни, стадіони, льодові арени та спортивні майданчики. - + + НВ Для інфраструктурного проекту подібного масштабу Україні бракує коштів.
19. Повністю компенсуємо до 2017 року всі вклади Ощадбанку СРСР до 5000 грн. - - + НВ Попри обіцянки прем’єра М. Азарова, Кабмін досі не розробив порядок компенсації на 2013 рік. Більше того, КМУ сфокусований на погашенні зовнішніх боргів.
20. Мінімальна пенсія буде на 20% вища за прожитковий мінімум. + - + НВ Мінімальна пенсія залишається відчутно (на 214 грн) меншою за прожитковий мінімум.
21. Суттєво підвищимо розміри пенсій військовослужбовцям, працівникам правоохоронних органів. + - - НВ Соціальні виплати у 2013 зростатимуть мінімально.
22. Забезпечимо доступним житлом молоді сім’ї, лікарів, учителів, військовослужбовців, працівників правоохоронних органів за рахунок щорічного будівництва 100 000 квартир. - - - НВ Заявлені масштаби будівництва перевершують інфраструктурний потенціал країни.
23. Завершення будівництва об’єкта «Укриття» на ЧАЕС до 2015 року. + + + ЧВ Розпочате у 2012 році будівництво об’єкту “Укриття-2” мають завершити у 2015.
24. 20 000 систем централізованого очищення питної води. + - - НВ Ініціатив не виявлено.
25. Будівництво екологічних сміттєпереробних заводів у кожному регіоні. + + + ЧВ У 10 містах почалося спорудження сміттєпереробних заводів.
26. Розбудові соціальної інфраструктури сільської місцевості (автодоріг, лікарень та шкіл, газифікації сіл). + + + НВ Кабмін локально вирішує подібні питання, проте про серйозні зрушення вести мову зарано. Микола Азаров уже у вересні заявив про те, що у бюджеті бракує грошей на дороги.
27. Інтелектуальну свободу, свободу слова. + - - НВ Політика партії влади суперечить обіцянці.
28. Рівні можливості для жінок та чоловіків в усіх сферах життя. + - - НВ Реальні зрушення у сфері гендерної рівності відсутні.
29. Законодавче забезпечення права громадян на рідну мову. + - - ЧВ Скандальний закон “Про засади державної мовної політики” був ухвалений у 2012 році, проте подальшого розвитку ідея ще не отримала.
30. Створення належних умов для гідного життя громадян нашої країни. - - - НВ Обіцянку складно виміряти
Держава
1. Будуть розширені повноваження органів місцевого самоврядування - - - НВ Орієнтована на централізацію політика влади суперечить обіцянці.
2. 60% зведеного державного бюджету – місцевим радам. - - - НВ Кабмін не налаштований віддавати контроль за бюджетом нижчим ланкам. Тим не менш, регіонали запропонували збільшити надходження до Фонду регіонального розвитку.
3. Ефективна контрактна армія. + - - НВ Обіцянку складно виміряти, плюс у випадку скасування призову з 2014 року швидка побудова ефективної контрактної армії може зіткнутися з перешкодами.
4. Скасування обов’язкового призову з 1 січня 2014 року. + + + НВ Міноборони заявило про подібні наміри, але про їх реалізацію говорити зарано.
Світ
1. Збереження позаблокового статусу України – гарантію безпеки кожного громадянина. + + + В Питання військових блоків фактично зникло з українських політичних дебатів.
2. Здобуття асоційованого членства в Євросоюзі, створення зони вільної торгівлі, зняття візових бар’єрів між Україною та ЄС. + + + ЧВ ВР схвалила один з документів, важливих для угоди про асоціацію — антикорупційні положення. Тим не менш, діалог з ЄС ускладнюється проблемами із демократичним процесом в Україні. Після конфліктів з Москвою влада значно активізувала зусилля заради євроінтеграції.
3. Посилення економічної співпраці в рамках зони вільної торгівлі з країнами СНД. + - - НВ Київ та Москва перебувають у конфлікті стосовно питань газу та вступу до ТС, що негативно впливає на економічні зв’язки. Торгівельна війна з РФ дедалі ускладнила виконання такої обіцянки.
4. Стратегічне партнерство з Росією, США, Китаєм + - - НВ Ідея стратегічного партнерства переважно залишається декларативною, більше того, орієнтація водночас на ЄС, Росію, США та Китай ускладнює визначення пріоритетів. Діалог з Москвою серйозно ускладнився, проте Кабмін докладає зусиль для активізації співпраці з Китаєм.
5. Відкриття для України ринків країн «Великої двадцятки» та країн, що розвиваються + - - НВ Попри декларації уряду та Президента, ґрунтовна робота щодо цього питання відсутня. Торгівельний конфлікт з Москвою змусив владу звертатися до норм ВТО, а також задуматися про освоєння нових ринків.
6. Реалізацію конкурентних переваг країни для здобуття права на проведення спортивних та культурних заходів європейського і світового рівнів. + - - НВ Амбіції щодо Зимової Олімпіади потребують ґрунтовних інфраструктурних перетворень. Бюджетні кошти часто неефективно використовуються під подібними гаслами.

Матеріал підготовлено на основі результатів моніторингу законопроектів парламентських політичних сил, що здійснюють експерти Фундації "Відкрите суспільство" www.osf.org.ua за кошти Національного Фонду Підтримки Демократії, США (NED).