Аналітика. Парламент. Фракции.

Передостанній залік: робота фракцій Верховної Ради України (листопад 2007 року - грудень 2011 року)

середа, 08 лютого 2012 1480
Автор: Стас Соколов
Наближення нових парламентських перегонів фокусує увагу політичних партій на передвиборчих змаганнях.

Як відомо, нова кампанія розпочинається одразу після виборів, принаймні у західному світі, де політики підтверджують свою відповідальність, виконуючи дані обіцянки. Таким чином, за півроку до початку чергового електорального процесу варто підбити проміжні підсумки діяльності народних обранців. Результати цього умовного заліку навряд чи кардинально відрізнятимуться від підсумкових–ресурси народних депутатів витрачатимуться на гарантування проходження їх у парламент сьомого скликання.

Незважаючи на часткове забування представниками законодавчої гілки влади про обіцянки народові, їх дотримання мусить бути важливим критерієм під час голосування. Дехто з нинішніх парламентарів, безперечно, випробовуватиме власні сили у мажоритарних округах, можливо, навіть без згадки про свою партію.

Робота кожної фракції має бути справедливо оцінена в рамках дотримання та виконання обіцяного. Фундація «Відкрите суспільство» пропонує результати постійного моніторингу діяльності українського парламенту, а саме – стан реалізації фракціями передвиборчих програм.

Методологія дослідження

Для аналізу діяльності парламентарів як основне джерело інформації використано базу даних сайту Верховної Ради України (rada.gov.ua). Крім того, для дослідження суспільної та експертної реакції або перевірки функціонування певного закону застосовано інтернет-медіа.

Досліджуваний період охоплює діяльність фракцій шостого скликання Верховної Ради від початку її роботи, з листопада 2007-го, до кінця 2011 року.

У фокусі дослідження перебувають законодавчі акти, ініційовані народними депутатами, які належать до певної фракції Верховної Ради України. Закони згруповані за чотирма ключовими категоріями:

· економіка(питання промисловості, фінансів, бюджету, підприємництва – все, що стосується господарства і економічної діяльності в Україні);

· добробут(широка категорія, що поєднує соціальні, гуманітарні, культурні, екологічні питання, – все, що торкається якості життя громадян України);

· міжнародна політика(ініціативи щодо зовнішньої політики України, питання геополітичної орієнтації та характеру відносин з іншими країнами);

· право та державне будівництво(охоплює питання системи права, судової реформи, боротьби з корупцією, а також включає сферу державного будівництва та установчих повноважень Верховної Ради України).

Програмові тези партій було порівняно з законопроектами, поданими представниками відповідних фракцій, відтак зроблено висновки щодо дотримання положень партійних платформ.

Якщо певна обіцянка була реалізована (завдяки зусиллям самої фракції або іншим обставинам), то вона отримала статус«виконано»; якщо зусилля у напрямі здійснення обіцяного докладались, але повного результату не досягнуто – «частково виконано»; у разінаявності лише законопроекту з певними пропозиціями – їй присвоєно ступінь виконання«проект»; у випадку бездіяльності фракції стосовно вирішення котроїсь проблеми або у разі провалу її законопроектів обіцяння набуло статусу«не виконано».

Інформація подана за тематичними блоками, у кожному з яких містяться загальні результати діяльності фракцій із коротким коментарем, а також конкретні переліки обіцянок кожної партії за статусом виконання.

Економіка

Сфера економічних відносин залишається не до кінця опрацьованою українським політикумом. В усіх парламентських фракціях є народні депутати так чи інакше дотичні до економічної проблематики, серед них колишні міністри економіки та фінансів, бізнесмени та науковці. Одначе створювати виважену економічну програму перед виборами не у традиціях вітчизняних політиків: основній масі електорату економічні питання не зрозумілі та не потрібні. До того ж необхідно врахувати, що економічна та фінансова робота уряду часто залежить від тиску груп інтересів та домовленостей з ними. А отже, конкретні обіцянки дані, швидше, багатіям, а не виборцям.

Таким чином, передвиборчий набір тез обертався довкола обіцянок про новий Податковий кодекс (ухвалений ПК навряд чи справдив очікування виборців), залучення інвестицій, спрощення відкриття власної справи,нову енергетичну політику, законодавчу та бюджетну підтримку села тощо. У процесі парламентської діяльності фракції забули не тільки про відверто утопічні (до прикладу, перетворити Україну на інвестиційний рай), але і цілком реальні проекти. В результаті лише7%економічних зобов‘язань можна вважати виконаними.

Жодну з фракцій не можна назвати особливо активною та чесною у цій сфері: більшість обіцянь не отримали законопроектної підтримки, робота коаліційних урядів також мало базувалася на передвиборчих зобов‘язаннях. Виконані обіцянки мають сумнівний статус відповідності очікуванням громадян. Ухвалений за ініціативою уряду М.Азарова Податковий кодекс викликав суспільне невдоволення, інші ж закони, швидше, зберігали існуючий стан речей, аніж сприяли прогресові українського господарства.

Варто зазначити, що така неуважність фракцій щодо своїх економічних тез могла бути викликана світовою фінансовою кризою та необхідністю долати її наслідки.

Згідно з відомим висловом американського Президента Дж. Ф. Кеннеді, кожна криза містить у собі можливість. Проте шансом якісно оновити економічне та фінансове життя країни депутати не скористалися – наближення виборів Президента перетворило бюджет країни на поле бою між опозиційними регіоналами та «господарями» уряду бютівцями. За президентства В.Януковича публічна політика щодо господарства країни багато в чому втратила свій відкритий статус. У 2010-11 роках парламентські фракції практично не брали участі у регулюванні господарчої сфери, де запанували ініціативи уряду та глави держави.

Таблиця 1. Виконання партіями передвиборчих обіцянок у галузі економіки

Фракція

Разом

Виконано

Частково виконано

Проект

Не виконано

Партія регіонів

6

2

1

1

2

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»[1]

50

1

9

12

28

Блок «Наша Україна-Народна самооборона»

12

2

0

1

9

Комуністична партія України

15

0

1

2

12

Народна партія України[2]

20

2

4

1

13

Партія регіонів

Виконано (33%[3]):

· Новий Податковий кодекс.

· П‘ятирічні податкові канікули для малого сімейного бізнесу.

Часткововиконано (17%):

· Широке впровадження наукомістких та енергозберігаючих технологій, використання альтернативних джерел енергії.

Проект (17%):

· Створення прозорого та легального ринку землі.

Невиконано (33%):

· Створення Національної зернової біржі.

· Подвоєння до кінця 2010 року обсягу інвестицій на розвиток сільського господарства та інфраструктури у селах.

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

Виконано (2%):

· Кардинально реформувати дозвільну систему – встановити обмежений і стандартний перелік документів для отримання ліцензій чи дозволів.

Часткововиконано (18%):

· Запровадити нові правила: входження в бізнес і вихід із бізнесу мають бути максимально спрощені.

· Лібералізувати ринок банківських та страхових послуг.

· Максимально обмежити кількість контактів між підприємцем та чиновником.

· Поліпшити умови інвестування в енергетичний сектор.

· Ухвалити законодавство, що відповідає практиці СОТ.

· Лібералізувати транзитний режим для пасажирів і товарів.

· Забезпечити державно-приватне партнерство в будівництві аеропортів.

· Зміцнити співпрацю та координацію енергетичної політики з Євросоюзом, інтеграцію в європейський ринок постачання та споживання електроенергії.

· Створити в Україні власний замкнутий ядерно-паливний цикл.

Проект (24%):

· Надати додаткового стимулюючого імпульсу середньому та малому бізнесу.

· Знизити податкове навантаження.

· Мінімізувати податкові пільги.

· Ліквідувати ПДВ.

· Розширити базу оподаткування.

· Захистити права міноритарних акціонерів.

· Перетворити Україну на інвестиційний рай.

· Максимально спростити виділення землі в довгострокове користування для інвесторів, що мають намір будувати в Україні нові сучасні й високотехнологічні підприємства.

· Забезпечити умови функціонування ринку землі.

· Зменшити критичну залежність від монопольного імпорту енергоносіїв.

· Знизити енергоємність ВВП.

· Модернізувати ТЕЦ.

Невиконано (56%):

· Ухвалити Податковий кодекс.

· Впровадити політику зниження кредитних ставок до європейського рівня.

· Перейти на систему довгострокового кредитування.

· Зруйнувати всі неприродні монополії.

· Усунути з чинного законодавства проблеми, протиріччя та «білі плями», що стримують інвестиції – й українські, й іноземні.

· Прийняти нову програму прозорої та відкритої приватизації з однаковими умовами.

· Встановити прозорі процедури щодо тендерів.

· Створити мережу регіональних омбудсменів для інвесторів.

· Спростити процедуру сертифікації імпорту.

· Забезпечити податкове стимулювання будівництва промислових об’єктів.

· Забезпечити податкове стимулювання зниження собівартості квадратного метру промислового й житлового будівництва.

· Розширити повноваження органів місцевого самоврядування з регулювання ринку землі та будівництва об’єктів промислового призначення.

· Надати підтримку розвитку аграрної інфраструктури, а саме аграрного фонду, аграрної біржі, страхового фонду, земельного банку.

· Створити прозоре конкурентне середовище для українських виробників, сприяти просуванню їхньої продукції на зовнішні ринки.

· Реалізувати адресні програми прямої державної підтримки безпосередньо сільськогосподарських товаровиробників, а саме дотації на гектар обробленої землі на одиницю випущеної продукції.

· Забезпечити вільний доступ сільськогосподарських товаровиробників до кредитних ресурсів за пільговими ставками.

· Стимулювати розвиток кооперативних банків та кредитних спілок у сільській місцевості.

· Істотно збільшити чисельність робочих місць у сільській місцевості.

· Відмовитись від несистемного фінансування села й перейти до типових бізнес-проектів, які вміщують переробку сільгосппродукції та її екологічну чистоту.

· Зробити аграрний бізнес окупним.

· Забезпечити умови для державно-приватного партнерства у створенні основних транзитних автомобільних коридорів.

· Забезпечити безпеку транспортних коридорів.

· Побудувати нові нафто- й газогони з метою створення альтернативних шляхів енергопостачання України.

· Навести «військовий порядок» на залізниці.

· Перейти на технологію «киплячого пару».

· Зменшити споживання газу та нафтопродуктів, збільшити споживання бурого вугілля як сировини для хімічної промисловості та виробництва синтетичного палива.

· Добудувати транзитний газопровід «Одеса–Броди–Плоцьк (Ґданськ)», побудувати транзитний газопровід «Каспійський басейн–Україна» через Азербайджан, Грузію та Чорне море.

· Забезпечити оптимальну розвідку та організацію видобутку вуглеводнів на шельфах Чорного та Азовського морів.

«Наша Україна – Народна самооборона»

Виконано (17%):

· Збережемо спрощену систему оподаткування для малого бізнесу.

· Удвічі зменшимо кількість дозволів і перевірок для підприємців, скоротимо число контролюючих органів.

Проект (8%):

· Введемо кримінальну відповідальність за навмисне пошкодження родючого шару земель.

Не виконано (75%):

· У 2008 році ухвалимо Податковий кодекс, яким із 2009 року встановимо прості й зрозумілі правила сплати податків.

· Ліквідуємо податкову міліцію.

· Ліквідуємо корупційні схеми відшкодування ПДВ. Спростимо адміністрування, скасуємо податкову накладну і знизимо ставку ПДВ до 17%.

· Замість усіх нарахувань на фонд оплати праці з 2008 року запровадимо єдиний соціальний внесок, який поетапно зменшимо до 20%.

· Запровадимо справедливий податок на багатство й розкіш, який наповнить місцеві бюджети.

· Залучимо інвестиції в будівництво сучасних автодоріг, стадіонів, спортивних споруд і створимо нові робочі місця під час підготовки та проведення ЄВРО-2012.

· Забезпечимо прозору реєстрацію права власності на землю, право вільно розпоряджатися нею та збереження її для майбутніх поколінь.

· Спростимо процедури приватизації для власників розпайованих земельних наділів.

· Зменшимо податок на земельну спадщину для селян.

Комуністична партія України

Частково виконано (7%):

·Буде забезпечене неухильне дотримання конституційного права власності народу України на землю, її надра, повітря, ліси, водень та інші природні ресурси, що знаходяться в межах території України. Розв’язання екологічних проблем буде фінансуватися державою в першочерговому порядку. Не допустимо розпродажу землі – збережемо державу!

Проект (13%):

· Забезпечимо інноваційний розвиток економіки, державну підтримку й першочергове фінансування високотехнологічних і конкурентоспроможних галузей; авіа- й суднобудування, ракето- й танкобудування, важкого й сільського машинобудування, електроніки та приладобудування.

· Уведемо прогресивний податок на прибуток, податки на багатство й розкіш.

Не виконано (80%):

· Зміняться пріоритети економічного розвитку України. Ріст економіки відбуватиметься в інтересах трудового народу, а не купки олігархів.

· Визнаючи рівноправність усіх форм власності, ми перевіримо законність приватизації та повернемо в державну власність стратегічні галузі промисловості.

· Бюджетонаповнюючі галузі (в першу чергу, виробництво спиртних напоїв і тютюнових виробів) перейдуть у державну власність, а зовнішня торгівля стане державною монополією.

· На основі прогресивних технологій Україна досягне високих темпів розвитку вугільної промисловості, нафто- й газовидобутку – як бази своєї енергетичної незалежності.

· Буде скасований податок на додану вартість, а замість нього введений податок з обороту й диференційована ставка податку на прибуток, що створить сприятливі умови для розвитку малого та середнього бізнесу.

· Впровадимо держзамовлення на 50% продукції сільгоспвиробників

· На підтримку сільгосппідприємств будуть виділятися кошти в обсязі не менш ніж 10% ВВП.

· Діятиме заборона на продаж землі іноземним громадянам, бізнес-структурам і спільним підприємствам за участі капіталу іноземних громадян або власникам понад 50%.

· Будуть встановлені пільгові, не вище 5% річних, кредити на реальну підтримку розвитку АПК.

· У зв’язку з посухою 2007 року виплату кредитів 2006 року, взятих сільгоспвиробниками в банках, буде перенесено на наступні роки. Останнім надаватимуться гарантовані державою кредити для майбутнього розвитку.

· Різке підвищення доходів державного бюджету за рахунок прибутку націоналізованих підприємств.

· Уведення та суворе дотримання державної монополії на видобуток нафти, газу, вугілля та інших корисних копалин, на виробництво і продаж спиртних напоїв і тютюнових виробів.

Народна партія України

Виконано (10%):

· Введення державної реєстрації всіх орендарів земельних паїв і суворий контроль за розрахунками із селянами-орендодавцями.

· Державна підтримка сільських товаровиробників, легкий і зрозумілий вихід на закордонні ринки.

Частково виконано (20%):

· Зміцнення матеріально-фінансової бази малих міст і селищ за рахунок розширення бази оподатковування землі, введення податку на нерухомість і встановлення більш справедливого податку на прибуток.

· Сприяння розвиткові малого й середнього бізнесу: зменшення податкового навантаження, спрощення процедури одержання мікрокредитів; створення державної системи підтримки починаючих підприємців, їх правовий захист.

· Недопущення продажу земель сільськогосподарського призначення.

· Звільнення новоутворених сільських підприємств від податків терміном на п’ять років.

Проект (5%):

· Передача у власність територіальних громад об’єктів комунальної власності, котрі перебувають в обласному підпорядкуванні, зокрема: водоканалів, газових мереж, електромереж, теплоцентралей.

Не виконано(65%):

· Формування ефективної та справедливої економіки на інноваційних засадах і забезпечення на цій основі гідного рівня життя людей.

· Втілення народозберігаючої програми соціально-економічного розвитку.

· Заборона продажу рентабельних державних підприємств.

· Вирівнювання економічного розвитку регіонів з акцентом на пріоритетність малих і середніх міст.

· Установлення прямих міжбюджетних фінансових відносин із державним бюджетом міст районного значення та селищ – районних центрів.

· Здійснення комплексної реформи податкової системи з передбаченням, зокрема, ліквідації податку на додану вартість; введення прогресивної системи оподатковування, за якої багаті платитимуть до 70%, а соціально не захищені прошарки населення будуть звільнятися від сплати податків.

· Притягнення до кримінальної відповідальності тих, хто займається земельним шахрайством і обдурюванням селян.

· Внесення змін до Земельного кодексу України з наданням повноважень міським, селищним радам з управління землями в межах території ради, що затвердить пріоритет місцевого самоврядування.

· Зниження єдиного земельного податку, скасування інших платежів і поборів із селян.

· Пільгове кредитування технічного переобладнання тих господарств, що використають земельний пай за прямим призначенням.

· Створення Фонду підтримки села для відродження й розвитку його інфраструктури.

· Забезпечення села пальним із вітчизняних нафтопродуктів.

· Установлення пільгових тарифів на електроенергію для селян.

· Надання молодим фахівцям безпроцентної позики, якщо вони збираються працювати на селі.

Добробут

Орієнтуючись на «пересічного виборця», українські партії найчастіше перенасичують свої передвиборчі програми солодкими обіцянками щодо максимального полегшення щоденного життя «маленького українця». Кількість тез у цьому розділі вражає: сумарно парламентські партії пообіцяли зробити добробут громадян кращим за 136-ма позиціями. У середньому такі пункти склали близько половини обсягу програм, і лише БЮТ виділив їм дещо менше третини.

Таке красномовство у програмах не сприяло настільки ж активному відстоюванню обіцянок у парламенті: трохи менше 15% тез знайшли своє втілення в українській соціополітичній реальності. Більшу частку цих мізерних досягнень склали виплати на новонароджених дітей, обіцяні ще Президентом В.Ющенком та успішно інкорпоровані у свої програми партіями-лідерами. Інший важливий внесок – досягнення на освітній ниві, зокрема, щодо гарантії бюджетних місць та зовнішнього оцінювання знань. Також варто відзначити виконані зобов‘язання, які мають бути невід’ємними елементами життя соціальної, правової, демократичної країни: зарплатня не нижче прожиткового мінімуму, відсутність катувань у правоохоронних органах, збереження пільг для студентів на проїзд тощо.

Значна частина невиконаних положень має реальне наповнення і потребує консолідації зусиль законодавчої та виконавчої влади. Проте реформа пенсійного забезпечення відбувалася фактично під тиском МВФ, і зовсім не в рамках обіцяного народові. Оновлення політики у військовій, культурній, науково-освітній, молодіжній сферах не відбулося, хоча тези політичних програм звучали переконливо. Варто відзначити хіба що фракцію НУНС, яка спільно з Президентом В.Ющенком приділила достатньо уваги соціальній та освітній царинам, щоб виконати бодай 10 з 36 своїх обіцянок (28%), у той час як результати Партії регіонів і «Блоку Юлії Тимошенко» близькі до 15%, а Комуністичної та Народної партій – до 7%. Скромні результати малих фракцій пояснюються не лише їх розміром, але й нереальністю обіцяного. Разом з тим їм притаманна законопроектна пасивність.

Таким чином, результати роботи вітчизняних парламентарів підтверджують, що добробут українців – справа самих українців, оскільки народні обранці вперто не приділяють уваги соціальним питанням. До того ж у владній сфері є тенденція виключно до кількісних показників поліпшення життєвого рівня народу: збільшення соціальних виплат, зарплат, пенсій, – при одночасному ігноруванні стратегічного реформування. Порожня казна держави змушує урізати пільги (як відбулося, приміром, з чорнобильцями), що викликає незадоволення звиклого до бюджетної годівнички народу. Чи стане це приводом до перегляду державних політик у цій сфері, найімовірніше, вирішувати вже новому парламенту.

Таблиця 2. Виконання партіями передвиборчих обіцянок у галузі добробуту

Фракція

Разом

Виконано

Частково виконано

Проект

Не виконано

Партія регіонів

13

2

1

0

10

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

28

4

5

1

18

«Наша Україна –Народна самооборона»

36

10

6

2

18

Комуністична партія України

27

2

1

3

21

Народна партія України

32

2

3

3

24

Партія регіонів

Виконано (15%):

· З 2008 року родина на першу народжену дитину отримає 11 700 грн, на другу – 25 тис. грн, на третю та кожну наступну дитину – по 50 тис. грн.

· Не менше 50% місць у ВНЗ — бюджетні.

Частково виконано (8%):

· Законодавче забезпечення першого робочого місця молодим спеціалістам.

Не виконано (77%):

· При досягненні дитиною 3-річного віку й до 13 років родина отримуватиме щомісяця по 100 грн, а з 13-ти до 18 років – по 200 грн.

· Молоді родини отримуватимуть муніципальне житло в оренду на 10 років.

· Забезпечення молодих фахівців у провідних галузях індустрії житлом під державні фінансові гарантії.

· Забезпечення працівників бюджетної сфери житлом за умови укладання довгострокового трудового контракту.

· Запровадження іменних пенсійних рахунків.

· Розвиток недержавного пенсійного забезпечення.

· Безкоштовна медична допомога малозабезпеченим верствам.

· Стимулювання приватних інвестицій на розвиток медичного страхування, упровадження провідних медичних технологій, оновлення обладнання і створення нових основних фондів.

· Забезпечення лікарень необхідним обладнанням шляхом лізингу.

· Пріоритетні цільові програми сприяння здоровому способу життя, запобігання СНІДу, туберкульозу, наркоманії, онкозахворюванням.

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

Виконано (14%):

· Створення якісної системи незалежного контролю рівня знань учнів.

· Створення умов для «бебі-буму».

· Виплати при народженні дітей: першої – 10400 грн, другої – 15000 грн, третьої – 25000 грн.

· Реалізація програми «Сільський лікар».

Частково виконано (18%):

· Повернути дітей із нічних клубів до бібліотек.

· Стимулювання приватних інвестицій у прикладні та фундаментальні дослідження.

· Забезпечення вільної конкуренції на ринку високих технологій, інтернет-послуг, мобільного зв’язку.

· Розвиток системи захисту інтелектуальної власності.

· Створення соціального ринку ліків.

Проект (4%):

· Забезпечення державного замовлення на «соціальне житло».

Не виконано (60%):

· Припинення експорту мізків за кордон та підвищення престижності української науки.

· Єдина вартість послуг із виховання та освіти дітей.

· Стимулювання приватних інвестицій у професійну та вищу освіту.

· Створення ефективної національної системи управління інноваційним розвитком, програма «Інтернет – у кожну оселю».

· Будівельний прорив шляхом розвитку системи іпотеки та зниження вартості кредитів для купівлі житла до європейського рівня.

· Створення громадського телебачення.

· Оприлюднення інформації щодо реальних власників ЗМІ.

· Забезпечення прозорості відносин власності в медіа-бізнесі.

· Угоди між журналістами та редакціями для забезпечення чесності редакційної політики.

· Масштабна інтернетизація України.

· Розширення сітки покриття районів національними каналами.

· Запровадження обов’язкового медичного страхування зі збереженням гарантованих державою безкоштовних медичних послуг.

· Придбання медичної страховки за державні кошти для соціально не захищених верств населення.

· Законодавче зобов’язання купівлі страховки роботодавцем.

· Збільшення щомісячних виплат по догляду за дитиною до трьох років на рівні, не нижчому ніж 500 грн.

· Надання довгострокових кредитів для молодих сімей на 25–35 років під 2–4% річних.

· Створення національних медичних центрів.

· Повернення на Батьківщину громадян України, що працюють за кордоном.

«Наша Україна – Народна самооборона»

Виконано (28%):

· Слідчий ізолятор не буде місцем катувань і порушень прав громадянина.

· Збільшимо у 2008 році допомогу при народженні першої дитини до 12 000 грн, другої – до 15 000 грн і кожної наступної – до 25 000 грн.

· Для багатодітної сім’ї розмір щомісячної допомоги на дитину віком до 6 років зросте у півтора разу – до 235 грн, від 6 до 18 років – удвічі, до 298 грн.

· Обмежимо розповсюдження азартних ігор.

· Знищимо хабарі під час вступу до ВНЗ через обов’язковість зовнішнього тестування.

· Піднімемо до 1064 грн стипендії для сиріт, які є студентами ВНЗ чи учнями профтехучилищ.

· Забезпечимо пільги на міжміський проїзд для школярів і студентів на весь рік.

· Сільський вчитель, лікар, працівник культури та соціальної сфери щомісяця додатково отримає 20% окладу.

· Кожній сільській амбулаторії чи фельдшерсько-акушерському пункту забезпечимо автомобіль.

· Кожен школяр у сільській місцевості, якому до школи понад 3 км, добиратиметься на шкільному автобусі.

Частково виконано (17%):

· Скасуємо «пільгові» пенсії депутатам і міністрам.

· Мінімальна зарплата у 2008 році зросте до 600 грн, а середня – до 2100 грн.

· Заборонимо масову рекламу алкогольних і тютюнових виробів, посилимо відповідальність за продаж спиртного та цигарок дітям.

· Стимулюватимемо розвиток вітчизняної книжки й відновимо мережу книгорозповсюдження – в кожному містечку до 2009 року знову буде книгарня.

· Гарантуємо дотримання свободи віросповідання.

· До 2010 року кожна сільська школа буде підключена до мережі Інтернет.

Проект (5%):

· Створимо гідні умови життєдіяльності для людей з обмеженими можливостями.

· Захистимо нашу ідентичність – українську мову та культуру, сформуємо єдиний інформаційний простір країни.

Не виконано (50%):

· Деполітизуємо міліцію. Поліпшимо матеріально-технічний стан патрульно-постової служби та збільшимо посадові оклади її співробітників.

· Створимо до 2010 року професійну армію.

· Ліквідуємо пенсійну «зрівнялівку» – за рахунок вищого трудового коефіцієнта збільшимо пенсії в середньому на 35%.

· Зарплати в бюджетній сфері зростуть у середньому на 58% після повного запровадження у 2008 році Єдиної тарифної сітки.

· Забезпечимо справедливі комунальні тарифи.

· До 2010 року покінчимо з чергою військовослужбовців на житло.

· Зробимо доступнішим соціальне житло шляхом безперешкодного виділення земельних ділянок для його масового будівництва.

· Запровадимо обов’язкове державне медичне соціальне страхування й забезпечимо протягом 5 років кожну родину сімейним лікарем.

· У 2009 році буде відкрито Дитячу лікарню майбутнього.

· Обладнаємо кожну державну установу пандусами та іншими спецзасобами.

· Припинимо ганебну практику нищення скверів і парків у містах.

· Стимулюватимемо створення нових дитячих садків.

· Збільшимо фінансування наукових досліджень до європейських стандартів – не менше 2% ВВП.

· Відновимо реальну виборність керівників ВНЗ та наукових установ.

· Забезпечимо розвиток мов і культур усіх меншин, що проживають в Україні.

· Удвічі збільшимо фінансування музеїв та бібліотек, забезпечимо їх технічне переобладнання та оновлення фондів.

· Підтримаємо вітчизняні театр, кіно та образотворче мистецтво.

· Запровадимо допомогу в розмірі 20 000 грн і соціальне житло для випускників вузів, які працюватимуть не менше 3-х років у сільській місцевості.

Комуністична партія України

Виконано (7%):

· Заробив – одержуй вчасно зарплату та пенсію, не нижчі від прожиткового мінімуму.

· Відновиться державне фінансування будівництва житла для незаможних громадян і пільговиків. На законодавчому рівні забезпечимо право на житло мешканців гуртожитків будь-яких форм власності.

Проект (15%):

· Буде створена широка система дотацій, субсидій та кредитів для будівництва індивідуального й кооперативного житла на доступних умовах.

· Держава буде гарантувати реалізацію політичних прав громадян, права на працю, відпочинок, гідну зарплату й регульовані ціни, житло, гідну пенсію, безоплатну медичну допомогу й освіту та юридично відповідатиме за їх порушення.

· Будуть забезпечені соціально-економічні й мовно-культурні потреби людей усіх національностей, що проживають в Україні. У новій редакції Конституції, запропонованій комуністами, російській мові буде надано статус другої державної при реальному забезпеченні державного статусу української мови. Неухильно виконуватиметься Європейська хартія регіональних мов і мов меншостей.

· Моральні й духовні цінності народу України будуть захищені, рішуче припинена пропаганда наживи, жорстокості, насильства, пияцтва та розбещеності.

Не виконано (78%):

· До 2010 року реальні доходи працюючих подвояться.

·Мінімальна зарплата в 2008 році становитиме 792 грн.

·Частка заробітної плати у структурі собівартості продукції зросте до 60%.

·Мінімальна пенсія, соціальна допомога будуть не нижчими за 70% від середньої зарплати.

· Буде здійснюватися державна регуляція цін на основні продукти харчування, товари першої потреби, ліки, житло та послуги житлово-комунального господарства, а на їх підвищення у 2008 році буде проголошений мораторій.

· На освіту буде виділятися 10% коштів від ВВП, на науку – 3%.

·Будуть створені умови для забезпечення загальної зайнятості.

· Ми гарантуємо одержання молоддю першого робочого місця.

· Молодому населенню надаватимуться пільгові кредити на будівництво житла з наступним погашенням за рахунок держави 25% від їх розміру при народженні першої дитини, 50% – при народженні другої і 100% – третьої.

· Соціальні виплати при народженні другої та кожної наступної дитини збільшаться до 18,4 тис. грн. Один із батьків, котрий виховав трьох і більше дітей, дістане право виходу на пенсію за 5 років до передбаченого нинішнім законодавством віку.

· У 2008 році студентські стипендії підвищаться втричі. Щомісячна стипендія студентів-сиріт становитиме 1200 грн.

·Буде забезпечена безоплатна якісна медична допомога, збільшена оплата праці медпрацівників.

· Держава ліквідує дитячу безпритульність протягом трьох років.

· Буде розгорнута мережа доступних для кожної родини дитячих дошкільних і позашкільних установ, закладів безоплатного літнього відпочинку дітей, у тому числі на базі «Артеку» й «Молодої гвардії». На базі в даний час існуючих резиденцій Президента України й державних дач діятимуть дитячі центри оздоровлення.

· У 2008 році втричі збільшиться державне фінансування дитячих і молодіжних організацій.

· Держава у пріоритетному порядку фінансуватиме газифікацію, телефонізацію, будівництво житла для сільських лікарів і вчителів, будівництво й ремонт автомобільних доріг на селі.

· Буде заборонена передача у приватну власність курортних і заповідних територій.

· Упродовж 5 років громадянам повернуть їхні вкрадені державою грошові заощадження.

· Основний закон встановить інститут подвійного громадянства на підставі міжнародних угод.

· Буде гарантуватися свобода совісті й віросповідання. Держава захистить канонічне православ’я від націоналістичної експансії та законодавчо заборонить діяльність тоталітарних сект.

· Комуністи припинять фальсифікацію вітчизняної історії націоналістами, їхню наругу над святинями нашого народу, дискредитацію ними захисників Вітчизни, героїзацію зрадників і фашистів. Ми покладемо край злочинним спробам реабілітувати ОУН–УПА.

Народна партія України

Виконано (3%):

· Заборона реклами алкогольних і тютюнових виробів, переривання телевізійних програм рекламними блоками.

Частково виконано (13%):

· Впровадження державної програми будівництва соціального житла в обсягах, що можуть реально задовольнити потреби соціально не захищених громадян.

· Складання карт екологічної ситуації з визначенням бюджетних витрат на оздоровлення регіонів; відшкодування підприємствами й організаціями завданого ними екологічного збитку.

· Забезпечення європейських стандартів контролю за станом повітря, якістю питної води; впровадження системи надійної утилізації відходів.

· Збільшення площі земель природно-заповідного фонду, приведення до екологічно чистого стану всіх об’єктів індустрії відпочинку й тих, котрі мають історико-культурне значення.

Проект (9%):

· Надання працівникам установ культури, вчителям і лікарям статусу держслужбовців та додаткового окладу до щорічної відпустки на лікування.

· Безумовне виконання передбачених законодавством України соціальних гарантій військовослужбовцям, військовим пенсіонерам і членам їхніх родин; недопущення закриття військових госпіталів.

· Відродження й затвердження високої духовності та моралі на основі християнських цінностей.

Не виконано (75%):

· Встановлення соціального стандарту споживання, що включатиме придбання житла, розумну вартість комунальних послуг, освіти, лікування, харчування.

· Впровадження погодинної оплати праці, котра вже в 2008 році може становити 25 грн за годину зі збереженням 40-годинного робочого тижня.

· Доведення частки оплати праці у виробничій сфері з 8% до 30% від собівартості продукції.

· Вироблення й реалізація реального механізму повернення втрачених заощаджень, у тому числі через участь громадян у приватизації ліквідних підприємств, надання їм землі, забезпечення лікування та навчання за рахунок бюджету.

· Виконання зобов’язань держави перед власниками приватизаційних документів (ваучерних сертифікатів).

· Встановлення справедливих тарифів на комунальні послуги на основі їх якості, стану житла, платоспроможності його власників.

· Невідкладне розгортання на державному рівні комплексу заходів, спрямованих проти алкоголізму та наркоманії.

· Реальний ріст зарплат учителів, лікарів, працівників сфери культури до рівня середньої в економічних галузях; підвищення престижності праці в науковій сфері.

· Облік суми заборгованості (відповідно до ст. 57 Закону «Про освіту») при визначенні розміру пенсій працівникам установ освіти.

· Повне забезпечення безкоштовними ліками інвалідів і дітей; жорсткий державний контроль за цінами на ліки.

· Створення Фонду майбутнього, з якого на персональний рахунок немовлят буде нараховуватися 25 тисяч гривень із наступним нарахуванням відсотків та індексацією по досягненні 18-річного віку.

· Формування цілісного соціального пакета підтримки молоді.

· Надання молодим родинам безпроцентних кредитів на житло; при народженні першої дитини – погашення 25% кредиту, другої – 50%, третьої – повне погашення кредиту.

· Реальне виконання конституційної норми щодо злочинності та безкоштовності вищої освіти: платною може бути лише друга вища освіта.

· Збільшення розміру стипендій до рівня середньої заробітної плати; відмінникам навчання – стипендія в подвійному розмірі.

· Введення 20-процентної квоти для роботи молоді в усіх державних установах та органах влади впровадження гнучкого режиму праці й неповної зайнятості (за бажанням) для жінок-матерів; приділення особливої уваги працевлаштуванню безробітних людей передпенсійного віку; правовий захист людей найманої праці.

· Підвищення пенсій із доведенням упродовж наступних трьох років їх розміру до 80% від середньої заробітної плати в економіці.

· Забезпечення реальної соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів I, ІІ, ІІІ груп, удосконалення нормативно-правової бази в цьому питанні, що має забезпечити 100-процентне працевлаштування тих інвалідів, які мають бажання працювати.

· Повна заборона ввезення до України генетично модифікованих продуктів харчування.

· Недопущення ліквідації статусу громадян, що живуть у 3-й та 4-й чорнобильських зонах.

· Подолання дискримінації жінок у всіх сферах життя.

· Врегулювання мовної ситуації в Україні.

· Здійснення реальних заходів для утвердження української нації як співдружності вільних громадян – незалежно від їхнього походження, мови, віросповідання й політичних переконань.

Право та державне будівництво

Політична практика свідчить, що питання правових реформ та змін у політичній системі є зручним предметом для розлогих дискусій між партіями, однак рідко – предметом реальної парламентської діяльності. Під час шостого скликання Верховної Ради були запропоновані численні проекти нового Основного закону, звучало чимало закликів до реформ, взаємних звинувачень у непрозорості, була повернута Конституція зразка 1996 року. Проте реальних антикорупційних кроків так і не було здійснено. Судова реформа викликала значну кількість критичних зауважень; можновладці досі насолоджуються купою гарантованих законом та бюджетом привілеїв.

Тож не дивно, що виконання обіцянок у сфері державного будівництва і права складає лише 11%. Більш примітним є той факт, що всі лаври належать фракції БЮТ, точніше, урядові Ю.Тимошенко. Одна теза стосується її ж ініціативи щодо відновлення програми «Контрабанда – стоп!», ще дві – правоохоронних органів, інші дві – корупційної проблематики. Незважаючи на вагомість та актуальність антикорупційних ініціатив, запровадження декларування витрат посадовцями не вирішує проблеми непрозорості управлінської структури держави – українські бюрократи мають в арсеналі багато методів обходу законодавства.

Наразі ж вести мову про парламентську роботу щодо структурних змін в українській державі не варто: ініціативи щодо реформ належать виконавчій владі, а пропоновані зміни орієнтовані не на передвиборчі обіцянки, а на інтереси провладних угруповань. Державні механізми коригуються та налаштовуються під певну політичну силу, якщо не сказати – особистість. Такі тенденції вказують, по-перше, на кризу демократії у країні, по-друге, на вразливі місця системи, по-третє, можуть вказати на ідеї щодо їх якісного оновлення.

Таблиця 3. Виконання партіями передвиборчих обіцянок у галузі права та державного будівництва

Фракція

Разом

Виконано

Частково виконано

Проект

Не виконано

Партія регіонів

4

0

0

2

2

«Блок Юлії Тимошенко»

14

5

0

0

9

«Наша Україна - Народна самооборона»

7

0

0

1

6

Комуністична партія України

12

0

1

0

11

Народна партія України

10

0

3

0

7

Партія регіонів

Частково виконано (50%):

· Подолання корупції в суспільстві.

· Розвиток свободи слова та доступу до інформації як механізмів прозорості та суспільного контролю.

Не виконано (50%):

· Затвердження незалежного правосуддя.

· Пряма виборність суддів громадянами.

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

Виконано (36%):

· Відновлення програми «Контрабанда – стоп!».

· Створення комунікаційного центру для безпосереднього зв’язку громадян із правоохоронними органами для інформування про факти корупції.

· Підвищення рівня соціального захисту та матеріального забезпечення правоохоронців.

· Декларування витрат державними посадовими особами та держслужбовцями.

· Посилення кримінальної відповідальності за корупційні дії.

Не виконано (64%):

· Обрання суддів народом.

· Звільнення суддів від політичної залежності.

· Підвищення зарплати суддям.

· Безкоштовні адвокатські послуги.

· Скасування судового мита за спеціальним переліком справ.

· Зниження ролі держави в економіці загалом та впливу чиновництва на ухвалення економічних рішень і їх втручання в діяльність підприємств.

· Створення спеціальної експертної комісії, що аналізуватиме всі проекти законів та нормативних актів на предмет корупційних ризиків.

· Продаж земель несільськогосподарського призначення виключно на аукціонах.

· Створення незалежних від влади органів контролю за розподілом бюджетних коштів із передачею опозиції Рахункової палати України.

«Наша Україна – Народна самооборона»

Проект (14%):

· Ліквідуємо депутатські привілеї.

Не виконано (86%):

· Скасуємо депутатську недоторканність: закон – один для всіх.

· Створимо національне антикорупційне бюро.

· Введемо інститут виборних мирових суддів.

· Створимо незалежну Судову палату для переатестації всіх суддів і перевірки відповідності їхніх доходів майновому стану.

· Законодавчо закріпимо підзвітність органів державної влади та місцевого самоврядування.

· Забезпечимо громадську експертизу та публічну оцінку виконання партіями передвиборчих зобов’язань.

Комуністична партія України

Частково виконано (8%):

· Доленосні питання внутрішньої та зовнішньої політики будуть вирішуватися тільки шляхом проведення всеукраїнських і місцевих референдумів.

Не виконано (92%):

· Зі знаряддя обслуговування олігархів Верховна Рада перетвориться на інструмент справжнього народовладдя, забезпечення національних інтересів України та прав трудящих: робітників і селян, лікарів і вчителів, науковців і діячів культури, пенсіонерів і молоді, малих і середніх підприємців, військових і правоохоронців.

· Буде ліквідований інститут президентства. Україна стане парламентською республікою.

· Буде створена система народного контролю.

· Функції ліквідованих державних адміністрацій перейдуть до виконавчих комітетів місцевих рад.

· Буде скасована недоторканність Президента, народних депутатів України, суддів, інших державних посадових осіб.

· Депутати всіх рівнів будуть здійснювати свої повноваження на основі імперативного мандата.

· Судді обиратимуться на певний термін безпосередньо громадянами з можливістю їх відкликання.

· Буде посилена кримінальна відповідальність за корупцію.

· На вимогу громадян України та з метою посилення боротьби зі злочинністю комуністи внесуть на розгляд Верховної Ради законопроект про тимчасове поновлення смертного покарання за навмисне вбивство.

· Скорочення не менш ніж на 700 млн грн витрат державного бюджету у зв’язку з ліквідацією інституту президентства.

· Зменшення на 50% витрат на утримання державного апарату. Скасування соціально несправедливих пільг для вищих чиновників.

Народна партія України

Частково виконано (30%):

· Повернення до мажоритарної системи виборів у Верховну Раду й місцеві органи влади.

· Впровадження механізму звітності народних депутатів та їх відкликання.

· Зменшення складу Кабінету Міністрів України.

Не виконано (70%):

· Скасування депутатської недоторканності й ліквідація всіх депутатських привілеїв.

· Скорочення вдвічі державного апарату управління та витрат на його утримання з посиленням повноважень органів місцевого самоврядування.

· Прирівнювання корупції до державної зради.

· Впровадження обов’язкового декларування доходів і витрат не тільки держслужбовцями, а й членами їхніх родин, усіма особами, що розпоряджаються їхнім майном.

· Позбавлення пенсійного забезпечення тих держслужбовців, котрі були притягнуті до відповідальності за хабарництво, зловживання службовим становищем.

· Обов’язкова конфіскація незаконно придбаного майна як у держслужбовців, так і в їхніх найближчих родичів.

· Скасування умовних термінів та амністії для засуджених за корупцію.

Міжнародна політика

На зовнішньополітичні стосунки парламент має не такий прямий вплив, як на інші сфери життя країни, оскільки визначення курсу держави традиційно лишається прерогативою Президента. Співпраця з главою держави, обтічність передвиборчих формулювань та незначна їх кількість сприяли винятковому для чинного скликання результату виконання обіцянок: 8 з 19, або ж 42%. Також цьому допомогло зняття проблематики НАТО, вступ України до СОТ та активні переговори з ЄС за президентства як В.Ющенка, так і В.Януковича. Примітно, що саме ті дві партії, які мали «своїх» президентів, показали найкращі результати стосовно міжнародної політики, хоча й дали найбільше обіцянок. Таким чином, це підкреслює роль глави держави у визначенні та формулюванні порядку денного зовнішньої політики країни.

Суперечливий статус мають обіцянки щодо визначення пріоритетів міжнародної діяльності влади на основі прагматичних інтересів нації. З одного боку, окремі угоди викликають більш ніж неоднозначну оцінку (як, наприклад, «харківські угоди» В.Януковича та Президента Російської Федерації Д. Медведєва). З другого – євроінтеграційні наміри виражають інтереси як значної частини бізнесу, так і більшості громадян, особливо зараз, коли РФ активно використовує газовий важіль для політичного тиску на Україну. Відповідно, варто очікувати, що на наступних парламентських виборах особливу увагу буде приділено саме цим двом положенням: продовженню євроінтеграції та зменшенню енергетичної залежності від північного сусіда.

Таблиця 4.Виконання партіями передвиборчих обіцянок у галузі міжнародної політики

Фракція

Разом

Виконано

Частково виконано

Проект

Не виконано

Партія регіонів

5

4

0

1

0

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

2

0

0

1

1

«Наша Україна – Народна самооборона»

6

4

0

0

2

Комуністична партія України

4

0

1

1

2

Народна партія України

2

0

0

0

2

Партія регіонів

Виконано (80%):

· На зовнішньополітичній арені ми виступаємо за політику відкритості та добросусідства, за збереження позаблокового статусу України.

· Питання про вступ України до НАТО може вирішуватися тільки на основі всенародного референдуму.

· Членство у Європейському Союзі або Світовій Організації Торгівлі – не самоціль, а засіб підвищення добробуту наших громадян, розширення можливостей вітчизняної економіки, науки та освіти.

· Забезпечимо збалансовану зовнішню політику, де Східний (Росія та країни Сходу) і Західний (країни ЄС та США) напрями однаково значущі.

Частково виконано (20%):

· Ми надаємо важливого значення участі України в ЄЕП, що розширить наші можливості у взаємному обміні товарами, капіталами й послугами на євразійському ринку.

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

Частково виконано (50%):

· Зовнішня політика буде здійснюватися в ім’я своєї нації, на основі мирних, рівноправних, взаємовигідних, економічних стосунків з усіма державами, з якими Україна має спільні інтереси.

Не виконано (50%):

· Перетворимо Україну на міжнародний транзитний коридор.

«Наша Україна – Народна самооборона»

Виконано (67%):

· Завершимо вступ України до СОТ.

· Спростимо візовий режим із Європейським Союзом.

· Створимо окремий візовий режим для мешканців прикордонних територій у рамках транскордонного співробітництва.

· Із країнами, де працюють громадяни України, буде укладено угоди про захист їхніх соціальних і трудових прав.

Не виконано (33%):

· Створимо зону вільної торгівлі.

· Зменшимо енергетичну залежність країни за допомогою диверсифікації імпорту енергоносіїв.

Комуністична партія України

Частково виконано (25%):

· Нова редакція Конституції визначить позаблоковий, нейтральний статус України. Членству в НАТО – ні!

Проект (25%):

· Будуть забезпечені оптимальні умови для розвитку взаємовигідного політичного та економічного співробітництва з Росією, Білоруссю, Казахстаном та іншими державами СНД.

Не виконано (50%):

· Вхід у міжнародні політичні й економічні організації та участь у інтеграційних процесах буде здійснюватися лише в національних інтересах України на вигідних для неї умовах і на підставі волевиявлення громадян на всеукраїнському референдумі.

· Україна ввійде до Єдиного економічного простору.

Народна партія України

Не виконано (100%):

· Проведення зовнішньої політики виключно на основі національних інтересів і активного нейтралітету.

· Питання вступу України в міжнародні організації повинне вирішуватися лише за результатами всеукраїнських референдумів.

Висновки

Підбиваючи передостанні підсумки діяльності українського парламенту шостого скликання, варто зазначити, що результати його роботи заслуговують на негативну оцінку. Загальний показник виконання передвиборчих зобов‘язань становить 13%. Значний внесок у ці відсотки зробили виконавча гілка влади та Президент, що приводить до невтішних висновків стосовно роботи парламентарів (унаочнені результати діяльності народних обранців щодо виконання своїх передвиборчих обіцянок розміщені у таблиці 5 та діаграмі 1).

Таблиця 5. Виконання партіями передвиборчих обіцянок, у цілому

Фракція

Разом

Виконано

Частково виконано

Проект

Не виконано

Партія регіонів

28

8

2

4

14

«Блок Юлії Тимошенко – «Батьківщина»

94

10

14

14

56

«Наша Україна - Народна самооборона»

61

16

6

4

35

Комуністична партія України

58

2

4

6

46

Народна партія України

64

4

10

4

46

Найгірший показник має Комуністична партія України, яка, схоже, не особливо планувала опікуватися у парламенті захистом інтересів своїх виборців. Симулювання антикапіталістичної діяльності та гра на ностальгії за Радянським Союзом (наприклад, скандал довкола закону щодо вивішування червоного прапору в День Перемоги та активна участь у ньому комуністів) залишає П.Симоненка у фокусі його стабільного електорату. Найімовірніше, це врятує Компартію від поразки і на наступних парламентських виборах, однак продовження такої пасивності і безвідповідальності загрожує їй швидким політичним небуттям.

Діаграма 1. Виконання партіями своїх передвиборчих обіцянок, %

Зрозуміло, що відносні показники виконання передвиборчих зобов‘язань можуть бути витлумачені по-різному. Так, наприклад, Партія регіонів дала найменше обіцянок – 28, проте спромоглася виконати 8 з них, у той час як НУНС досяг показника 16 з 61, а БЮТ – 10 з 94. Тож природа політичної відповідальності є суперечливою. Мала кількість обіцянок значно полегшує парламентську роботу і звітування перед виборцем, проте не гарантує зусиль щодо їх виконання. Інша крайність - забагато обіцянок - призводить до відсутності виваженого підходу до роботи у Верховній Раді та стає фактичним підтвердженням ненадійності політичної сили, готової обіцяти, але не працювати.

Діаграма 2. Кількість виконаних та невиконаних партіями обіцянок

У «сірій зоні» залишається значна частина законотворчої активності фракцій: статуси «частково виконано» та «проект» показують, що партії приділяли увагу своїм передвиборчим обіцянкам, однак для повної їх реалізації забракло чи то консенсусу політичних сил, чи то власних лобістських зусиль.

Часто результати діяльності однієї фракції впливали на статус виконання обіцянок іншої, що спрощувало їм роботу. Найбільше «нажилася» у такий спосіб Народна партія України, ідеї якої були співзвучні з тезами більш потужних парламентських сил.

Діаграма 3. Проміжний ступінь виконання обіцянок, %

Варто звернути увагу на частковий зв’язок між розміром фракції та відсотком виконаних обіцянок. Кількість парламентських «штиків» мала б сприяти дотриманню партіями своїх передвиборчих програм. Утім це не підтверджується на прикладі БЮТ, можливо, саме через перебір із риторикою обіцянь. Натомість НУНС – єдина фракція, яка виконала більшу частку зобов‘язань, аніж набрала голосів.

Діаграма 4. Результати парламентських виборів та виконання обіцянок, %

Ретельний аналіз парламентської діяльності показує, що депутати забувають про більшість обіцяного одразу після оголошення результатів виборів. Ігноруванню передвиборчих програм сприяє також те, що значна кількість тез має занадто абстрактний чи утопічний характер.

Фундація «Відкрите суспільство» переконана, що увага з боку громадянського суспільства до діяльності майбутніх партій-кандидатів у чинній Верховній Раді стимулюватиме їх до підготовки більш раціональних та продуманих передвиборчих програм, а також заохочуватиме до активного представництва інтересів виборців у парламенті. Безперечно, наразі виконання обіцянок політичними партіями - не найголовніший критерій вибору при голосуванні, однак розвиток політичної культури та політичної системи повинен вести до більш прагматичних стосунків між виборцем і партіями, а також піднести на новий рівень взаємну відповідальність.

[1] До 16.11.2010 – «Блок Юлії Тимошенко».

[2] До 19.11.2010 – «Блок Литвина».

[3] Частина від кількості обіцянок.