Аналітика. Публічні фінанси. Бюджет Києва. Статті.

Тест на відкритість влади

понеділок, 27 вересня 2010 882
З метою оцінки ступеню відкритості місцевих органів виконавчої влади і місцевого самоврядування та стану створеннями галузевих рад у якості спеціалізованих дорадчих органів. Фундація «Відкрите суспільство» взяла участь у проведенні моніторингу виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 р. №518 «Про утворення місцевих та регіональних галузевих рад підприємців».

Відповідно до постанови КМУ від 21.05.2009 р. №518 місцеві органи виконавчої влади та місцевого самоврядування зобов’язані створити спеціалізовані дорадчі органи – галузеві ради підприємців для покращення їхньої соціально-економічної політики і якості підготовки рішень. Місцева галузева рада при органі місцевого самоврядування є важливих інструментом соціального управління, моніторингу й контролю результатів управлінської самоврядної діяльності, побудови й організації системи ефективного муніципального менеджменту.


Згідно з п.6 Типового положення про місцеву та регіональну галузеву раду підприємців, затвердженого постановою КМУ №518, cклад галузевої ради формується з числа представників суб’єктів господарювання, об’єднань підприємців відповідної галузі та у разі необхідності інших галузевих рад. Методичними рекомендаціями, затвердженого наказом Держкомпідприємництва, передбачено, що місцева галузева рада підприємців – утворюється із представників підприємців, підприємств чи їх об’єднань, а регіональна галузева рада підприємців – із складу підприємців - представників місцевих галузевих рад, представників об’єднань підприємців та роботодавців від АР Крим, обласних, у мм. Києві та Севастополі за їх зверненнями.

З метою оцінки ступеню відкритості місцевих органів виконавчої влади і місцевого самоврядування та стану створеннями галузевих рад у якості спеціалізованих дорадчих органів. Фундація «Відкрите суспільство» взяла участь у проведенні моніторингу виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 р. №518 «Про утворення місцевих та регіональних галузевих рад підприємців».

За результатами моніторингу нашими експертами було виявлено наступні проблеми:

1. Яскраво вираженою є практика місцевими органами виконавчої влади встановленого порядку створення: у деяких областях такі ради створюються суто формально або замість галузевих рад створюються регіональні ради, хоча такий дорадчий орган має діяти за галузевим принципом і представляти інтереси відповідної галузі;

2. Як було виявлено в результаті моніторингу, органи місцевого самоврядування, як правило, уникають створення галузевих рад рівні міст обласного і районного значення, користуючись тим, що постанова КМУ №518 щодо створення галузевих рад має для органів місцевого самоврядування рекомендаційний характер (тим не менше, це є доказом незацікавленості керівників органів місцевого самоврядування у розвитку взаємодії з громадськістю і посиленні контрольних функцій територіальних громад. У багатьох випадках органи місцевого самоврядування аргументують небажання утворювати галузеві ради тим, що у містах на рівні областей вже діє достатня кількість громадських організацій промисловців і підприємців.

3. Непоодинокими є випадки включення до складу галузевих рад державних службовців і навіть призначення їх головами таких рад, що суперечить вимогам щодо їх створення і принципу незалежності їх діяльності.

Щоправда, спротив з боку місцевої влади формуванню дієвих дорадчих громадсько-ділових рад, що можуть сприяти їм у покращенні соціально-економічної політики, має цілком конкретні причини. Річ у тім, що, відповідно до постанови КМУ №518, представникам галузевих рад підприємців надано право брати безпосередню участь у конкурсах на заміщенням вакантних посад, пов’язаних з регулюванням підприємницької діяльності, та у щорічних атестаціях державних службовців. А це означає у разі реалізації такої норми громадськість на місцевому рівні буде поступово перетворювати на реального контролера місцевої влади і відповідальних посадових осіб, буде вчитися оцінювати діяльність влади не за обіцянками, а за реально досягнутими результатами.